طب ایرانی در اعتقادات و باورهای مردم ریشه و پذیرش بالایی دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، دکتر محمود خدادوست مشاور وزیر ومدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت در دومین همایش ملی شفای پایدار در دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سخنانی عنوان کرد وگفت: طی سالهای اخیر کلید واژه هایی مثل طب اسلامی ،طب روایی،طب نبوی ،طب رضایی از این دسته عناوین زیاد استفاده می شود.

متاسفانه نگاه یک نگاه اخباری گری به استفاده از ظرفیت دین است در حالی که دین اسلام یک دین کامل و جامع است از طرف دیگر انسان یک انسان پیچیده ای با ابعاد بسیار پیچیده و گسترده و تعریف سلامت هم از نگاه مکاتب اسلامی و مکاتب الهی مفهومی بسیار عام گسترده و پیچیده است. 

وی افزود :طبیعی است ما از ظرفیت رایج و طب سنتی و مکمل شاید عمدتا به ابعاد جسمانی و روانی داریم می پردازیم در حالی که استفاده از طرفیت دین برای سایر ابعاد انسانی خصوصا بعد فرشتگی و بعد روحانی انسان قطعا می شود استفاده بسیار ارزشمندی کرد و برای تعالی انسان و رساندن انسان به کمال مطلق که نمونه برگزاری همایش اینچنینی که به عنوان همایش بین رشته ای با نام شفای پایدار می باشد.آن چه ما معتقدیم در جهان بینی توحیدی شفای اصلی دست خداست و قطعا باید از منابع دینی جستجو کرد.

 مشاور وزیر بهداشت افزود: در اینگونه همایش ها باید استفاده درست را از روایات و آیات و مباحث دینی جستجو کرد برای سلامتی انسان به مفهومی که در صحیفیه سجادیه حضرت امام سجاد به گونه ای زیبا می فرماید : از خداوند طلب سلامت و عافیت شافیه نامیه می کند  . و قطعا این می تواند در مقابل سو استفاده  هایی که امروز از روایات با نگاه اخباری گری برای سلامت جسمانی استفاده می کنند رویکرد های اخباری گری باشد و آسیبی که این نگاه به اعتقادات و باورها و سلامت جامعه مردم بزند جلو گیری کرد .

دکتر خدادوست خاطر نشان کرد وگفت:آنچه که در طب ایرانی مطرح شد عمدتا ما در طب ایرانی با استفاده از منابع معتبر ودر کنار طب رایج به ابعاد جسمانی وروانی می پردازیم.وبرنامه هایی که داریم به عنوان خدمات وآموزه های طب ایرانی به نظام سلامت ادغام کنیم به عنوان یه ظرفیت مکمل در کنار طب رایج از آن استفاده شود.

این مفهوم بدین معناست : طب ایرانی نمیتواند به تنهایی پاسخگوی نیاز سلامت جامعه باشد از آنجایی که طب ایرانی در اعتقادات وباورهای مردم ریشه وپذیرش بالای دارد یک رویکرد جهانی است ما این آموزه ها وآنچه که در ست ومنطقی می باشد در کنار طب رایج برای ارتقاء سلامت ودرمان مردم استفاده کنیم از هرگونه افراطی گری باید پرهیز نمود.

اشتراک گذاری: