نقش والدین در تربیت سبک دلبستگی ایمن فرزندان از دیدگاه آموزه های اسلامی و روانشناسی معاصر

مولفین: سلیمان یحیی زاده جلودار: عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران فاطمه لطفی گودرزی : دبیر آموزش و پرورش

مقدمه

 ناتوانی کودك در برقراري پیوند دلبستگی صحیح با یک یا چند تن در سالهاي اولیه زندگی با ناتوانی او در برقراري روابط فردي نزدیک در دوره بزرگسالی ارتباط دارد. وجود یا عدم وجود این رابطه و همچنین چگونگی و کیفیت این رابطه بین نوزاد و مراقب او مورد توجه بسیاري از روانشناسانی نظیر فروید، ملانی کلاین، سالیوان، اریکسون و بالبی، اینسورث قرار گرفته است؛ که به آن تحت عنوان دلبستگی پرداخته است.

پایه و اساس تربیت مبتنی بر رهنمودهاي اسلام که بر پایة فطرت و حرکت به سوي کمال است، در محیط خانواده امکانپذیر می باشد زیرا خانواده مناسبترین نظام براي تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، برآورده ساختن نیازهاي عاطفی و تربیت سبکهاي دلبستگی بین والدین و فرزندان شمرده شده )شریف قریشی، 1362 (. از ملزومات اساسی براي نایل شدن به این کارکرد مهم، سلامت خانواده است. ازجمله ویژگی و ملزومات عمدة خانوادة سالم، داشتن روابط عاطفی زن و شوهر با همدیگر است. )صافی، 1388 بر این گونه ارتباط با فرزند تأکید  (. امام صادق می کنند و میفرمایند : إِنَ اللَّهَ لَیَرْحَمُ الْعَبْ دَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ )کلینی، 1344 ، ج 6 ( خدا والدین را به دلیل دوستداشتن و محبت به فرزند، مشمول رحمت گسترده خود م یدهد .

برای مشاهده و دانلود اسلاید "نقش والدین در تربیت سبک دلبستگی ایمن فرزندان از دیدگاه آموزه های اسلامی و روانشناسی معاصر" کلیک کنید.

اشتراک گذاری: