فهرست

افزایش شانس سالمندی موفق با داشتن ارتباطات و فعالیت های مکرر اجتماعی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سمانه پورهادی دکترای تخصصی سالمند شناسی از افزایش سالمندی موفق با ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، داشتن ارتباطات و فعالیت های مکرر اجتماعی خبر داد.

دکتر پورهادی ضمن تبریک هفته سالمند با شعار "گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان" گفت: با توجه به کاهش نرخ زاد و ولد، بهبود استانداردهای و افزایش امید به زندگی، جمعیت سالمندان جهان رو به افزایش می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه پروسه ی سالمندی با بیماری متفاوت است و با آن برابر نیست، اذعان داشت: عوامل درونی همچون عوامل ارثی و جنسیت و سبک زندگی (فعالیت فیزیکی، تغذیه و عادات روزمره) و عوامل بیرونی نظیر آلاینده  ها و شرایط اقلیمی و استرس ها بر روند سالمندی تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت سالمندان را به سه دسته سالمند جوان (۷۵ تا ۶۰ سال)، سالمند میانسال (۹۰ تا ۷۶ سال) و سالمندِ سالمند (۹۰ سال به بالا) طبقه بندی کرده است گفت: بر اساس این سازمان به طور کلی هر فرد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می شود، البته در برخی کشورهای در حال توسعه مانند ایران ۶۰ سالگی را سن آغاز سالمندی اعلام کرده است.

دکتر سمانه پورهادی افزود: امروزه بیش از ۷۰۰ میلیون انسان با عمر بیش از ۶۰ سال در جهان زندگی می کنند و بر اساس پیش بینی ها این گروه سنی در سال ۲۰۵۰ بیش از ۲ میلیارد نفر و یا بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص خواهند داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: روند رشد جمعیت سالمند در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان سریع تر خواهد بود و بر اساس سرشماری سال نود‌ و پنج، ۹/۲ درصد جمعیت ایران و ۱۱/۴ درصد جمعیت استان مازندران، سالمند می باشند که پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: با توجه به بحران نیروی کار فعال و افزایش جمعیت سالمندان، یکی از چالش های پیش روی بسیاری از کشورهای جهان، مساله سالمندی جمعیت است که به تبع افزایش جمعیت سالمندان، هزینه های مراقبت بهداشتی و حقوق بازنشستگی نیز افزایش پیدا می کند.

دکتر سمانه پورهادی با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم و مراقبت از خود گفت: داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی کافی، انجام غربالگری های دوره ای، عدم استفاده از دخانیات، مصرف صحیح داروها و داشتن روابط اجتماعی بسیار مهم هستند و در سالمندی به دلیل کاهش حس چشایی، بویایی و تعداد دندان ها و توانایی سالمندان برای خرید کردن مشکلاتی در تغذیه آنها ایجاد می شود که لازم است با متخصص تغذیه برای رژیم غذایی مناسب با شرایط و بیماری های احتمالی سالمند مشورت شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: باید سعی شود سالمند از تمام گروه های غذایی  گوشت، حبوبات و مغزها، نان و غلات، شیر و لبنیات، و میوه ها و سبزی ها  استفاده کند، مصرف ویتامین ها و املاح  به ویژه کلسیم با توجه به کاهش تراکم استخوان در سالمندی ضروری هستند.

وی افزود:  همچنین نوشیدن حدود هشت لیوان آب روزانه توصیه می شود. استفاده از غذاهایی که به صورت پوره و نرم شده و سوپ هستند برای سالمندان دارای مشکلات جویدن غذا توصیه می شود. برای افزودن رایحه و طعم غذا بهتر است از گیاهان معطر و ادویه مناسب مطابق نظر پزشک معالج استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: افزایش تعداد وعده های غذایی و کم بودن هر وعده غذایی نیز می تواند کمک کننده باشد و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک خودداری شود.

وی گفت: کاهش توده عضلانی و قدرت عضلانی، کاهش دامنه حرکت مفاصل، کاهش فعالیت سیستم های حسی-عمقی می تواند باعث کاهش تعادل در سالمندان شود و احتمال زمین خوردن را در آنان افزایش دهد.

دکتر سمانه پورهادی گفت: فعالیت فیزیکی افراد با افزایش سن کاهش می یابد که بر تعادل سالمندان تاثیر منفی دارد و پیاده روی یکی از مناسب ترین فعالیت های بدنی برای سالمندان است که انجام تمرینات گرم کننده، قبل و تمرینات سرد کننده، بعد از  هر فعالیت بدنی ای لازم است.

وی با اشاره به اینکه  سالمندان می توانند از ۱۵-۱۰ دقیقه فعالیت فیزیکی را آغاز کنند و کم کم به ۴۵-۳۰ دقیقه، سه بار در هفته برسانند، گفت: پوشیدن کفش ها و  لباس های مناسب اهمیت دارد. دکتر پورهادی اذعان داشت: بسیاری از سالمندانی که دارای درد زانو هستند، بهتر است در سراشیبی و سربلندی راه نروند و همچنین  اگر در حین پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشک در اسرع وقت ضروریست.

وی  گفت: در مورد مصرف داروها تا حد امکان از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزند و دارو را مطابق با دستور پزشک معالج مصرف کنند. ضمنا از آن جایی که ممکنست سالمندان به چندین بیماری همزمان مبتلا باشند، بهتر است هنگام مراجعه به هر پزشکی، لیستی از تمام داروهای مصرفی شان را با خود ببرند تا تداخل دارویی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ سنتی جامعه ما، مراقبت از سالمندان اکثرا در خانه ها و در بستر اجتماع رخ می دهد و سالمندان، گنجینه های با ارزش خرد هستند و باید احترام و شان سالمندی که سال ها به خانواده و جامعه خدمت ارائه داده ، حفظ شود. ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، داشتن ارتباطات مکرر اجتماعی و حتی فعالیت های اجتماعی، شانس یک سالمندی موفق را افزایش می دهند. 

در پایان دکتر سمانه پورهادی عنوان کرد: وجود شهر دوستدار سالمند که مشخصه های فضایی و محیطی را برای حضور و فعالیت سالمندان فراهم می کند نیز بسیار کمک کننده است. مثلا می توان از طراحی نیمکت های مناسب برای تجمع سالمندان در فضاهای مناسب سازی شده شهری و مسیرها و پیاده روهای مناسب برای تردد سالمندان نام برد.