جمع آوری کالاهای فاقد برچسب اصالت توسط بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه، از اقدام به جمع آوری کالاهای فاقد برچسب اصالت توسط بازرسان خبر داد.

دکتر رضازاده گفت: روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۸ با شعار «رفتار ما آینده ما را می سازد، تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال ۲۰۳۰» به عنوان محور جهانی و موضوع «تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» به عنوان محور ملی بوده است.

وی عنوان کرد: کاهش مصرف قند، نمک، چربی، نشانگرهای رنگی تغذیه ای، برچسب اصالت، مبارزه با قاچاق کالا، ترویج و معرفی نشان ایمنی و سلامت )) ویژه برنامه های سراسری روز جهانی غذا در سال ۱۳۹۷ خواهد بود که به صورت ملی و در سطح گسترده  برگزار می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: این معاونت نیز علاوه بر افزایش نظارت مستمر بر تولید فرآورده های غذایی و بهداشتی و بررسی این محصولات در سطح عرضه در زمینه های کاهش میزان نمک مصرفی، کاهش کالری دریافتی از قندهای ساده، کاهش مصرف چربی ها و اسیدهای چرب ترانس و ارتقاء آگاهی مصرف کنندگان نیز فعالیت می نماید.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور حفظ و ارتقاء سلامت می باشد، گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه ای کمک می کند تا در زمان انتخاب یک محصول غذایی و در یک نگاه ارزیابی مناسبی از پنج شاخص مهم موثر در سلامتی (انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس) داشته باشیم.

دکتر رضازاده تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۹۰% از واحد های تولیدی تحت پوشش این معاونت، نشانگر رنگی تغذیه ای را بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی مشمول درج نموده و در سطح بازار عرضه می گردد.

وی در همین راستا ادامه داد: مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگترین دغدغه های جامعه امروز است که با توجه به بخش زیادی از این کالاها از کشور های دیگر وارد کشور ما می شود، کنترل و نظارت سازمانهای ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت می باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاهای خارجی، وجود برچسب های اصالت بر روی کالا می باشد. لذا سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور خارجی اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی ، وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی نموده است.

وی یادآور شد: بازرسان معاونت غذا و دارو کلیه محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع آوری کالا می نمایند.

وی گفت: برچسب اصالت  و سلامت کالا اقدامی نوین در راستای مبارزه با قاچاق و تقلب می باشد که تحت نظر سازمان غذا و دارو و صرفاً، برای محصولات وارداتی به منظور شناسایی کالای مجاز و غیر مجاز بر روی محصولات سلامت محور شامل انواع دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نصب می گردد.

دکتر رضازاده اذعان داشت: کنترل اصالت کالاها از طریق ارسال کد UID به شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به شماره پیامکی صرفاً ۲۰۰۰۸۸۲۲، وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم افزار بارکد خوان دو بعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت فوق می باشد.

اشتراک گذاری: