مادران مبتلا به ایدز می توانند باردار شوند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه از باردار شدن مادران مبتلا به ایدز با آموزش خبر داد.

دکتر جوانیان گفت: بیماران مبتلا به ایدز درشهرستان بابل حدود ۷۰ نفر شناسایی شده‌اند که همه این افراد متعلق به این شهرستان نبوده، برخی از شهرهای همجوار جهت مداوا به مراکز ما مراجعه و تحت درمان قرار گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد:  مادران مبتلا به ایدز به راحتی می‌توانند با آموزش‌های مربوط به این بیماری باردار شوند. و در مسیر بارداری و بعد آن از فرزندانی بهره‌مند شوند که سالم هستند،

وی افزود: امروزه بسیاری از افراد جامعه با این مسئله آشنا هستند ولی جهت تنویر افکار عمومی باید اذعان کنیم ویروس ایدز فقط از طریق خون و انتقال جنسی انجام می‌شود هر چند در کشور ما بیشترین راه انتقال از راه اعتیاد تزریقی و سرنگ‌های اشتراکی است که در سال‌های اخیر با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به شدت کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه امروزه راه تماس جنسی در حال پیشی‌گرفتن از سایر موارد انتقال بیماری در کشور است، گفت: انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی با توجه به پایش های انجام شده در بانک خون در چند سال اخیر گزارش نشده است.

وی یادآور شد:  انتقال از طریق مادر باردار به نوزاد به علت انجام آزمایشات دوره ای در این گروه از افراد ( مادران باردار) در دوران بارداری و شروع درمان دارویی به کمتر از 2 درصد رسیده است.

دکتر جوانیان با بیان اینکه خوشبختانه این ویروس از طریق تماس‌های معمول مانند دست دادن و روبوسی انتقال نمی‌یابد اظهار داشت: این موضوع ها در ابتدای این بیماری باعث شک بسیاری از افراد جامعه شده بود که با آموزش مستمر و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها این مشکل تا حدود زیادی برطرف و بر آگاهی مردم افزوده شد.

وی در همین راستا بیان کرد: تا به امروز طبق آمار حاصله بیش از ۳۶ هزار نفر در سراسر کشور به ویروس ایدز آلوده هستند،  ولی براساس برآورد ها آمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی بیش از 60 هزار نفر در کشور می باشد که به نظر می رسد بقیه موارد هنوز شناخته نشده اند و یا در صورت شناخته شدن خود را به مراکز مربوطه معرفی ننمودند.

متخصص عفونی افزود: طبق خواسته سازمان جهانی بهداشت باید حداقل ۹۰ درصد آمار جمعیتی پیش بینی شده ضمن شناسایی تحت درمان قرار گیرند از همین‌رو اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به کمپین” من هم آزمایش اچ‌آی‌وی می‌دهم” پیوستند و در تست‌گیری ویروس ایدز شرکت کردند.

معاونت بهداشتی بابل با اشاره به مراحل مختلف بیماری به دنبال ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن اظهار داشت: در تست‌گیری‌ها و آزمایش‌های اولیه بین سه هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا نتایج به صورت دقیق مشخص شود البته نتایج اولیه ظرف ۲۰ دقیقه در مراکزی که آزمایشات رایگان در این هفته برای شناسایی ایدز مقرر گردید، مشخص می گردد.

وی ادامه داد: راز داری نام افرادی که به این بیماری مبتلا شدند در اولویت کار ما قرار دارد و در این راستا از عزیزانی که شبهه داشتن ویروس اچ‌آی‌وی دارند، می‌خواهیم تا شش ماه جهت دادن خون به انتقال خون و مراکز دریافت خون مراجعه نکنند. و حتما در این خصوص با کارشناسان مرکز بیماری های رفتاری مشورت نمایند.

 

 

دکتر جوانیان بیان داشت: مرکز بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تلاش ویژه ‌و گسترده‌ای جهت آموزش‌ و آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان در محیط ‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها دارد و با ارائه کتابچه‌هایی در قالب داستان‌های کودکانه، جزوات و پژوهش‌ها در مسیر آشنایی بیشتر قدم برداشته است.

وی یادآور شد : در زمینه پیشگیری بیشتر و یا درمان نسبی این بیماری بهترین مرحله درمان زمانی است که احساس می‌کنیم به هر دلیل ممکن است به این بیماری دچار شده باشیم و با مراجعه به مراکز  بهداشتی درمانی زمینه برطرف شدن شبهه و احیانا مسیر درمان را فراهم سازیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بیماری اچ‌آی‌وی قابل کنترل می باشد، و سال‌ها ممکن است فرد زندگی عادی داشته و مانند سایر افراد جامعه عمر طبیعی خود را سپری کند اما باید گفت درمان قطعی برای این بیماری تعریف نشده است.

دکتر جوانیان افزود: مراکز مشاوره معاونت بهداشتی شهرستان بابل به‌صورت فعال پاسخگوی بیمارانی که مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت هستند می باشد و همچنین برای همراهان و اطرافیان آن‌ها نیز جلسات مشاوره برگزار می کند.

متخصص عفونی اذعان داشت: جهت ساماندهی وضعیت سلامت و زندگی برخی از این بیماران با نهادهایی مانند فرمانداری، کمیته امداد و بهزیستی جلسات متعدد برگزار کردیم و دنبال هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع می باشیم.

معاون بهداشتی بابل گفت: خداوند را شاکریم که در زمینه تامین داروهای بیماران دارای ویروس اچ‌آی‌وی مشکلی نداریم و مراحل درمان و دارویی این عزیزان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی گفت: از عموم مردم می‌خواهم تا با رفتار مناسب با این بیمارانی که بار روانی بسیاری را متحمل می باشند، کاسته و در جهت رفع مشکلات آن‌ها کمک کنند.

اشتراک گذاری: