انجام بیش از ۴۲ هزار آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب در بیمارستان روحانی (ره) بابل از سال ۹۰

به گزارش روابط عمومي و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه و رییس بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیمارستان روحانی (ره) از نجات جان حدود ۷۰۰ بیمار سکته حاد قلبی با اجرای طرح ۲۴۷ از سال ۹۴ تاکنون خبر داد.

انجام بیش از ۴۲ هزار آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب در بیمارستان روحانی (ره) بابل از سال ۹۰

 دکتر جلالی اظهار داشت: امروزه بیماری‌های قلبی شیوع فزاینده‌ای داشته و سنین پایین‌تری از مردم را مبتلا کرده است، این بیماری که در گذشته مختص افراد دهه‌های شش و هفت بوده، امروزه افراد دهه‌های سوم و چهارم را هم درگیر کرده که بسیار نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، بیان داشت:

کنترل قند، کنترل فشار خون، عدم مصرف دخانیات، کم‌ کردن استرس و تغذیه مناسب و عدم استفاده از غذاهای آماده مهم‌ترین عوامل پیشگیری است.

رییس بخش آنژیوگرافی  و آنژیو پلاستی بیمارستان روحانی اظهار داشت: درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس به ویژه در زمان فعالیت، تپش قلب، حملات کاهش هوشیاری و غش را عمده‌ترین نشانه‌های بیماری قلبی در افراد برشمرد.

دکتر جلالی تصریح کرد: از زمان راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان آیت‌ا... روحانی از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۲۹ هزار بیمار مورد آنژیوگرافی و ۸۰۰۰ بیمار مورد بالون آنژوپلاستی و استنت گذاری  و نزدیک به  ۵۰۰۰ مورد عمل جراحی قلب باز در این بیمارستان قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا و نیز کشور ما بوده است گفت: این بیماری‌ها طیف وسیعی دارند که سکته حاد قلبی خطرناک‌ترین و اورژانسی‌ترین آنها است که به دنبال انسداد در یکی از رگ‌های مشروب‌کننده عضله قلب رخ می‌دهد و این بیماری با توجه به عوارضی که دارد، می‌تواند منجر به مرگ بیمار و یا نارسایی شدید قلب شود؛ بنابراین تشخیص و درمان سریع این بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و با توجه به اهیمت سکته حاد قلبی، اجرای طرح "۲۴۷" ویژه ارایه خدمات درمانی به بیماران قلبی دچار سکته‌های حاد قلبی در این بیمارستان از مهرماه ۱۳۹۴ در این بیمارستان شروع شده است و تاکنون حدود ۷۰۰ بیمار از خدمات این طرح بهره مند شدند.

این بیماران افرادی بوده اند که در کمتر از دوساعت از حمله قلبی شان به این مرکز گذشته و با انجام فوری آنژیوگرافی و آنژیو پلاستی اولیه ( Primg PCI ) از سکته قلبی آنها جلوگیری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این‌که طرح "۲۴۷" بیانگر ارایه خدمات در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در ۷ روز هفته توسط مختصصان مقیم بیمارستان است، اظهار کرد: بر اساس این طرح، بیمار در کوتاه‌ترین زمان بعد از ورود به اورژانس بیمارستان به اتاق عمل آنژیوگرافی منتقل شده و با انجام کارهای تخصصی در سریع‌ترین زمان ممکن رگ مسدود شده باز می‌شود. بدین ترتیب جریان خون به عضله قلب مجددا برقرار و حیات مجدد به قلب و بیمار بازگردانده می‌شود.

دکتر جلالی با اشاره به اینکه طرح عظیم تحول نظام سلامت موجب مراجعه و پیگیری بیماران بیشتری به این مرکز شده است گفت: این طرح باعث شده است پرداختی از جیب مردم برای دریافت تمامی خدمات بیمارستان از جمله خدمات قلبی به شکل چشمگیری کاهش داشته باشد.

 وی ادامه داد: فواید حاصل از طرح تحول نظام سلامت و  حضور پزشکان با تجربه و همچنین امکانات موجود باعث شده است تا بیش از ۹۵ درصد بیماران از مراجعه به تهران و شهرهای بزرگ بی‌نیاز شوند و در همین بیمارستان از این خدمات بهره مند گردند.

اشتراک گذاری: