تشکیل ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان

ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان

آیا ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان جایگزین شورای سلامت دهان می‌شود؟

وزیر بهداشت، در حکمی که روز ۲۹ آبان ۹۶ منتشر شد، شش نفر از مدیران حوزه بهداشت، درمان، تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی را به عنوان اعضای جدید ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان منصوب کرد. دکتر قاسم جان‌بابایی (معاون درمان)، دکتر علیرضا رئیسی (معاون بهداشت)، دکتر مصطفی پریدار (مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی)، دکتر حسن رزمی (دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی)، دکتر رضا مسائلی (مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی) و دکتر علی تاجرنیا (رئیس محترم هیأت مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران) اعضای این ستاد هستند.

در متن این حکم آمده است:

«جناب آقای دکتر قاسم جان‌بابایی معاون محترم درمان
جناب آقای دکتر علی‌رضا رئیسی معاون محترم بهداشت
جناب آقای دکتر مصطفی پریدار قائم‌مقام محترم معاونت توسعه و مدیر کل امور پشتیبانی و رفاهی
جناب آقای دکتر حسن رزمی دبیر محترم شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی
جناب آقای دکتر رضا مسائلی مشاور محترم در امور تجهیزات پزشکی و مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی
جناب آقای دکتر علی تاجرنیا رئیس محترم هیأت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران

نظر به اینکه تحقق و تداوم طرح تحول سلامت دهان در چارچوب منابع پیش‌بینی شده و با ثبات قابل تامین، یکی از اهداف کلان دولت دوازدهم و تکلیف ابلاغی از سوی ریاست محترم جمهور به وزارت بهداشت تعیین گردیده است، به موجب این ابلاغ جنابعالی به عنوان عضو ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با تعامل و هماهنگی با معاونین ذی‌ربط در ستاد و دانشگاه/دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان بیمه سلامت ایران، با مشارکت فعال جامعه دندان‌پزشکی نسبت به پیگیری موثر طرح تحول سلامت دهان و ارتقاء شاخص‌های مربوط در کشور اقدام نمایید.

دکتر سید حسن هاشمی/ وزیر بهداشت»

ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان اگرچه در دولت یازدهم به عنوان ساختاری مشورتی در طرح تحول سلامت دهان تشکیل شده بود اما با توجه به ترکیب اعضا و فعالیت شورای سلامت دهان، در تمام مدت زیر سایه این شورا قرار داشت. حال با توجه به حکم جدید وزیر بهداشت و انتصاب بالاترین مقام‌های مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت دهان در این ستاد و غیر فعال شدن شورای سلامت دهان، از ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان می‌توان به عنوان جایگزین جدید شورای سلامت دهان نام برد.

شورای سلامت دهان در اردیبهشت ماه ۹۳ با حکم وزیر بهداشت برای ساماندهی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت دهان و دندان تشکیل شد که بیست نفر از چهره‌های شاخص دندان‌پزشکی و حوزه‌های مرتبط در آن عضویت داشتند. با آنکه این شورا در گام‌های آغازین خود قدم‌های اثربخشی در حوزه دندان‌پزشکی برداشت و زیر ساخت‌های اولیه تشکیل سازمان امور دندان‌پزشکی در چارت وزارت بهداشت را شکل داد، اما پس از دو سال و از تابستان سال ۹۵، پس از چالش‌های پیرامون احیاء طرح بهداشتکار دهان و موضع‌گیری اکثر اعضای شورا در مقابل نظر وزیر، جلسات این شورا دیگر تشکیل نشد و با اظهار ناامیدی وزیر بهداشت از اثربخشی این شورا عملا موضوعیت خود را از دست داد.

در ترکیب جدید ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان سه عضو اسبق شورای سلامت دهان یعنی دکتر حسن رزمی، دکتر علی تاجرنیا و دکتر رضا مسائلی عضویت دارند، هرچند هر سه نفر این افراد طی این مدت ارتقاء موقعیت داشته‌اند و اینک در قامت دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی، رییس انجمن دندان‌پزشکی ایران و مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی، حکم تازه را از وزیر بهداشت دریافت کرده‌اند. دو معاون بهداشت و معاون درمان نیز جایگزین قائم‌مقام معاونت بهداشت و معاون برنامه‌ریزی معاونت درمان درمان شده‌اند و دیگر از اساتید با سابقه دانشگاهی و نمایندگان نظام‌پزشکی و مجلس شورای اسلامی در ترکیب جدید مشاوران حوزه دندان‌پزشکی وزیر بهداشت خبری نیست. بدین ترتیب می‌توان اینگونه تحلیل کرد که وزیر بهداشت تلاش کرده ترکیب کوچک‌تر اما با مناصب بالاتر را جایگزین تیم مشاوران قبلی خود کند که احتمالا هم‌سویی بیشتری با نظرات وزیر داشته باشند. نکته عجیب در این میان غیبت دکتر علی یزدانی در ترکیب این شورای مشورتی است. دکتر یزدانی جدا از آنکه از مشاوران و معتمدان نزدیک وزیر بهداشت محسوب می‌شود و در مراسم رسمی سال‌های اخیر همیشه روی یکی از صندلی‌های نزدیک به حسن هاشمی نشسته است. احیا طرح بهداشتکار دهان برای جبران کمبود دسترسی مردم مناطق محروم به خدمات دندان‌پزشکی از جمله پیشنهاداتی است که دکتر یزدانی به وزیر بهداشت ارایه کرده است.

اینک با کامل شدن تیم مدیران وزارت بهداشت و انتصاب چهره‌های پر نفوذ در ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان، باید دید این ستاد در آینده تا چه حد می‌تواند به عنوان مشاور وزیر در بازگشایی گره‌های حوزه بهداشت و درمان دندان‌پزشکی و افزایش اثر بخشی طرح تحول سلامت دهان نقش ایفا کند و آیا خواهد توانست راه ناتمام شورای سلامت دهان در ارتقاء جایگاه دندان‌پزشکی در ساختار این وزارتخانه را به اتمام برساند یا خیر.

اشتراک گذاری: