یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت ، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت از اولین نقش ما، دفاع از حقوق بیمار است/ پرونده الکترونیک سلامت، به عنوان یک تکلیف جدی، باید در بهار سال آینده تکمیل شود خبر داد.

وزير بهداشت با تاکید بر این که اولین نقش ما دفاع از حقوق بیمار است و کرامت بیماران و همراهان بیمار باید حفظ و با همکاران خاطی برخورد جدی شود، گفت: لذا روسای دانشگاه ها به عنوان قائم مقام وزیر بهداشت در منطقه، باید با مکانیزم های حساب شده، با همکاران متخلف، برخورد کنند.

به گزارش وبدا، دكتر سعيد نمكي در یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، ضمن بیان این مطلب در بخش ديگري از سخنان خود،  درخصوص اقداماتي كه در حوزه بهداشت انجام شده است، بيان كرد: در حوزه بهداشت عقب افتادگي هاي زيادي داريم، اما در طول سالهاي گذشته دستاوردهاي قابل توجهي نيز به دست آورده ايم، سال ها قبل، در بين ٢٣ كشور شرق مديترانه در زمينه كاهش بيماري هاي واگير، رتبه نخست را كسب كرديم. 

 دكتر نمكي با بيان اينكه دستاوردهاي ما در حوزه بهداشت جزو طلایي ترين دستاوردها در اين حوزه در بين كشورهاي منطقه است، افزود: در دهه های گذشته فرزندان مان را با ٥ دلار علیه ٥ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کردیم و توانستیم با استفاده از چهار روش ٩٠ درصد راه را در حوزه كنترل بيماري هاي واگير بپيماييم.

 وزير بهداشت بيان كرد: درحال حاضر بيماري هاي غيرواگير و بيماري هاي واگيرداري كه مديريت آن بسيار سخت است، معضل اصلي نظام سلامت محسوب مي شود كه مديريت و كنترل آنها فقط از طريق وزارت بهداشت ميسر نيست.

دكتر نمكي ادامه داد: كنترل برخي از بيماري ها ازجمله ايدز نيازمند تغيير رفتار است و اين موضوع نيز از توان و وظيفه وزارت بهداشت خارج است. 

 وزير بهداشت با بيان اينكه درحاضر حاضر بيماري هاي نوظهور و بيماري هاي مشترك انسان و دام در بعضي نقاط، انسان را گرفتار كرده است، خاطرنشان كرد: ٢٨ سال قبل در وزارت بهداشت اداره مبارزه با بیماری‌ های غیرواگیر را راه اندازي كرديم، زیرا معتقد بوديم كه بعداز گذر از بيماري هاي واگير به سمت بيماري هاي غيرواگير پيش خواهيم رفت.

دكتر نمكي با بيان اينكه بار بیماری‌ های امروز در کشور تلنبار نديدن هاي ديروز ما است، افزود: يك كشور توسعه يافته در مواجهه با بيماري هاي نوظهور ناگهان به سياه چاله نمي افتد، در آن كشورها گاهي ممكن است ويروسي در جايي كشف شود، اما كل نظام سلامت شان با چالش جدی روبرو نخواهد شد. 

 وزير بهداشت گفت: متاسفانه امروز در کشور گرفتار بيماري هاي پرهزينه اي شده ايم. يك دوره شيمي درمانی براي يك بيمار معادل واكسيناسيون ساكنين يك شهرك است، یک شب بستري شدن در ارزان ‌ترین CCU هاي دنيا ١٠٠٠ دلار هزینه در بر دارد و اين موضوع ضرورت تدوين برنامه هاي اجرايي براي كنترل بيماري هاي واگير را خاطرنشان می کند.

 دكتر نمكي با بيان اينكه در مورد كنترل بيماري هاي غيرواگير، هيچ شيوه اي موثرتر از آموزش مردم نيست، افزود: باید در زمینه بیماری‌ های واگیر و آموزش مردم اقدامات بهتری را انجام دهیم.

  وزير بهداشت بيان كرد: ۴۰ درصد از مردم نمی ‌دانند مبتلا به عارضه فشار خون هستند و زمانی به این مساله آگاهی پیدا می‌ کنند که دچار بیماری ‌های مختلفی شده‌اند که اگر ما آگاهی‌ های لازم را به افراد جامعه دهیم، اینگونه مشکلات دامن‌ گیر ما نخواهد شد.

 دكتر نمكي با اشاره به اینکه در زمينه بيماري هاي غيرواگير نیازمند یک برنامه جدی و اجرا و نظارت دقیقی هستیم، ادامه داد: برای تغییر سبک زندگی مردم باید به سراغ مدارس برویم، زیرا اگر افراد دچار چاقی، دیابت و فشار خون هستند، اصلاح این بیماری ‌ها در دوران مدرسه باید انجام شود.

وزير بهداشت با بيان اينكه در حوزه بهداشت با مسايل ديگري مانند بيماري هاي روان مواجه هستيم، افزود: ما جامعه افسرده اي داریم كه در اين زمينه مسائل اقتصادی و اجتماعي بسياري دخيل هستند و تمامي ارگان ها در اصلاح اين وضعيت نقش دارند، اما بايد كمك كنيم تا در نظام سلامت پرچم دار اين تحول گرايي باشيم.

 دكتر نمكي درخصوص حاشيه شهرها گفت: بحث حاشيه شهرها از جمله مسائل جدي نظام سلامت بوده که همگي با آن مواجهيم. زماني كه در سازمان برنامه و بودجه به عنوان معاون اجتماعي خدمت مي كردم، به تمام حاشيه شهرها سر زدم، متوجه شدم هيچ حاشيه شهري در هيچ نقطه اي از كشور الگوی منطبق تمام عيار با شهر ديگر نيست. بنابراين تفاوت هاي بومي و فرهنگي بر سبك زندگي مردم تاثير گذاشته و الگو و مدلي كه براي هر شهر و حاشيه شهر درنظر مي گيريم با ساير نقاط متفاوت خواهد بود.

 وزير بهداشت خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: چنانچه قصد دارید به نظام سلامت بپردازید، حاشيه شهرها را دريابيد. اينگونه نيست كه تصور كنيم بين شهر و حاشيه اش ديواري بنا شده و مسائل نظام سلامت شان بر هم تأثيري ندارد، بلكه زير پوست اين ديوار، رفت و آمدها در جريان است و اینها مدام برهم تاثير مي گذارند. 

 دکتر نمکی با تاکید براینکه باید به مقوله سلامت مردان نیز بیش از گذشته اهمیت داده شود، گفت: دو گروه آسیب پذیر زنان و کودکان در نظام شبکه بیشتر دیده شدند و از سلامت مردان غفلت کردیم. 50 درصد از جمعیت کشور را مردان تشکیل می دهند و بیشترین حجم بار اقتصادی خانواده ها در کشور ما برعهده مردان است و این روحیه در مردان شکل گرفته که بیمار نمی شوند. به گفته سعدی؛ "مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد". بنابراین ما باید بحث سلامت مردان را به عنوان یک اصل مهم دنبال کنیم چراکه مردان برای دریافت خدمات سلامت، کمتر از زنان مراجعه می کنند، بنابراین باید برنامه هایی تدوین شود که این مهم مورد توجه و تاکید قرار گیرد. البته در این راستا در معاونت بهداشت برنامه هایی دردست اجرا است. 

 پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی خانواده و سیستم ارجاع از مباحث جدی و مغفول مانده در حوزه بهداشت است

 وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی خانواده و سیستم ارجاع از مباحث جدی و مغفول مانده ما در حوزه بهداشت است، افزود: استقرار کامل این سه برنامه مهم باید تسریع شده و برنامه ‌ریزی های بهتری انجام شو و در این راستا همه را بسیج کرده ایم.

                                  

 دکتر نمکی با بیان اینکه در راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت، به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های اصلی نظام سلامت بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت از تکالیف برنامه چهارم و پنجم توسعه بود. لذا روسای دانشگاه های علوم پزشکی و معاونین آنها، باید سعی کنند، تا بهار سال آینده این مهم را به سرانجام رسانند. 

 وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت یک اتوبان برای عبور سایر فعالیت های وزارت بهداشت است و بسیاری از اطلاعات از خلال پرونده الکترونیک سلامت استخراج می شود، گفت: به عنوان یک تکلیف جدی، پرونده الکترونیک سلامت باید در فصل بهار سال آینده تکمیل شود. 

 دکتر نمکی خاطرنشان کرد: بعداز پرونده الکترونیک سلامت، استقرار پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز از مهمترین راهبردها و برنامه های وزارت بهداشت محسوب می شود. استقرار پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا شده و باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد تا این پایلوت ها به سرانجام خوبی برسند.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه درمان نیز طرحی به نام طرح تحول نظام سلامت داریم، عنوان کرد: حاصل این طرح دارای چند نکته مثبت است. کاهش پرداختی از جیب بیمار، انجام اقدامات درمانی مطلوب برای بیماران صعب‌العلاج و خاص، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و ارتقای سطح هتلینگ بیمارستان ها از ویژگی های مثبت این طرح بود. اما آنچه باعث نگرانی شد، این بود که در این طرح مسائل اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفت و تمامی مخارج از جیب دولت هزینه شد.

 در طرح تحول نظام سلامت باید واکاوی انجام شود تا متناسب با منابع مالی مان تنظیم شود

 دکتر نمکی بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت به منابع ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ ها گره خورده بود که در سازمان برنامه و بودجه نیز ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح به آن می افزودیم. اما برای اینکه به موفقیت این طرح ایمان داشته و آن را از طرح مترقی دولت دکتر روحانی تلقی می کردم، به تداوم آن کمک کردیم و معتقدم که در طرح تحول نظام سلامت باید واکاوی صورت گیرد تا متناسب با منابع مالی مان تنظیم شود. 

 وزیر بهداشت با اشاره اینکه سهم ما از GDP در سلامت از ۶.۳ به ۱۰ رسیده است، افزود: این در حالی است که این سهم در سایر کشور‌ها بین ۷ تا ۸ است؛ بنابراین از امروز باید به سراغ کیفی شدن خدمات و مدیریت صحیح منابع مالی برویم. 

 دکتر نمکی افزود: در نظام درمانی کشور باید برای فرودستان اهمیت خاصی قائل شویم و نباید اجازه دهیم در سال آینده پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند. دلیلی ندارد که از جیب افراد بی بضاعت خرج افرادی را دهیم که بضاعت مالی دارند. باید اولویت ها را تعریف کنیم. باید طرح تحول نظام سلامت به گونه ‌ای واکاوی شود که اقشار فرودست نه تنها آسیب نبینند، بلکه تقویت شوند. به همین دلیل باید به سراغ تدوین راهنماهای بالینی برویم و از سوی دیگر سیستم ارجاع را به گونه ای تعریف کنیم که در ارائه خدمت، سطح بندی خدمات رعایت شود. 

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تکریم بیمار و همراهان بیمار یکی از موضوعات مهم محسوب می ‌شود، ادامه داد: به عنوان روسای دانشگاه ها و معاونین، اجازه ندهید در حق مردم کوتاهی شود. تعداد قابل توجهی از این هجمه هایی که به جامعه پزشکی می شود را همکاران ما دامن می زنند. جامعه پزشکی در نظام ارائه خدمت، شریف ترین و پاکیزه ترین خدمت گذاران محسوب می شوند، اما تعداد معدودی از آنها به دلیل کوتاهی که در حق مردم می کنند، بقیه را زیر سوال می برند. پزشکان در دوران دفاع مقدس خدمات بسیار ارزشمندی در جبهه‌ ها ارائه داده اند و در روزهای سخت آنها در کنار مردم بوده اند. بنابراین نباید به دلیل اشتباه عده ای معدود، کل جامعه پزشکی را زیرسوال برد و بی حرمت کرد.

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حفظ حقوق مردم و کرامت بیماران بسیار ارزشمند است و این موضوع باید یکی از اولویت‌های اصلی رییس دانشگاه و وزیر بهداشت باشد، تاکید کرد: اولین نقش ما دفاع از حقوق بیمار است. کرامت بیماران و همراهان بیمار باید حفظ شود و با همکاران خاطی باید برخورد جدی صورت گیرد. لذا روسای دانشگاه ها به عنوان قائم مقام وزیر بهداشت در منطقه، باید با مکانیزم های حساب شده، با همکار متخلف برخورد کنند.

اشتراک گذاری: