شیوع بیشتر ناباروری در مردان سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از شیوع دیابت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر آقاجانی‌میر از افزایش سهم علل مردانه در بروز ناباروری در جهان و ایران خبر داد و گفت: سهم علل مردانه در بروز ناباروری به اندازه علل زنانه و حتی بیشتر از آن است.

دکتر محمدرضا آقاجانی میر متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) گفت: در گذشته تصور می شد که ناباروری یک مشکل زنانه است و همه درمان ها بر زنان متمرکز بود، اما پیشرفت علوم تولید مثلی نشان داد که علل مردانه نیز همانند علل زنانه در ناباروری نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه آمارهای اخیر نشان می دهد که سهم علل مردانه در بروز ناباروری به اندازه علل زنانه و حتی بیشتر از آن است، بیان داشت: متاسفانه ناباروری با علل مردانه در جهان و ایران افزایش یافته است، به نحوی که شیوع ناباروری در مردان سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از شیوع دیابت در این جمعیت بیشتر است.

دکتر آقاجانی‌میر با بیان اینکه از یک سو، سبک زندگی معاصر خطر بروز ناباروری را افزایش می دهد و از دیگر سو، سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز افزایش یافته است، اذعان داشت: تاثیر افزایش سن بر کاهش توان باروری فقط مختص خانم ها نیست و در آقایان نیز پس از ۴۰ سالگی کمیت و کیفیت اسپرم کاهش پیدا می کند و خطر بروز ناهنجاری در جنین افزایش می یابد، بنابراین به رغم مشکلات اقتصادی، توصیه می کنیم که جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند.

این متخصص گفت: ناباروری مردان علل متعددی دارد که از بدو تولد تا زمان فرزند آوری ممکن است سیستم تولید مثل مردان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: در سنین پیش از بلوغ، ممکن است کودک دچار بیماری شود یا تحت درمان دارویی یا جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری اش تاثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی شود که به طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، که بر توان باروری اش تاثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی شود که به طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، مثل بیضه نزول نکرده یا چرخش بیضه.

دکتر آقاجانی‌میر با اشاره به اینکه پس از بلوغ، علل تغییر می کند و عفونت در صدر فهرست علل مردانه  ناباروری قرار می گیرد، گفت: عفونت های منتقله از راه جنسی، مثل کلامیدیا، از جمله علل اصلی ناباروری مردان هستند، این عفونت ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و تشخیص داده نشود و در نهایت با عارضه ناباروری بروز پیدا کنند.

متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری با ذکر این نکته که یک سری عوامل هم وجود دارند که علت مستقیم ناباروری نیستند، اما بر توان باروری اثر گذارند، اظهار داشت: آلودگی های محیطی، امواج الکترومغناطیسی، تغذیه نامناسب، استرس، مصرف دخانیات و در مجموع، سبک زندگی نامناسب از جمله عوامل کاهش دهنده توان باروری هستند.

وی با اشاره به اینکه اثر بخشی تغذیه را نیز در محدوده سلامت عمومی باید جدی گرفت، افزود: توصیه های تغذیه‌ای ما همان توصیه های سلامت عمومی است، یعنی مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، پرهیز از مصرف غذاهای آماده، فست فودها و غذاهای کنسروی، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و جایگزین کردن نوشابه با دوغ.

دکتر آقاجانی‌میر با ذکر این نکته که در همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند، بیان داشت: در جوامعی مانند ایران که از نظر فرهنگی، توجه به سلامت مردان مغفول میماند یکی از مشکلات این است که مردان معمولا زیاد توجهی به کنترل دوره ای سلامت خود ندارند.

این متخصص افزود: اصولا زمانی متوجه می شویم که یک مرد دچار فشار خون قبلی است که با نارسایی یا سکته مغزی و قلبی ، وارد آی سی یو و سی سی یو می شود. 

وی ادامه داد: غیر از بیماریهای مزمن و سرطانها، امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است که مردان در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می کنند.

 

اشتراک گذاری: