امکان شرکت در فراخوان جذب اعضای هیات علمی بدون کارت پایان خدمت فراهم شد

دکتر حسینی تاکید کرد متعهدین خدمت می توانند پس از پایان دوره ضرورت مانند همه کسانی که دوره ضرورت سربازی را می‌گذرانند در فراخوان شرکت نمایند و هیچ مانعی برای شرکت در فراخوان بعد از دوره ضرورت وجود ندارد لذا شرکت در فراخوان، بدون کارت پایان خدمت بلامانع است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی  دومین نشست اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد؛ دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی با اشاره به مسائل روز و دغدغه های یک سال گذشته گفت: در پی تبعات مصوبات مجلس و قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اتفاقاتی نیز در احکام کارگزینی اعضای هیات علمی و همچنین بازنشستگی به وجود آمد که با توجه به انجام اقدامات وزارت بهداشت بر اساس قوانین و مقررات، درصدد هستیم تا مطالبات خود را در فضای کاملا قانونمند و ضابطه مند از مجلس شورای اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان های ذیربط دریافت نماییم.

دکتر سید علی حسینی ضمن ابراز خرسندی از افزایش حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد درخواست ها و و منویا تی از طریق مجاری قانونی درحال انعکاس به مسئولین مربوطه است تا زحمات همکاران عزیز و اعضای محترم هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که دوران ویژه و پرچالش کرونا را سپری کرده‌اند جبران شود.

رئیس مرکز امور هیات علمی خاطرنشان کرد جلساتی با وزارت علوم در خصوص آیین نامه ارتقا برگزار شده تا قوانین حوزه آیین نامه ارتقا و آیین نامه اداری- استخدامی به سرانجام برسد.

دکتر حسینی افزود به جز فرایند جذب در مرکز امور هیات علمی، فراخوان‌های در انتهای سال ۹۸، اواسط ۹۹، اواخر ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ برگزار شده است و امیدواریم بتوانیم این فرآیند را تسهیل کنیم تا انشاءالله در فرصت باقی‌مانده تا پایان کار دولت، فراخوان‌های ۱۶ ۱۷ و ۱۸ نیز در مرکز جذب امور هیات علمی به سرانجام برسد.

رئیس مرکز امور هیات علمی در خصوص سربازی هیات علمی نیز خاطرنشان کرد طبق نامه ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی به وزارت بهداشت، کارت پایان خدمت متعهدین خدمت پس از ۲۴ ماه به وزارت بهداشت تحویل می‌شود و وزارتخانه موظف است پس از تعهدات دوره ضرورت یعنی پس از ۴۸ ماه، کارت پایان خدمت را تحویل دهد لذا تحویل کارت پایان خدمت قبل از پایان ۴۸ ماه دوره ضرورت و تعهدات، ممنوع است و مسئولیت آن با فرد خاطی است.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان لازم است حدود دو ماه قبل از پایان دوره تعهدات، اعلام نمایند تا در پایان دوره کارت خود را دریافت کنند تاکید کرد متعهدین خدمت می توانند پس از پایان دوره ضرورت مانند همه کسانی که دوره ضرورت سربازی را می‌گذرانند در فراخوان شرکت نمایند و هیچ مانعی برای شرکت در فراخوان بعد از دوره ضرورت وجود ندارد لذا شرکت در فراخوان، بدون کارت پایان خدمت بلامانع است.

رئیس مرکز امور هیات علمی در مورد مالیات پلکانی نیز گفت: مالیات پلکانی برای اعضای هیات علمی پیمانی و متعهد به خدمت مشابه نیروهای رسمی است که این مسئله در آیین نامه اداری و استخدامی اعضای هیات علمی مصوب شده است و خوشبختانه مشکل بسیاری از دانشگاه ها در این حوزه حل شده است و دانشگاه هایی که مشکل دارند می توانند با استفاده از تجربیات دانشگاههای موفق، مشکلات خود را در این حوزه مرتفع نمایند.

دکتر حسینی یادآور شد در مورد بورسیه ها نیز مصوبه هیئت مرکزی جذب به دانشگاه ها ابلاغ شده و افرادی که یکبار در فراخوان شرکت کرده‌اند و قبول شده‌اند از حضور مجدد در فراخوان مستثنی هستند و اگر طبق نظر دانشگاه مشمول بخشنامه مذکور هستند لازم است دانشگاه، پرونده کامل این افراد را به هیئت جذب مرکزی ارسال نماید تا بررسی‌های کامل انجام شود.

وی افزود در مورد ارتقاء مرتبه و مسائل سقف حقوق دریافتی اساتید با سابقه، همکاری همه اما با مجلس در مورد مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۰ امری ضروری است تا نمایندگان محترم مجلس بتوانند موضوع مذکور را در قالب طرح یا لایحه حل نمایند.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد مجوزهایی که در فراخوان‌های قبلی جذب نشده اند تا قبل از پایان برنامه ششم باید انجام شود و بعد از پایان برنامه ششم مجوزهای باقی مانده قبلی باطل است و الان در جذب مرکزی در حال تعیین تکلیف مجوز های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ هستیم.

دکتر حسینی در مورد هزینه انتقال در صندوق های بیمه نیز گفت: این موضوع یک بحث و مشکل کلی است و حل آن در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست اما با روسای کلان مناطق صحبت شده تا در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند.

وی در مورد موضوع قانون سختی کار نیز گفت: برای اینکه اعضای هیئت علمی در حکم کارگزینی مشمول سختی کار بشوند باید سختی مورد نظر در حوزه کار مشخص شود و مجوزهای قانونی برای رشته و گروه اعضای هیئت علمی یک دانشگاه اخذ شود لذا اگر دانشگاه‌ها این موضوع را مدنظر دارند از طریق معاونت توسعه دانشگاه به وزارتخانه اعلام نمایند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

در ادامه دکتر جرجانی دبیر شورای آموزش عالی علوم پایه ضمن تقدیر از همه افرادی که در حوزه پویایی محیط آموزش و برای تأمین کیفیت آموزش در دوران کرونا تلاش کردند، یاد خاطره اساتید و دانشجویانی که جامعه علمی کشور به واسطه کووید از برکت وجودشان بی بهره شد را گرامی داشتند.

دکتر جرجانی ضمن تشریح فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش عالی علوم پایه گفت: مسئولیت اصلی دبیرخانه شورای آموزش عالی علوم پایه، بحث برنامه ریزی و بازنگری برنامه های آموزشی مختلف از سطوح کاردانی تا دکترای phd، برگزاری آزمون های مرتبط با رشته های علوم پایه و نظارت و ارزشیابی در اجرای دوره های آموزشی است و خوشبختانه با همکاری و مساعدت دانشگاه ها و همه عزیزانی که در این حوزه‌ فعالیت می کنند امسال هم آزمون های ملی را برگزار خواهیم کرد و در چند روز آینده امتحان php را خواهیم داشت و بعد از آن انشاالله آزمون کارشناسی ارشد برگزار خواهد شد و این در حالی است که احتمال دارد عزیزان با موضوع اعتباربخشی آموزشی مواجه باشند که در مرحله اول ۳۰ رشته برای اعتباربخشی انتخاب شده و بر اساس فرایندی که اطلاع رسانی شده مشارکت جدی گروه های آموزشی و اعضای هیئت علمی آموزشی را می‌طلبد و امیدواریم انشاالله این همراهی و مساعدت، منجر به افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی و بدست آوردن کیفیت ملی و جهت گیری به سمت اعتباربخشی بین المللی باشد.

دکتر جرجانی در خصوص آزمون مصاحبه دکترای سال جاری نیز گفت این مصاحبه در نیمه دوم مرداد ماه به صورت حضوری و با مشارکت یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران برگزار خواهد شد و این در حالی است که متاسفانه سال گذشته به دلیل بحران کرونا و به دلیل کمبود امکانات از مصاحبه حضوری محروم شدیم.

سپس دکتر وحید شاهی قائم‌مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی با گرامیداشت دهه کرامت گفت: دبیرخانه شورای تخصصی با توجه به نقش مهمی که در نظام سلامت دارد و با توجه به اتصالی که به‌طور مستقیم به بحث ارائه خدمت به بیماران و گرداندن چرخه سلامت در بیمارستان‌های آموزشی کشور در سطوح مختلف تخصصی کشور و فلوشیپ دارا هست در تلاش هستیم که به طور سیستماتیک در فرایندهای درون داد و برون داد، موارد مختلف را در نظر داشته باشیم و سعی کنیم تا انشاءالله در یک روش متدولوژیک و با رویکردهایی که بر اساس موضوعات است تغییرات مهمی را رقم بزنیم. یکی از مهمترین راهبردهای دبیرخانه شورای تخصصی استفاده از گنجینه ارزشمند تجربیات اعضای محترم هیئت علمی بالینی کشور است و ما حتماً از همه نظرات ارزشمند استفاده می‌کنیم و سعی کردیم در زمینه ایجاد یک بستر دیجیتال برای راهبردهای اساسی دبیرخانه و همینطور تحولاتی که در سیستم اعتباربخشی در سیستم آزمون ها و موارد مختلف داشتیم کارهای مفیدی را انجام دهیم.

وی افزود قطعاً نظرات اعضای محترم هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در بیمارستانهای آموزشی که محل نهایی ارائه خدمت هستند و در آنجا اساتید محترم بالینی ما با دستیاران و فلوها کار آموزشی انجام می دهند بسیار برای ما ارزشمند است و رسماً از نظرات ارزشمند اعضای هیئت علمی سراسر کشور استقبال می‌کنیم.

وی در مورد ظرفیت رشته طب اورژانس گفت در جلسات مشترک با معاونت درمان به طور سیستماتیک بررسی شده و متاسفانه و در سال جاری حدود ۹۱ درصد از ظرفیت این رشته خالی مانده و ۲۶ راهکار در این راستا ارائه شد که شش اقدام در اولویت است و در حیطه های مختلف اعم از بازنگری تعرفه‌ها، اجازه به ادامه تحصیل در فلوشیپ، ایجاد فلوشیپ های جدید در رشته طب اورژانس، تغییر مکانیزم پرداخت رشته اورژانس و تعریف ضریب سختی کار برای همکاران اورژانس مدنظر قرار گرفت.

دکتر وحید شاهی در مورد انجمن فارماکولوژی پایه و بالینی نیز گفت در دبیرخانه شورای تخصصی بحث همگرایی پایه و بالینی در حال پیگیری است و در تلاش هستیم یک همگرایی را در محتوای کوریکولوم آزمون ها و ترکیب هیئت های ممتحنه ایجاد کنیم.
 

اشتراک گذاری: