اهمیت تزریق واکسن و راهکارهای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسن کرونا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جوانیان از عوارض کم واکسن در مقابل عوارض بسیار بیماری کرونا خبر داد و گفت: خوشبختانه در ایران عوارض متوسط و شدید واکسن بسیار کم گزارش شده است.

دکتر جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: واکسن‌های مختلف سالهاست که بر علیه بیماری های واگیردار تولید می شود و به دنبال همان هم تمام اطفال بعد از تولد واکسن ها را به شکل های مختلف دریافت می کند و نتیجه آن کنترل و مهار بیماری های واگیر شد.

وی افزود: بیماری فلج اطفال، سرخجه و سیاه سرفه و کزار و... از جمله بیماری های واگیردار هستند که به خوبی توسط واکسن مهار شد. 

دکتر جوانیان با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد همه گیری بیماری کرونا هم واکسن کرونا در کمتر از یکسال تولید شد و در سراسر جهان استفاده می شود، گفت: از آنجایی که واکسیناسیون اهمیت آن از گذشته مشخص است معمولا یک راه کم عارضه و نسبت به عوارض بیماری بسیار عوارض واکسن کمتر است و خوشبختانه اثربخشی خوبی دارد.

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که واکسن می تواند در کنترل بیماری ها و کنترل پاندمی و برگشت فعالیت به روال عادی  به ما کمک می کند، بیان داشت: چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی‌توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد.
وی در این راستا افزود: در حال حاضر مدت 6 ماه اثر بخشی واکسن کرونا قطعی است و آیا دوز سوم بعد از یکسال لازم است را باید منتظر نتایج علمی باشیم. 

دکتر جوانیان با اشاره به اینکه عوارض مربوط به واکسن کرونا به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: در شرایطی که فرد مقداری احساس کوفتگی بدن، ضعف و بیحالی دارد ولی به کار عمومی خود می تواند برسد و مشکل خاصی در روند فعالیتش ایجاد نشد، جز دسته عوارض خفیف محسوب می شود.
وی ادامه داد: زمانی که فرد نتواند کارهای خودش را انجام دهد و اختلال در روند کاری ایجاد شود جز دسته عوارض متوسط محسوب می شود و در عوارض شدید نیاز به بستری شدن بیمار هست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داد: بعد از تزریق واکسن بعضی افراد دچار عوارض خفیف و یا حتی تب ( تب کمتر از 5/38 درجه) شدند با استفاده از استامینوفن و در مراحلی که شدت تب یا کوفتگی بدن  بیشتر باشد از ترکیبات ناپروکسن یا ایبو بروفن می توانند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در عوارض با علائم خفیف احتیاجی به مراقبت های خاصی ندارد و با استراحت و استفاده از مسکن ها برطرف می شود، افزود: عوارضی که شدید باشد مثل تب های بالا و عوارضی که بیشتر از 72 ساعت طول بکشد حتماً با پزشک خانواده خود مشورت کنند و یا به مرکز بهداشت اطلاع بدهند.
این متخصص اذعان داشت: خوشبختانه در ایران عوارض متوسط و شدید بسیار کم گزارش شد. 

دکتر جوانیان توصیه کرد: شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید،چون استراحت سیستم ایمنی را تقویت می کند باعث می شود واکسن عوارض کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شده و غش کنید، بیان داشت : بهتر است قبل از تزریق واکسن حتماً غذای سبک میل کنند و اگر فاصله بین ترزیق واکسن تا خوردن صبحانه بیشتر از 2 ساعت است یک لیوان شیر، نوشیدنی و یا غذای سبک میل کنند که موقع تزریق واکسن دچار ضعف و بی حالی نشوند و توصیه می شود بعد از تزریق واکسن هم از غذای سبک استفاده کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین، روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی پرهیز نمایید.

اشتراک گذاری: