برای نخستین بار در استان مازندران، جراحی برداشتن تومور مغزی در حالت بیدار، در بابل انجام شد

به گزارش روابط‌عمومی بیمارستان آیت ا..‌ روحانی (ره) بابل، دکتر حجازیان از جراحی برداشتن تومور مغزی در حالت بیداری برای نخستین بار در مازندران در بابل خبر داد.

 

دکتر قدیریان
دکتر احمدیان
دکتر میناگر
دکتر حجازیان

دکتر ابراهیم حجازیان رئیس بیمارستان آیت الله روحانی (ره) بابل گفت: برای اولین بار در استان مازندران در دانشگاه علوم پزشکی بابل، با همکاری تیم جراحی مغز و اعصاب و تیم بیهوشی بیمارستان آیت الله روحانی، عمل جراحی برداشتن تومور مغزی در حالت هوشیار و بیدار با موفقیت به انجام رسید. 
وی بیان داشت: این روش می تواند باعث کاهش آسیب های مغزی و کمک به خارج سازی حداکثری تومور گردد.

همچنین دکتر حامد احمدیان متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: بیمار آقایی ۴۵ ساله با تشخیص تومور مغزی در نیمکره چپ بودند که با توجه به محل تومور و نزدیکی آن به بافت های عملکردی مهم مغز، لازم بود حین برداشتن تومور از نظر تکلم بصورت مداوم تحت پایش و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه حین جراحی و برداشتن تومور، اختلالی در تکلم بیمار ایجاد نشد و پس از جراحی نیز بیمار مشکل خاصی نداشت.

دکتر حسام قدیریان متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: در این روش ابتدا بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیمار کاندیدای این نوع جراحی می‌گردد. قبل از جراحی، به بیمار در مورد اینکه حین عمل هوشیار شده و باید بصورت مداوم با تیم بیهوشی همکاری و صحبت نماید، توضیح داده می شود. این کار باعث کاهش استرس بیمار و بهبود نتیجه خواهد شد.
این جراح بیان داشت: لازم به ذکر است که این روش برای تمامی تومورهای مغزی کاربردی نمی‌باشد.

دکتر میلاد میناگر فلوشیب فوق تخصصی بیهوشی مغز و اعصاب با اشاره به اینکه برای بیمار از کاملترین روش بیهوشیِ تعریف شده، استفاده گردید، اظهار داشت: ابتدا پس از اینکه بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت، بلوک (بی حسی) اعصاب چهارده گانه جمجمه‌ی سر انجام شد تا در زمان بیداریِ وی در حین جراحی، بیمار دچار درد و تغییرات علائم حیاتی و مغزی به دنبال آن نگردد.

وی افزود: پس از رسیدن گروه جراحی به محل تومور، بیمار بیدار گردید، تست های مورد نیاز بررسی تکلم از بیمار حین برداشت تومور گرفته شد و خوشبختانه در حین بیداری، بیمار در وضعیت آرام و بدون اختلال خاصی در علائم حیاتی و وضعیت عمومی بود.

فلوشیپ فوق تخصصی بیهوشی مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی بابل بیان داشت: پس از برداشت تومور مغزی، جهت ادامه جراحی، با تدابیر خاصی بیمار مجددا تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت و در پایان جراحی با حال عمومی خوب و پایدار به بخش مراقبت های ویژه منتقل گردید.

اشتراک گذاری: