دکتر عفت خدادادی از باورهای خرافی درباره دندان‌ کودکان می گوید

اگر فکر می‌کنید دندان‌های شیری اهمیت ندارند چون بالاخره می‌افتند، ‌شاید بهتر باشد که دوباره فکر کنید. این جا به چند مورد تفکر نادرست درباره دندان‌های کودکان اشاره می‌کنیم

استادیار دانشکده دندانپزشکی بابل در مصاحبه ای با روابط عمومی دانشکده نکاتی را در باب باور های خرافی دندان شیری کودکان ایراد نمود:

این متخصص اطفال خاطرنشان کرد اگر فکر می‌کنید دندان‌های شیری اهمیت ندارند چون بالاخره می‌افتند، ‌شاید بهتر باشد که دوباره فکر کنید. این جا به چند مورد تفکر نادرست درباره دندان‌های کودکان اشاره می‌کنم

۱. دندان های شیری مهم نیستند:‌
اگرچه دندان های شیری سرانجام می افتند،‌ برای بهداشت دهان کودک بسیار مهم هستند. این دندان ها نه تنها جا را برای رشد صاف دندان های اصلی حفظ می کنند، هم چنین کمک می کنند تا ساختار صورت درست رشد کند و کودک تغذیه درستی داشته باشد و مواد مغذی مناسب را دریافت کند.

۲. خرابی دندان های شیری مهم نیست:
شاید شنیده باشید که دندان های بچه های کم سن اصلا خراب نمی شود، ‌یا اگر خرابی هم وجود داشته باشد، اهمیت چندانی ندارد. اما شایعات درست نیستند. کرم خوردگی نه تنها دردناک است، می تواند باعث باد کردن لثه و حتی عفونت شود، ضمن این که کودکانی که دندان های شیری شان خراب شده، ۳ برابر بیش تر در خطر خراب شدن دندان های اصلی شان هستند.

۳. لازم نیست دندان‌های کودک را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید:
باید حتی قبل از درآمدن اولین دندان کودک، برایش مسواک بزنید. از یک پارچه نرم و مرطوب یا گاز استفاده کنید و روی لثه های او بکشید تا باکتری های آن را کم کنید و مانع از کرم خوردگی در آینده شوید. وقتی هم دندان ها درآمدند، کمک کنید تا کودک به دو بار مسواک زدن در روز با مقدار بسیار کمی خمیر دندان و هم چنین نخ دندان کشیدن عادت کند.

۴. لازم نیست کودک را به دندان‌پزشکی ببرید:
این یک برداشت غلط رایح است که می گویند، نیازی نیست کودک را قبل از ۳ سالگی یا قبل از درآمدن هر ۲۰ دندان شیری اش به دندان‌پزشکی ببرید. کارشناسان توصیه می کنند، بچه ها را بعد از درآمدن اولین دندان یا دست کم در سن یک سالگی به دندان‌پزشکی ببرید. بررسی های زودهنگام می تواند منجر به شناسایی هرگونه خرابی یا مشکل دیگری شود.

اشتراک گذاری: