هفته جهانی تغذیه با شیر مادر؛ شيردهي بهترين عامل کاهش مرگ و میر و بهبود رشد در کودکان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، خانم دکتر ساناز مهربانی طبری فوق تخصص گوارش کودکان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، از کاهش مرگ و میر و بهبود رشد در کودکان با استفاده از شیر مادر خبر داد.

دکتر مهربانی گفت: شیرمادر بهترین غذا برای شیرخوار در 6 ماه اول زندگی است و تا بعد از 6 ماهگی با شروع غذای کمکی یا سفره تا 2 سالگی باید ادامه یابد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شیر مادر فواید فراوانی هم برای شیرخوار و هم برای مادر دارد، گفت: بهترین تغذیه برای ایجاد الگوی رشد ایده ال شیرخوار، فراهم کردن آب کافی برای شیرخوار و پیشگیری از کم آبی وی، محافظت در برابر بیماری های عفونی (اسهال، عفونت تنفسی، عفونت گوش میانی و ...) و کاهش مرگ و میر ناشی از عفونت ها، کاهش بیماری های غیرعفونی مثل آلرژی ها (گوارشی مثل ریفلاکس، اسهال، یبوست و دفع خون در مدفوع ... و غیر گوارشی مثل آسم، رینیت آلرژیک، درماتیت آتوپیک و ...) می باشد.

وی همچنین اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر سبب کاهش چاقی، مشکلات روانی، سرطان مثل لوسمی، بیماری قلبی عروقی و دیابت آینده، کاهش هوش، بهبود پیوند عاطفی مادر و شیرخوار، بهبود تکامل روانی شناختی، تقویت تکامل و بهبود IQ و تکلم شیرخوار، بهبود رشد و تکامل فک و صورت و کاهش پوسیدگی دندان خواهد شد.

دکتر مهربانی با ذکر این نکته که پروتئین موجود در شیرمادر به میزان کافی و سهل الهضم تر است، بیان داشت: چربی موجود در شیرمادر دارای اسیدهای چرب ضروری و ماده هضم کننده ی آن یعنی لیپاز است و نیاز به آب اضافی وجود ندارد و همچنین عوامل ایمنی بخش تنها در شیرمادر وجود دارد. 

فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: شیر هر مادربر اساس سن شیرخوار ونیاز های وی برای شیرخوار خودش مناسب است

وی بیان داشت: کلستروم یا آغوز شیرمادر، سرشار از مواد ایمنی بخش برای پیشگیری از عفونت ها و آلرژی ها است و دارای فاکتورهای رشد برای بهبود بلوغ دستگاه گوارش شیرخوار و پیشگیری از آلرژی و عدم تحمل گوارشی مناسب است و سرشار از ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین A برای کاهش شدت عفونت ها و محافظت از چشم شیرخوار می باشد، خاصیت ملین دارد و به بهبود سریع تر زردی شیرخوار کمک می کند. 

دکتر مهربانی اضافه کرد: از جمله خصوصیات یکی از ترکیبات غیر مغذی موجود در شیر مادر خاصیت پروبیوتیکی آن است که به بهبود گوارشی شیرخوارکمک می کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، کاهش خونریزی بعد از زایمان و برگشت سریع تر سایز رحم به سایز قبل زایمان را از فواید  شیرمادر برای مادر دانست و گفت: کاهش خطر سرطان سینه و تخمدان، پیشگیری از حاملگی مجدد، برگشت سریع تر به وزن قبل از بارداری، کاهش پوکی استخوان و شکستگی استخوان در زمان پیری، کاهش خطر دیابت، بهبود رفت و آمد و مسافرت مادر، بهبود استراحت و امکان صحبت کردن با شیرخوار، و گوش کردن همزمان به رادیو و تماشای تلویزیون و نوازش شیرخوار، برطرف کردن نیاز روانی مادر و صرفه جویی در زمان و هزینه و افزایش حس تندرستی از مزایای دیگر شیر مادر برای مادر می باشد.

دکتر مهربانی اظهار داشت: مزایای اقتصادی (ارزان تر و کاهش هزینه ی درمان بیماری)، بهبود سلامت و تغذیه خانواده، در دسترس بودن و بهبود ذخیره و آماده سازی از مزایای شیر مادر برای خانواده است.

فوق تخصص گوارش کودکان با توجه به اهمیت تماس پوست با پوست نوزاد با مادر در ساعات اولیه بعد از تولد، گفت: این عمل  باعث گرم نگه داشتن نوزاد و آرامش مادر و نوزاد، تسهیل پیوند عاطفی، بهبود تکامل شخصیت و تعادل روانی آینده، شروع و برقراری جریان شیر، تنظیم تنفس و ضربان قلب نوزاد، آشنا شدن با میکروب بدن مادر و بهبود دفاع بدن شیرخوار، گریه ی کمتر، استرس کمتر، مصرف انرژی کمتر، پیدا کردن پستان و شروع تغذیه خودبخود خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل هشدار داد:  شیرخوار در 6 ماه اول زندگی هیچ نوشیدنی یا مواد غذایی بجز شیرمادر نباید دریافت کند. پستانک یا گول زنک نباید استفاده کند  و فقط قطره ی مولتی ویتامین می تواند مصرف کند.

دکتر مهربانی در پایان بیان داشت: همچنین تغذیه با شیر مادر اقدامی حیاتی در شرایط بحرانی مثل سیل، زلزله، جنگ، طوفان، کمبود غذا، همگیری بیماریها و ... می باشد و موجب حمایت از سلامت شیرخوار وکاهش مرگ و میر می گردد.

قابل ذکر است: دهم الی شانزدهم مرداد هفته جهانی تغذیه با شیر مادر می باشد.

 

اشتراک گذاری: