دود سيگار و قليان یکی از عوامل بزرگي لوزه هاي کودکان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علی توسلی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از كاهش عفونت هاي لوزه و بهبود و تقويت وضعيت تنفسي با برداشتن لوزه خبر داد.

دکتر علی توسلی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر توسلی گفت: شايعترين علت انسداد راه هوائي فوقاني به صورت مزمن و طولاني مدت در بچه ها، بزرگي لوزه هاي كامي و لوزه سوم مي باشد كه در اثر عفونت و سرما خوردگي هاي مكرر، آلر‍‍ژي و مواد محرك تنفسي خصوصا دود سيگار و قليان مي توانند تشديد شده و بزرگتر شوند .

وی اذعان داشت: علائم آن مي تواند به صورت تنفس دهاني هنگام خواب و بيداري، خروپف و حتي در بعضي از بيماران به صورت وقفه هاي تنفسي در هنگام خواب باشد كه براي سلامتي قلب و ريه بيمار بسيار مضر است.

متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: همچنين گلو دردهاي مكرر و رينو سينوزيت هاي مكرر و كاهش شنوائي در اثر تجمع مايع در گوش مياني  به علت بزرگي بيش از حد لوزه ها مي تواند ايجاد شود.

وی اضافه کرد : اين كودكان معمولا ۶ الی ۸  بار در سال دچار سرماخوردگي هاي ويروسي و باکتریایی مي شوند .

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بهترين و دقيقترين روش تشخيصي براي لوزه سوم آندوسكوپي ناحيه بيني و نازوفارنکس مي باشد و همچنين گرافي لترال گردن و قسمت انتهائي بيني نيز در تشخيص بزرگي لوزه ها كمك كننده مي باشد.

دکتر توسلی با اشاره به اینکه در بسياري از اين بيماران، صورت كشيده و دراز، كوچكي فك تحتاني و دهان  باز دیده می شود گفت: اكثر تحقيقات و مطالعات در اين مورد، نشان داده اند كه  برداشتن لوزه ها به صورت مشخصي، باعث بهبود و تقويت وضعيت تنفسي و كاهش عفونت هاي لوزه شده است .

وی گفت: لازم بذكر است كه احتمال افزایش اندازه لوزه سوم خصوصا در بيماراني كه در مکانهایی با مواد محرك همچون دود سيگار و قليان می باشند، وجود دارد،  زيرا لوزه سوم فقط شامل بافت لنفوئيدي بوده و يك ارگان مشخص و جداگانه نمي باشد .

متخصص گوش و حلق و بینی افزود: پس از جراحي، توصيه به مصرف غذاهاي نرم و خنك به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز شده و بازگشت به فعاليت هاي طبيعي، بتدريج بايد صورت گيرد .

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اشاره کرد و گفت: وقفه هاي تنفسي در خواب مي تواند باعث كاهش رشد، شب ادراي،كاهش يادگيري در مدرسه، اختلالات رفتاري و هيجاني، بيش فعالي و رفتارهاي تهاجمي در كودك شود .

در پایان دکتر توسلی افزود: خونريزي پس از عمل در ۱% تا ۳% بيماران مي تواند ديده شود كه شايعترين عارضه مهم جراحي لوزه ها مي باشد كه اكثر اوقات طي ۲۴ ساعت اول رخ مي دهد و سپس تا ۲ هفته پس از جراحي نيز ممكن است با احتمال كمتري رخ دهد .

اشتراک گذاری: