گرامیداشت روز جهانی ایمونولوژی در دانشگاه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مهدی شهبازی مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه ضمن تبریک ۲۹ آوریل روز جهانی ایمونولوژی به تمام تلاشگران این عرصه، گفت: هدف از نام گذاری این روز ایجاد پل ارتباطی میان درک رو به رشد از سیستم ایمنی بدن و افزایش آگاهی عمومی مردم در خصوص ارتقاء سلامت و رفاه،که توسط فدراسیون اروپایی انجمن های ایمونولوژی (EFIS) European Federation of Immunological Societies (EFIS) و International Union ofImmunological Societies (IUIS) از سال ۲۰۰۵ بوده است.

مدیر گروه  ایمونولوژی با بیان اینکه  علم ايمونولوژي براي اولين بار پنج قرن قبل از ميلاد مسيح به كار گرفته شده است  اما ايمنولوژي نوين،  مديون مطالعات ادوارد جنر در سال ۱۷۹۶ می باشد، گفت: وی عمل ايمن زائي براي مقابله با ابتلاء به آبله را به كار گرفت و از آن زمان تحولات  و پیشرفت های جدیدی در عرصه خدمات تشخیص و درمان بیماری ها ارائه شده است.

 وی در ادامه افزود: دامنه فعالیتهای پارا کلینیکی و کلینیکی این رشته بالغ بر ۱۴۰۰ بیماری می باشد که امروزه پزشکان  با تخصصهای متفاوت همانند بیماریهای ازدیاد حساسیت ، تومورها، بیماریهای عفونی خودایمنی، پیوند، نقص های ایمنی (اولیه و ثانویه)، و... علاقمند به ورود به این رشته کرده است.

وی بیان داشت:  امروزه حوزه های تخصصی پزشکی کاملاً به ایمنولوژی مرتبط بوده و جدیداً استفاده از فرآورده های ایمونولوژی همانند آنتی بادی های منوکلونال، اینترفرون ها و اینترلوکین ها  درمان بیماریها را تسهیل نموده و ایمونوتراپی منشأ امید وافر گردیده است و همچنین استفاده از CAR T-cell therapy  بعنوان درمان سرطان ها در اینده نزدیک نام برده می شود.

گفتنی است مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمونولوژی در دانشگاه علوم پزشکی بابل با حضور معاونین، اساتید و دانشجویان برگزار گردید و در این جلسه از استاد پیشکسوت گروه اقای دکتر مصطفی زاده و همچنین از کارشناس آموزشی گروه سرکار خانم باقرزاده توسط مسولین دانشگاه و دانشکده قدردانی شد.

اشتراک گذاری: