وزیر بهداشت در جلسه کمیته راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا

فشارخون بالا، یکی از تهدیدکننده های خاموش سلامتی است

زیر بهداشت گفت: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در واقع شروعی برای کنترل یکی از معضلات خطرناک سلامتی انسان ها محسوب می شود. با این حرکت، قصد داریم آگاهی اجتماعی را افزایش داده و برنامه هایی را تدوین کنیم که تداوم این طرح ملی، حفظ شود. 


به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در جلسه کمیته راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا که با حضور معاونین و مدیران وزارت بهداشت و از طریق برقراری ارتباط ویدئویی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی، در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد، اظهار کرد: دستاوردهای حوزه سلامت در سال های ابتدایی پس از پیروزی اسلامی، بسیار مطلوب بوده است. در آن زمان، با پوشش واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، ترویج تغذیه با شیر مادر، توسعه شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ایجاد زیرساخت های آن، به شاخص های خوبی در حوزه سلامت دست یافتیم. 

دکتر نمکی افزود: ۲۸ سال پیش که به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام سلامت، در سمت معاون بهداشت وزارت بهداشت، فعالیت داشتم، با دکتر ملک زاده بر سر راه اندازی اداره کل بیماری های غیر واگیر هم سخن شدیم و این اداره را راه اندازی کردیم. نگاه ما این بود که پس از فائق آمدن بر بیماری های واگیردار، معضل شیوع بیماری های غیر واگیر به عنوان یک تهدید در حوزه سلامت، دامن گیر ما خواهد شد. 

وزیر بهداشت بیان کرد: امروزه، بیماری های قلبی- عروقی، فشارخون، ابتلا به سرطان ها، تغییر سبک زندگی، حوادث ترافیکی، دیابت، چاقی و شیوه زندگی غلط، از معضلات نظام سلامت محسوب می شوند. 

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: در طرح تحول نظام سلامت، با توسعه زیرساخت های درمانی، افزودن تخت ها و تامین امکانات تشخیصی و درمانی در تمام استان ها، شاهد ارتقای حوزه درمان در کشور بودیم و در حال حاضر، تحول نظام سلامت در عرصه بهداشت، باید به عنوان یکی از گام های اساسی ما در تکمیل گام های طرح تحول نظام سلامت، جزو اولویت های وزارت بهداشت قرار گیرد. 

وزیر بهداشت با اشاره به سفر اخیر به استان های اردبیل و زنجان و برگزاری جشن ملی مدارس ابتدایی عاری از پوسیدگی دندان در اردبیل و افتتاح نمایشگاه بین المللی عکس سلامت روان در زنجان، افزود: این اشارات، نشان می دهد که سال ۹۸ را با شعار "تقدم بهداشت بر درمان" آغاز کرده ایم. البته این به معنای کنار نهادن حوزه درمان نیست، بلکه معتقدیم گام هایی که امروز در عرصه بهداشت برداشته می شود، از بار سنگین حوزه درمان در درمان بیماری های غیر واگیر در آینده، می کاهد. 

دکتر نمکی یکی از تهدیدکننده های خاموش سلامتی را فشارخون خواند و تصریح کرد: ۴۰ درصد از جمعیت مبتلا به فشارخون، از فشارخون بالای خود اطلاعی ندارند و زمانی متوجه مشکل فشارخون بالای آنها می شویم که بیمار را با مشکلات شدیدتر جسمی یا بروز حمله قلبی، به بیمارستان منتقل کرده و در ICU یا CCU بستری می کنند.

وزیر بهداشت بیان کرد: بیماری های مزمن کلیه که یکی از علائم پیشرفته فشارخون بالا است، نیاز سیستم درمانی کشور را به دستگاه های دیالیز افزایش داده است. بنابراین نیاز است که به مقوله فشارخون به عنوان یک صرفه جویی اقتصادی نیز نگریست.

دکتر نمکی با اشاره به برگزاری بسیج ملی فشارخون بالا در کشور، عنوان کرد: در بسیج ملی کنترل فشارحون بالا، بیشترین هدف ما، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فشارخون بالا است. مردم باید در این زمینه آگاه شوند و به فشارخون خود به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامتی، توجه ویژه ای داشته باشند. این امر در مردان ضرورت بیشتری پیدا می کند؛ چراکه در کشورهایی مانند ایران، مردان به چکاپ های دوره ای کمتر از زنان اهمیت می دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برآورد شده است که در این پویش ملی، حدود دو میلیون نفر دارای فشارخون بالا شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی موارد جدید مبتلا به فشارخون بالا، درمان و کنترل مستمر آنها نیز در دستور کار قرار دارد. 

دکتر نمکی با بیان اینکه بسیج ملی فشارخون، اولین گام بسیج بهداشتی وزارت بهداشت در سال ۹۸ محسوب می شود، افزود: همت، جدیت و پشتوانه تمامی دست اندرکاران این امر و مشارکت های بین بخشی در موفقیت طرح، نقش به سزایی دارد. 

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: مسلم است که در این مرحله تمام مشکلات فشارخون کشور حل نمی شود و به یک باره نمی توان یک موضوع را نهادینه کرد، اما، این گام، در واقع شروعی برای کنترل یکی از معضلات خطرناک سلامتی انسان ها محسوب می شود. با این حرکت، قصد داریم آگاهی اجتماعی را افزایش داده و برنامه هایی را تدوین کنیم که تداوم این طرح ملی، حفظ شود.

اشتراک گذاری: