لزوم استفاده از ظرفیت های استانها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در طول بسیج ملی کنترل فشارخون

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت در کشور، گفت: بسیج ملی فشار خون، طرح بسیار بزرگ و با گستره وسیعی است و در این مسیر نباید از ظرفیت های موجود در استانها و شهرستانها در حوزه آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به جامعه غفلت کرد.

به گزارش وبدا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط زنده ویدیویی با مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: نسخه وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی و تولید محتوا در بسیج ملی کنترل فشار خون برای کل کشور و دانشگاه های علوم پزشکی لزوما نسخه واحد نیست و در هر منطقه می توان و باید با زبان و گویش و فرهنگ مردم آن منطقه، پیام ها را منتقل کرد. 
وی تصریح کرد: خوشبختانه همکاری ها و جلسات بسیار خوبی با مدیران و مسئولان سازمان صدا و سیما و خبرگزاری های عمده کشور داشته ایم و ظرفیت صدا و سیمای استانها در این راستا فعال تر می شود.
دکتر جهانپور افزود: بر اساس آمارها، در سال ۹۶ در کشور ۹۷ هزار نفر بر اثر بیماری های مرتبط با فشار خون بالا، جان خود را از دست داده اند و باید توجه همگانی به این بیماری معطوف شود و همه دستگاه ها نیز در کنترل و پیشگیری از آن به وزارت بهداشت کمک کنند.
رییس کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون یادآور شد: بسته اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون شامل محتوای علمی و آموزشی، لوگو، پوستر و شعار واحد در سایت معاونت بهداشت وزارت بهداشت بارگذاری شده و یا برای کارگروه‌های استانی و شهرستانی ارسال شده و خوشبختانه کار اطلاع رسانی به جامعه از روزهای گذشته در دانشگاه های مختلف آغاز شده است.
دکتر جهانپور با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون در دو فاز اطلاع رسانی و سنجش فشار خون، اجرایی می شود، افزود: در فاز اول اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه و به ویژه جمعیت هدف یعنی افراد ۳۰ تا ۷۰ سال و زنان باردار در دستور کار قرار دارد اما از یک روز بعد از عید سعید فطر تا ۱۵ تیرماه، فاز عملیاتی و اجرایی این بسیج ملی یعنی سنجش فشار خون در ایستگاههای سلامت و نقاط تعیین شده کشور انجام می شود. 
وی از بیماری های غیرواگیر به عنوان عمده ترین دلیل مرگ مردم ایران یاد کرد و گفت: یکی از مهم ترین عوامل بیماری های غیرواگیر، فشار خون و عدم کنترل آن است بنابراین در بسیج ملی کنترل فشار خون به دنبال شناسایی حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشار خون هستیم و این بیماران پس از تشخیص، به سطوح بعدی ارجاع می شوند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: فردا نخستین نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون با حضور وزیر بهداشت و معاونین مربوطه در این طرح، برگزار و پس از آن، پوستر رسمی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون رونمایی می شود.

اشتراک گذاری: