اندازه‌گیری فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار بابلی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه از اندازه‌گیری فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار بابلی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون خبر داد.

دکتر مصطفی جوانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران بابل درباره طرح بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: طرح بسیج ملی فشارخون در کل کشور آغاز شده است و دانشگاه علوم‌پزشکی بابل هم در این راستا از تمام توان خود در اجرای مطلوب طرح استفاده نموده است.
وی بیان داشت : سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی، تپش قلب یا ضربان‌های قوی و نامنظم قلب، تنگی نفس از علایم فشار خون بالا است، البته در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت است و به همین دلیل بنام قاتل خاموش نامگذاری شده است.

 


دکتر جوانیان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد افرادی که فشار خون دارند، از فشار خون خود مطلع نیستند، اظهار داشت: عدم مصرف دخانیات، الکل و نمک راه‌های ساده جلوگیری از فشارخون است که با کنترل فشار خون می‌توان از بسیاری بیماری‌ها مثل نارسایی قلبی، کلیوی و سکته مغزی جلوگیری کرد.
 وی افزود: این طرح از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری لغایت ۱۵ تیرماه ۹۸ با هدف ایجاد حساسیت موضوعی در آحاد جامعه (مردم و سیاستگذاران)، افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشار خون بالا اجرا می گردد و اندازه گیری فشار خون افراد بالای ۳۰ سال را از اهداف این طرح عنوان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و پایگاه‌های موقت در سطح شهر در بازه زمانی ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به صورت رایگان کنترل فشار خون را انجام می‌دهند، گفت: در این طرح علاوه بر اینکه فشار خون افراد ثبت می‌شود، اطلاعات لازم را در راستای تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری ها نیز به آنها ارائه می گردد.
وی گفت: استان‌های فارس و مازندران تنها استان‌های سطح کشور هستند که پزشک خانواده شهری همزمان با پزشک خانواده روستایی در حال فعالیت می باشد.
دکتر جوانیان افزود: حدود ۱۷ ایستگاه ثبت فشار خون علاوه بر بیمارستان ها، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی را در سطح شهر بابل خواهیم داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فشار بیشتر از ۱۴۰ بر ۹۰ میلیمتر جیوه نشانه فشار خون بالا است وکسی که فشار خون دارد، داروی خود را باید به صورت مرتب استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه هدف برنامه ما اندازه‌گیری ۵٠ درصد از افراد بالای ٣٠ سال برای سنجش فشار خون می باشد، گفت: در این طرح باید فشار خون بیش از 150 هزار نفر در شهرستان بابل را اندازه‌گیری کنیم و پیش بینی می شود از این تعداد حدود  50 هزار نفر بیمار با فشار خون بالا باشند که تا کنون بیش از ۳۸ هزار نفر از آنان شناسایی شده اند.
دکتر جوانیان ضمن تشکر از همکاری فرمانداری، اداره آموزش پرورش، شهرداری، مساجد و سازمان هلال احمر این شهرستان در انجام این طرح، افزود: مردم عزیز می توانند به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ،خانه های بهداشت، پایگاه های بهداشتی و بیمارستانها برای کنترل رایگان فشار خون مراجعه نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در کنترل فشار خون، افراد بالای ۱۸ سال هم اگر مراجعه کنند، فشار خون آنها اندازه‌گیری می‌شود اما افراد بالای ۳۰ سال فشار خون آنها در سامانه ثبت می‌شود؛ البته خانم‌های باردار و بیماران کلیوی در هر سنی فشار خون آنها گرفته می‌شود.
دکتر جوانیان عنوان کرد: افراد در مراجعه به پایگاه‌های سنجش فشار، کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند وشهروندان می‌توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir با خوداظهاری، فشار خون خود را ثبت کنند.

 

 

اشتراک گذاری: