اخذ مجوز ۳ دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر ۳۱۵ کمک دار و دو سهمیه موتورلانس برای اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر لعلی از اخذ اخذ مجوز ۳ دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر ۳۱۵ کمک دار و دو سهمیه موتورلانس برای اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

دکتر ابوالقاسم لعلی رئیس سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بابل در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به ترافیک زیاد شهر بابل و در راستای سرعت بخشیدن به خدمات اورژانس 115 بابل با رایزنی‌های انجام شده موافقت اخذ دو سهمیه موتورلانس برای بابل اخذ شد که در صورت ورود این موتورها به کشور به اورژانس بابل اختصاص یابد.
وی خواستار همکاری جدی رسانه‌ها در حوزه تبلیغ فرهنگ ترافیک برای حل مشکلات موجود شد و افزود: تعداد زیادی از تماس‌ها به اورژانس غیرضروری است و میانگین در روز از هزار و 809 تماس مردمی 40 مورد مزاحم تلفنی داریم.
رئیس سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در حالی که تلفن های اورژانس باید برای استفاده عموم آزاد باشند، وجود مزاحمان تلفنی یکی از مشکلات کاری اورژانس می باشد که با مزاحمت و فحاشی، وقت همکاران اورژانس 115 را می گیرند و رسانه ها باید برای جلوگیری از این معضل، فرهنگ سازی کنند.
دکتر ابوالقاسم لعلی گفت: در سه ماه اخیر 6 هزار و 504 ماموریت داشتیم که 2 هزار و 839 مورد شهری و 3 هزار و 665 مورد ماموریت جاده ای بود و مدت زمان حضور بر بالین بیمار در شهر 6.5 دقیقه بوده است که استاندارد کشوری هفت است و زمان حضور در جاده نیز12 دقیقه بوده که استاندارد کشوری 15 دقیقه است.
رئیس اورژانس 115 بابل تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال هزار و 666 مصدوم تصادفی داشتیم که هفت نفر متاسفانه فوت شدند.
وی به حجم زیاد ماموریت های اورژانس بابل اشاره کرد و گفت: در دو روز منتهی به پایان دو هفته گذشته همکاران ما در اورژانس بیش از 500 ماموریت انجام داده اند.
دکتر لعلی از استقرار طب اورژانس در مراکز اورژانس برای افزایش رضایتمندی مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده در مراکز اورژانسی ما حضور بیماران غیراورژانسی است که به جای مراجعه به مراکز درمانی به اورژانس مراجعه می‌کنند. باید فرهنگ سازی شود که اورژانس برای موارد خاص احیا و نجات جان بیمار است.
این مسئول افزود: سامانه GPS آمبولانس‌ها را فعال کردیم که این موضوع پیگیری لحظه به لحظه سرعت، طریقه رانندگی، میزان سوخت و مسیر تردد آمبولانس‌ها را کاملا مشخص می‌کند.
وی بیان داشت: با پیگیری های صورت گرفته با اورژانس کشور توانستیم مجوز ۳دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر ۳۱۵کمک دار به روز دنیا و 2 موتورلانس را اخذ نمائیم که در اردیبهشت سال جاری یک آمبولانس اسپرینتر مجهز به تجهیزات مدرن روز دنیا شامل دی سی شوک و ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) تحویل دانشگاه شد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: آمبولانس اسپرینتر ۳۱۵ کمکداردار اورژانس مجهز به تجهیزات مدرن روز دنیا شامل دی سی شوک و ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) و برانکاردهای مجهز جهت راحتی بیشتر بیماران می باشند و تجهیزات و امکانات به کار رفته در آنها از بروزترین های دنیا می باشد و می توان در مناطق صعب العبور و بالادست شهرستان بابل از آن استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه از حیطه تجهیزات و آمبولانس هیچ مشکلی نداریم، گفت: آموزش به پرسنل را هر ماهه با دو کارگاه آموزشی دنبال کرده و فعال‌سازی شورای پژوهشی را در سازمان اورژانس پیش‌بینی کردیم.
دکتر لعلی یادآور شد: برای مناطق بالادست و جاده ای نیازمند نرم افزار ردیابی لحظه ای موقعیت مکانی افراد حادثه دیده هستیم، بسیاری از افرادی که در مناطق بالادست و صعب‌‌العبور دچار حادثه می‌شوند از مکان دقیق حادثه اطلاع کافی ندارند و زمان بسیاری صرف پیدا کردن محل می‌شود.
این مسئول با ذکر این نکته که اختصاص بالگرد به اورژانس ۱۱۵ بابل، به اراده شهرستانی نیاز دارد و تا زمانی که زیرساخت‌های آن فراهم نشود، نمی‌توانیم هلی‌کوپتر را در شهرستان داشته باشیم، گفت: در منطقه سیدکلا، زمینی برای ایجاد باند هلی کوپتر مورد بررسی قرار دادیم و برای مواقع اضطراری از زمین های فوتبال در سطح شهرستان برای فرود هلی کوپتر استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۰ سال اخیر، پایگاه جدید شهری در بابل ایجاد نشد و در سالهای اخیر مصوبه شورای‌شهر را برای ایجاد پایگاه داشتیم که با تغییر شهردار، این موضوع به نتیجه نرسید، ادامه داد: در روزهای گذشته نشست خوبی با فرماندار ویژه و بخشداران شهرستان بابل داشتیم که انشالله خبرهای خوبی در راستای ایجاد پایگاه های جدید منتشر خواهد شد. 
وی با توجه به رایگان بودن تمامی خدمات اورژانس و محدود بودن اعتبارات اورژانس خواستار حضور خیرین حوزه سلامت جهت توسعه پایگاه ها به خصوص پایگاههای شهری شد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که شهرستان بابل دارای 12 پایگاه اورژانس است که از این تعداد یک پایگاه در شهر امیرکلا و دو پایگاه در شهر بابل قرار دارند، گفت: به زودی کلنگ احداث ساختمان پایگاه جاده ای احمد چاله پی بخش لاله آباد بابل به زمین زده خواهد شد.
 

اشتراک گذاری: