علیرغم بالاتر بودن سرانه تخت‌ بیمارستانی در مجموعه دانشگاه، همچنان نیازمند و پیگیر افزایش فضاهای بیمارستانی در بابل هستیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر قاسم زاده از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان‌های بابل طی سال ۹۷ خبر داد.

دکتر قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در نشست خبری با خبرنگاران از طرح تحول نظام سلامت به عنوان " خدمت ارزشمند و شجاعانه " دولت تدبیر برای ارائه خدمات بهینه بهداشتی و درمانی به شهروندان یاد کرد و گفت: اجرای این طرح فرانشیز پرداختی مردم را به پنج تا ۱۰ درصد کاهش داد.

وی بیان داشت: طرح تحول سلامت از مهم ترین وظایف بیمارستانی ماست که از سال ۹۳ به منظور حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات به مرحله اجرا در آمد  و موجب شد با حمایت وزارت بهداشت مردم از طریق 4 بیمه همگانی خدمات درمانی، بیمه سلامت ایرانیان، نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی(ره) از خدمات بیمه ای برخوردار شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: حوزه درمان، وظایف خطیر، پرمشغله و پرخدمتی عهده دار است که  برای ارتقا ، توسعه و بهبود امور درمان تلاش دارد و اگر این فعالیت ها نقص داشته باشد، مستقیما به سلامت جامعه آسیب وارد می کند.

وی  با ذکر این نکته که براساس استاندارد ملی بر اساس جمعیت شهری برخورداری هر هزار نفر یک تخت است و در شهرهای دانشگاهی و بیمار پذیر مثل بابل یک و نیم تخت می باشد، گفت: در حال حاضر در بابل با توجه به شاخص جمعیتی و بیمارپذیر بودن به ازای هر هزار نفر، دو تخت وجود دارد.

دکتر قاسم زاده با اشاره به اینکه بابل با ۱۰۴۰ تخت بیمارستانی، از شهرهای برخوردار در کشور محسوب می شود، توضیح داد: بر اساس جمعیت بابل، بیمارستان های این شهر باید ۸۵۰ تخت داشته باشند اما در حال حاضر یکهزار و ۴۰ تخت فعال است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اگر چه تخت های موجود در بیمارستان های بابل برای این شهرستان تکمیل است، ولی با توجه به اینکه حداقل ۳۰ درصد از مراجعان به بیمارستان های بابل غیربومی هستند لذا این دغدغه ها را وزارت بهداشت پذیرفت و با پیگیری های مستمر رئیس دانشگاه  و جلسات متعدد در نهایت مجوز افزایش ۴۰۰ تخت به بیمارستان های بابل اخذ شد که در یک پروسه زمانی انجام می شود.

وی از افزایش ۲۵ درصدی مراجعات و دریافت خدمات مردم نسبت به گذشته خبر داد و  افزود: دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از برخوردارترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بعد از تهران از لحاظ تعداد تخت است.

این مسئول همچنین از هزینه ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تجهیز بیمارستان های بابل طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: علی رغم محدودیت های مالی ، این مبلغ برای خرید و نصب تجهیزات جدید بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل هزینه شده است.

وی تجهیزات جدید را شامل دستگاه های مدرن آنژیوگرافی، رادیولوژی، آندوسکوپی و دیگر لوازم سرمایه ای پزشکی معرفی کرد.

دکتر مصطفی قاسم زاده همچنین گفت: در حال حاضر بابل در بخش دیالیز با کمبود تخت مواجه است و با توجه به اینکه ۲۴۰ بیمار دیالیزی در این شهر وجود دارد ما نیازمند ۶۰ تخت دیالیز هستیم اما در حال حاضر ۳۰ تخت دیالیز فعال است که برخی از آنها در چهار شیفت کار می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در راستای کمبود تخت های دیالیز ادامه داد: با پیگیری ریاست دانشگاه ساخت بزرگترین مرکز دیالیز شمال کشور توسط خیرین با همت بنیاد نیکوکاری سلامت بابل آغاز  شده است.

 وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بابل جزو ۶ دانشگاه پیشرو در توسعه نوبت‌دهی الکترونیک بوده، ادامه داد: برابر برنامه ششم توسعه باید به سمت پروژه های الکترونیک برویم و از دی ۹۷ نیز به صورت رسمی ساماندهی نوبت دهی الکترونیک در حال اجرا است و ۵۰ درصد بیماران از طریق سامانه نوبت می گیرند و ۵۰ درصد دیگر که به اینترنت دسترسی ندارند حضوری به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

دکتر قاسم زاده بیان داشت: درباره زمزمه کمبود اقلامی از داروها تصریح کرد: با دستور وزیر بهداشت مدیریت قرارگاهی امور دارو در دستور کار قرار گرفت و درصدی از منابع به بخش دارو اختصاص یافت، لذا مردم نگران نباشند زیرا غالب اقلام دارویی در دسترس و قابل تامین است.

این مسئول افزود: با آقای توفیقی خیّر بیمارستان‌ساز برای ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی در مرحله امضای تفاهم‌نامه تاسیس هستیم که پس از رفع ایرادات حقوقی و امضای تفاهم‌نامه، قرارداد تاسیس امضا می‌شود.

وی با ذکر این نکته که بیمارستان در دست ساخت بندپی‌شرقی از ۳۲ تخت به ۴۴ تخت ارتقا پیدا کرد، بیان کرد: بیمارستان ۱۷ شهریور مرزی‌کلا در حال حاضر ۲۵ تخت دارد و ۱۰ تخت آماده افزایش است، در بازه زمانی ۳ ساله تعداد تخت‌های این بیمارستان به ۶۴ تخت افزایش می‌یابد.

دکتر قاسم زاده گفت: حدود ۱۰۰۰ بیمار خاص زیر پوشش مرکز جامع بیماران خاص در امیرکلا قرار دارند و از خدمات رایگان استفاده می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه طرح ارتقا کیفیت ویزیت بیمار باید 8 دقیقه باشد، گفت: مردم در صورت مشاهده رفتارهای نامناسب از سوی کارکنان مراکز درمانی، می توانند مراتب را به اداره نظارت معاونت درمان اطلاع دهند.

اشتراک گذاری: