عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر آتنا رحیمی هیئت علمی گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی از افزایش مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خبر داد.

دکتر رحیمی گفت : امروزه با افزایش مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDها)، میزان بروز عوارض این داروها در حال افزایش می باشد.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از بيماراني كه طولاني مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروكسن، آسپرين، ديكلوفناك، بروفن، ايندومتاسين استفاده مي كنند دچار مشکلات گوارشی مي شوند گفت: این مشکلات می تواند از یک ناراحتی ساده ی معده تا خونریزی های شدید گوارشی باشد.

دکتر رحیمی بیان داشت: فاكتورهاي نظیر سابقه قبلي مشکلات گوارشي، سن بالاي ٦٥ سال، مصرف مقدار بالای دارو، مصرف همزمان این داروها با یکدیگر و مصرف همزمان این داروها با سایر داروهایی که زخم گوارشی ایجاد می کنند و همچنین افزایش مدت زمان مصرف این داروها خطر بروز عوارض گوارشی ناشي از آنها را افزايش خواهد داد.

وی در همین راستا عنوان کرد: بيماران با سن كمتر از ٦٥ سال و افرادي كه NSAID را براي مدت كوتاهي مصرف مي كنند، در ريسك پاييني براي بروز زخم گوارشي قرار می گیرند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه از دیگر عوارض جانبی این داروها آسیب های کلیوی می باشد، گفت: استفاده از اغلب ضدالتهاب های غیر استروئیدی با افزایش خطر عوارض وقایع قلبی عروقی مانند مرگ ناگهانی، انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی و سکته مغزی همراه است. علاوه براین اگر این داروها در حوالی لقاح استفاده شوند، ریسک سقط جنین، افزایش می یابد.

وی افزود: برای کاهش این خطرات، استفاده از کمترین دوز و کوتاهترین زمان با این داروها توصیه می شود.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تداخل بین این داروها و آسپرين است. ایشان تصریح کرد سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در سال ٢٠٠٦،  هشداري ضد مصرف ايبوپروفن به همراه آسپرين با دوز پایین صادر نمود. مصرف همزمان NSAIDs بخصوص ايبوپروفن با آسپرین، اثرات محافظت قلبی آسپرين را تضعیف مي كند.

وی با اشاره به اینکه اگر بيماري ناچار به دريافت دارويي مانند ايبوبروفن، همراه با آسپرين مي باشدگفت:  بايد بروفن را ٢ ساعت بعد يا ٨ ساعت قبل از آسپرين مصرف كند تا كمترين تداخل ايجاد شود.

دکتر رحیمی گفت: با توجه به عوارض خطرناک ناشی از استفاده بی رویه NSAIDs ، توصیه می شود از مصرف خودسرانه این داروها جدا پرهیز شود.

اشتراک گذاری: