رو در رو با دکتر میکانیکی

۱-    از خودتان برایمان بگویید! 

دکتر ابراهیم میکانیکی متولد ۱۳۲۷ بابل


۲-    دوران تحصیل چگونه گذشت؟

دوران تحصیلی را الان که به آن فکر می کنم دوران بسیار خوبی بود همراه با خاطرات بسیار خوب وماندگار، ابتدائی را در دبستان رحمانی، دوران متوسطه را در دبیرستان های فردوسی، معتمدی و شاهپور (امام خمینی (ره) و پزشکی را در دانشگاه تهران گذارندم. البته ذکر این نکته ضروری است که دوران تحصیلی همراه با خاطرات خوب و شیرین سختیها و رنجها خودش را دارد که خود مراحلی برای ساختن و مقاوم شدن شخص می باشد برای مراحل بعدی زندگی


۳-    از ازدواجتان بگویید و نحوه آشنایی؟

در دوران انترنی ازدواج کردم و آشنائی هم از طریق یکی از بستگانم بوده براساس روشهای سنتی


۴-    خاطره ای پند آموز از زندگی شخصیتان دارید که خدا را در آن حس کرده باشید؟ 

بالاخره هرکسی در دوران زندگی مراحلی را می گذراند که عنایت ویژه الهی را حس می کند و می بیند. من در دورانهای مختلف بخصوص در دوران سربازی این مطلب را با تمام وجود لمس و حس نمودم که اگر نبود معلوم نبود الان چه وضعیتی داشتم.


۵-    مشکلات ابتدایی زندگی مشترکتان مهم بود؟ یا اصلا مشکلی هم با هم داشتید؟

  اینکه کسی بگوید اصلا مسئله یا مشکلی نیست .درست نیست بالاخره اختلاف سلیقه ها در ابتدای زندگی وجود دارد رشته پردردسر و استرس دار پزشکی بخصوص اگر با داشتن چهار فرزند کوچک دوران رزیدنتی را بخواهی بگذرانی خیلی سخت است که اگر همراهی و همکاری همسر نباشد .کاری پیش نخواهد رفت که انصافا هم همسرم و هم فرزندانم بسیار خوب حمایتم کردند و همراهیم نمودند الحمدالله


۶-    چند فرزند دارید؟ و دارای چه تحصیلاتی هستند؟ 

چهار فرزند دارم سه پسر و یک دختر یک پسرم متخصص چشم هستند، دو پسرم دندانپزشک و دخترم کارشناس ارشد حقوق و خانمم هم کارشناس ارشد حقوق و وکیل پایه یک


۷-    آقای دکتر شما مسئول موفقی هستید و یک مسئول موفق طبعا مشغله زیاد دارد. این موضوع چه تاثیری در خانه و بین همسر و فرزندتان گذاشته است؟ 

این برمی گردد که تلقی انسان و خانواده نسبت به مسئولیتها چگونه است اگر این را در راستای انجام وظیفه دینی و اجتماعی بدانند همکاری خواهند کرد و مشکلات را هم همه با هم تحمل نموده و آن را شیرین و دلچسب خواهند کرد ولی به هر حال این را نباید فراموش نمود که حتما بایستی در کنار مسئولیت های اجتماعی زندگی خانوادگی و ارتباط با خانواده دچار فراموشی و نقصان نشود.


۸-    از طبابت تان برایمان بگویید؟ از جراحی ها و کارتان بفرمائید؟
 
 سال ۱۳۵۶ کار پزشکی را در بیمارستان یحیی نژاد (بیمارستان شاهپور سابق) شروع کردم که سال ۵۷ با شروع انقلاب اسلامی با توجه به اینکه تنها بیمارستان شهر بود، با کمبود پزشک و کادر پزشکی کار بسیار سخت و طاقت فرسائی داشتیم در کنار انبوه مراجعات درمان مجروحان و زخمیان انقلابی را مخفیانه بدون اطلاع ساواک و نیروهای انتظامی انجام داد که الحمدا... بخوبی انجام شد.
کارهای تخصصی و درمانی اینجانب در بیمارستان شهید بهشتی انجام می شد که سال های طولانی کارم به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه بودم چه به صورت رئیس دانشگاه و چه به صورت معاونت های مختلف. جراحی قسمتی از کار تخصصی است که می بایستی حتما با دقت و بررسی کافی در صورت نیاز انچام پذیرد بخصوص اینکه در سال های اولیه کاری با توجه به کمبود متخصص چشم تقریبا تمام موارد جراحی را باتوجه به امکانات موجود انجام می دادیم.


۹-    یک خاطره شیرین؟
بهترین خاطرات خوش موقعی است بیمار سلامتش و آینده خویش در گرو عملکرد و تجربیات درمانی شما باشد اما بهترین خاطره خوبم مربوط به موقعی است که با شروع بکار بیمارستان آیت الله روحانی بخش جراحی قلب راه اندازی شد و بیمارانی که امکانات مالی شان اجازه نمی داد که به درمان خود بپردازند توانستند در این بیمارستان با فعالیت شبانه روزی تنها متخصص جراح قلب آقای دکتر وفائی از مرگ زودرسی که در انتظارشان بود نجات پیدا کنند و دل خانواده و فامیلی را شاد کنند خاطره خوب دیگر جا انداختن ایجاد دانشگاه علوم پزشکی بابل در شمال کشور و استان مازندران و بابل بود که امروزه با تمام توان خود در حال پیشرفت است و می طلبد که مدیران توان بیشتری را بخرج دهند.


۱۰-    بهترین مدیر پزشک یا استاد مورد علاقه شما چه کسی است؟
 
مربیان و اساتید بسیاری در شکل گیری انسان دخالت دارد که همه آنها محترم وقابل احترام هستند و برای همه شان احترام قائلم و سپاسگزارم، لکن بعضی ها نقش پررنگ تری دارند.
در دوران پزشک عمومی ، دکتر محمد قریب استاد و متخصص اطفال،  دکتر آرمین استاد و پاتولوژیست و دکتر یلدا استاد متخصص عفونی نقش ماندگاری در ذهن و فکرم گذاشتند و در دوران تخصص هم، دکتر سید حمید سجادی، این اساتید هم در تعلیم و هم در درمان و هم در اخلاق نقش موثری داشتند که موفقیتهای علمی و درمانی امروزم را مدیون آنان می دانم و امیدوارم که بتوانم وظیفه خود را قبال مردم به خوبی انجام دهم.


۱۱-   خدمت سربازی را چگونه گذرانده اید ؟ (ذکر خاطره)
 
دوران سربازی را در نیروی دریائی بوشهر بعنوان پزشک همراه با تلخی ها و شیرینی ها خاص خودش بخصوص اگر همراه با چند بار تبعید و تذکر شدید باشد. که البته اگر بخاطر اعتقاددات آدم باشد قابل تحمل می باشد.


۱۲-  از فعالیت های انقلابی خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بفرمایید!

 یک قسمتی از فعالیت شرکت در جلسات و تظاهرات و پخش اعلامیه ها بود وقسمت دیگر در زمینه رشته کاریمان بود که قبلا توضیح دادم مثل بیمارانی که توسط نیروهای نظامی و ساواک دچار صدمه می شدند مخفیانه در بیمارستان تحت درمان قرار می دادیم حتی مواردی مثل گلوله خوردن بیمار داشتیم که در بیمارستان تحت عمل قرار گرفت و گلوله از بدنش خارج شد بدون اینکه متوجه شوند که الان هم هر وقت آن فرد را می بینم خاطرات آن روزها تازه می شود.

 


۱۳-   دانشگاه علوم پزشکی بابل اولین دانشگاه علوم پزشکی در استان مازندران بود و شما یکی از روسای این دانشگاه. لطفا از چگونگی تاسیس دانشگاه علوم پزشکی بابل توضیحاتی بفرمایید! 

-پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستور گسترش دانشگا ههای علوم پزشکی در دستور کار ستاد انقلاب فرهنگی قرار گرفت در آن زمان سال ۵۹ اینجانب بعنوان عضو گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی در تهران مشغول بکاربودم. قرار شد در منطقه شمال کشور دانشکده پرشکی تاسیس شود اطلاعات لازم از امکانات لازم جهت تاسیس دانشکده از هر دو استان گیلان و مازندران جمع آوری و در اختیار گروه پزشکی قرار گرفت که نهایتا با توجه به نیروی پزشکی موجود امکانات لازم مجوز تاسیس در استان مازندران داده شد و برای مکان یابی هم هیاتی از طرف ستاد و وزارت علوم و استانداری مازندران پس از بررسی لازم مکان فعلی دانشگاه که کاخ ساطنتی بود مناسب تشخیص داده شد و مجوز تاسیس صادر گردید. پس از ادغام دانشکده های پزشکی وزارت علوم در وزارت بهداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و دانشگاه علوم پزشکی مازندران در استان مازندران در بابل تشکیل و اینجانب بعنوان رئیس دانشگاه مشغول بکار شدم.


۱۴-   خاطره ای شنیدنی از زمان مدیریت دانشگاه برایمان بگویید! 

خاطرات شنیدنی در زمان کاری در دانشگاه متنوع و فراوان است موفقیت ها و پیشرفت ها و فارغ التحصیل شدن دانشجویان و مشغول شدن همان دانشجویان بعنوان هیئت علمی در دانشگاه همه جزء خاطرات خوب و ماندنی می باشد.


۱۵-    اولین مطب شما در بابل کجا بود؟ 

(نقل خاطره) تقریبا مدت طولانی (حدود ده سال) بعنوان تمام وقت و بدون مطب در دانشگاه مشغول به فعالیت بودم. اولین مطب را بعد از  آن سالها روبه روی بیمارستان شهید بهشتی  دائر نمودم.


۱۶-   یک روز کاریتان را برایمان بگویید؟

 فعالیت درمانی و آموزشی، در سیستم دانشگاه و فعالیت خصوصی ( سه روز عصر در مطب)


۱۷-   آیا اهل مسافرت هستید؟ بهترین مکان برای سفر؟
 
سفرهایم یا شرکت در کنگره ها و سمینارهاست و یا سفرهای زیارتی


۱۸-   لطفا برای واژه های زیر کمتر از دو کلمه بگویید:

-همسر همراه،  مشاور و فداکار
-سیاست سیاست بازی و دغلبازی و مخالفت با دین نباشد
-رنگ الهی و انسانی
-پزشک طبیب دوار-پیرو پیامبر(ص)
-دانشگاه علوم پزشکی بابل امید آینده علمی کشور
-ریاست مسئولیت سنگین و طاقت فرسا و پردردسر
-مدیر موفق ارزیابی مثبت سالهای کاری توسط آیندگان
-بابل شهر خوب و پرخاطره ام –دارالمومنین و دیار علماء
-مرحوم آیت الله روحانی نماینده فقید امام و مقام معظم رهبری در استان مازندران  متقی، ساده زیست و بسیار خوب
-سوغات بابل اگر از خوردن و پوشیدن بگذریم برخوردهای خوب مردم
-مرگ سفر و گذر از مرحله ای به مرحله دیگر
-دکتر میکانیکی نیازمند به دعا دوستان و همکاران و طلب حلالیت  و امیدوار به رحمت واسعه و شفاعت معصومین (ع)


۱۹-   آقای دکتر دوران ریاست شما دانشگاه از چه سالی تا چه سالی بود؟ و آیا سمتهایی دیگر در دانشگاه داشته اید؟

از سال ۱۳۶۶ شروع شد. در دو دوره اولی همان سال ۱۳۶۶ بود و دیگر از سال ۸۴ تقریبا در تمام قسمت های اجرائی دانشگاه فعالیت داشتم ریاست بیمارستان، معاونت اداری و مالی، معاونت فرهنگی، معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی دانشگاه


۲۰-  مهمترین مشکل در زمان ریاست شما چه بود؟
 
مهمترین مشکل زمان کاری من دخالت های نادرست و نفسانی بعضی از مسئولین شهری و استانی بوده است که نه تنها مشکلاتی برای خودم بلکه در روند پیشرفت دانشگاه هم مضایقی ایجاد کردند که جبران آن تقریبا مقدور نشد.


۲۱-   لذت بخش ترین فعالیت شما در زمان ریاست چه بود؟
 
هماهنگی مطلوب وزارتخانه وهمکاری های خوب درون دانشگاهی چه در سطح دانشجویان، کارمندان و اعضاء هیئت علمی

 


۲۲-   در دروان ریاست شما به صورت بنیادی چه تغییر و تحول علمی و فرهنگی صورت دادید؟ 

سعی شد بدور از هیاهو و جنجالهای سیاسی و با استفاده از نیروهای دلسوز و برنامه ریز که معتقد به کار علمی بودند و علاقمند به پیشرفت و ارتقاء دانشگاه فعالیت را شروع کنیم. لذا در زمینه بهداشتی با فعالیت ها مستمر با آقای دکتر اشرفیان و همکارانشان رشد چشمگیری را شاهد بودیم در کلیه زمینه ها رتبه های اول تا سوم و رتبه های برتر در بین ۲۹ دانشگاه کشور را داشتیم.
در زمینه های درمانی ، ساخت بیمارستان آیت الله روحانی که زمینه را برای افزایش تخت های بیمارستان و راه اندازی آنژیوگرافی و جراحی قلب باز که نیاز بسیار شدید شهرستان و استان بود را فراهم نمود و راه اندازی بخش پیوند مغز و استخوان و بیمارستان میناگر و راه اندازی بخش جراحی فک و صورت بیمارستان شهید بهشتی و احداث ساختمان دارو و غذا 
در زمینه آموزشی: با تلاشهای آقای دکتر قائمیان و آقای دکتر جوانیان و همکارانشان توانستیم دانشگاه را از تیپ سه به دو و سپس به تیپ یک ارتقاء بدهیم
کسب رتبه دوم دانشجویان دندانپزشکی در آزمون علوم پایه و کسب رتبه چهارم دانشجویان پزشکی در آزمون علوم پایه
کسب رتبه سوم در بین ۴۳ دانشگاه علوم پزشکی بابل
کسب رتبه های اول تا سوم در امتحانات تخصصی غالب رشته
افتتاح دانشکده های طب سنتی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه بین الملل و ارتقاء آموزشکده پیراپزشکی به دانشکده
راه اندازی تمام رشته های تخصصی دندانپزشکی و رشته های بیماریهای عفونی و گرمسیری، جراحی عمومی، ارتوبدی و بیماریهای قلب و عروق
راه اندازی مراکز پژوهشی و گرفتن مجوز برای رشته های سلولی و مولکولی، بیماریهای غیر واگیر کودکان – باروری و ناباروری و عفونی و گرمسیری و گرفتن مجوز برای تعدادی از رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد.
احداث ده واحد ساختمان اساتید در امیرکلا و بابل 
در زمینه فرهنگی با برنامه ریزیهای انجام شده و سعی و تلاش، آقای دکتر سفیدچیان و آقای دکتر سلطانپور و همکارانشان دانشگاه توانست با تلاش پیگیر در سطح کشوری مقام های اول تا چهارم را در جشنواره ها و مسابقات کسب نماید، ساخت مسجد امام علی (ع) که واقعا جایش در دانشگاه خالی بود و نیز ساخت خوابگاه ۱۲۰ نفره خواهران در پردیس دانشگاه 
از کارهای ماندگار دیگر برنامه سی شب ، سی مسجد بود که برای اولین بار در سطح کشور انجام شد که در ایام ماه مبارک رمضان هرشب در یکی از مساجد سطح شهرستان کادر درمانی دانشگاه به ویزیت رایگان در یکی از مساجد می پرداختند که بسیار مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفت و هم اکنون هم ادامه دارد
در زمینه پژوهشی با فعالیت بسیار خوب آقای دکتر مصطفی زاده و همکارانشان و نیز با جدیت و فعالیت چشمگیر آقای دکتر حسنجانی روشن دستاوردهای مهم زیر حاصل شد:
-کسب موافقت اصولی و قطعی  مراکزتحقیقاتی و اقدامات اولیه برای راه اندازی پژوهشکده 
-راه اندازی مرکز رشد فناوری نوین پزشکی
-راه اندازی دوره دکتری تخصصی پژوهشی برای 5 مرکز تحقیقات و جذب 30 دانشجو در این مقطع
-چاپ سه مجله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی و پیگیری جهت اخذ مجوز چاپ چهار نشریه دیگر 
-نمایه شدن مجله Caspian journal of Internal Medicine  دانشگاه در پایگاه های معتبر علمی از قبیل pubmed central science Direct Chemical Abstract Embase Scopus
-نمایه شدن مجله International Journal of Molecular and Cellular Medicine در  ISCکسب پذیرش اولیه جهت نمایه شدن در pubmed central 
-نمایه شدن مجله Caspian journal of Dental ResearchدرISC و سایر پایگاه های دیگر
-نمایه شدن مجله دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه در پایگاه های معتبر علمی از قبیل 
 ،sci  ،Scopus  ،Embase ،Chemical Abstract ،ence Direct
-قرار گرفتن نشریات دانشگاه علوم پزشکی در بین نشریات درجه اول دانشگاه های علوم پزشکی کشور
-کسب رتبه دوم در رتبه بندی دانشگاهای علوم پزشکی تیپ دو در ارزشیابی فعالیت های پژوهشی کشور در سال 1386 ومورد استناد قرار گرفتن مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه در بیش از 15 کتاب مرجع بین المللی در حیطه پزشکی
-ثبت طرح کوهورت سالمندان امیرکلا در مجله اپیدمیولوژی با 7= IF


۲۳-   چه پروژه های مهمی در دوران  مدیریتی شما اتفاق افتاده است؟

-پروژه بهداشت کار دهان و دندان که با تلاش آقای دکتر حقانی و با موافقت وزارتخانه ساختمان و تشکیلات آن بنحوی برنامه ریزی شد که بعدا بتواند به دانشکده دندانپزشکی ارتقاء پیدا نماید.
ایجاد تقریبا تمام رشته های تخصصی دندانپزشکی به همت و پیگیریهای دکتر علاقمند، گرفتن مجوز دانشکده طب سنتی، تکمیل و تجهیز بیمارستان آیت الله روحانی بعد از حدود ۲۰ سال وقفه –ساخت مسجد امام علی (ع) دانشگاه و آمفی تئاتر امام علی (ع) و راه اندازی تعدادی رشته های تخصصی پزشکی و موارد دیگری که انجام شد.


۲۴-   با توجه به وجود دو دانشگاه علوم پزشکی در استان مازندران آیا این را نقطه قوتی برای استان می دانید؟

 اگر سیاست بازی ها و دخالت های نابجا و غیر منطقی نباشد وبطور عادلانه امکانات به هر دانشگاه هی برسد رقابت های سالم باعث تقویت و رشد شده واگر ارتباط صحیح و منطقی بدور از هرگونه قومیت گرائی باشد بنیه علمی دانشگاه ها هم تقویت می شود.


۲۵-  آیا موافق دو قطبی شدن استان مازندران از لحاظ آموزش درمان و پزشکی هستید؟

 موافقم به شرطی که امکانات عادلانه تقسیم شود اما عملا دو قطبی شده لکن امکانات داده نمی شود علیرغم تمام مکاتبات انجام شد.


۲۶-   سطح علمی پزشکان بابلی را در قیاس با استان و کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
 
سطح علمی پزشکان خوب است لکن نبایستی بسنده کرد بلکه باید با تقویت آموزش و بالا بردن اخلاق حر فه ای و پزشکی به تقویت آن کمک کرد.


۲۷-   چه توصیه ای برای دانشجویان جویای علم در زمینه بهداشت و درمان دارید؟
 
دانشجویان حرفه پزشکی باید این باور را پیدا کنند که قدم در رشته ای گذاشتند که دائما در حال تغییر و تحول است اندک غفلت باعث عقب ماندگی چند ساله خواهد شد.
همانطوریکه قرنها ایرانیان پرچمدار علم بخصوص علم طب در دنیا بودند. 
و نیز این باور را پیدا نمایند که در مقابل آنها انسان، اشرف مخلوقات قرار دارد که میبایستی برای درمان او اقدام کنند لذا توانمندی بیشتری را از نظر علم و تجربه نیازمندند.


۲۸-   توصیه شما برای پزشکان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی چیست؟
 
بهر حال اساتید مربیان و معلمان اساتید و پزشکان فردا هستند لذا علیرغم همه مشغله های فکری ومادیشان سعی کنند افرادی را تربیت نمایند که شایستگی قرار گرفتن در لیست استادی و نیز درمان انسانها را داشته باشد.


۲۹-   تحقیقات در بین پزشکان چه جایگاهی دارد؟
 
هنوز ارزش کارهای تحقیقی که معضلی از نیازهای کشور و جامعه را حل نماید شناخته نشده اگر چه راه افتاده اما خیلی کار داریم


۳۰-   نقش تحقیقات در درمان و سلامت هموطنان و پیشرفت مسائل پزشکی چگونه است؟
 
گر نیازها لیست شود که شده و امتیاز به پژوهش های راهگشا و موثر که مشکلی را حل نموده بیماری را درمان داده شود. مطلوب تر خواهد بود.


۳۱-   توصیه برای مدیران ارشد دانشگاه و مسئولین مراکز درمانی شهرستان بابل ؟

همه کسانی که کار اجرائی قبول می کنند قطعا مشکلات بیشتری را تحمل خواهند نمود و اگر بدانند که این مسئولیتها دائمی نیست و بعد ازچند صباحی میبایستی به دیگران بسپارند و آیندگان هم در مورد زمان مسئولیت آنها بقضاوت خواهند نشست . لذا عقلانی این است که تمام همت خود را صرف کارهائی بکند که رشد و ارتقاء واحد تحت امرش را در پی داشته باشد.
و هرگز در این مسیر از درخواست ها و تمایلات مسئولینی که فقط بفکر خودشان هستند پیروی نکنند


۳۲-   چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی بابل را چگونه ارزیابی می کنید؟

 بستگی به انتخاب مدیران و نگرش آنان به آموزش و پژوهش وحمایتهای مدیران بالا دستی دارد اما در مجموع خوش بین هستم با همکاران خوبی که در دانشگاه هستند.


۳۳- جهت ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی بابل چه برنامه هایی را پیشنهاد می دهید؟

 انتخاب مدیران دلسوز و علاقمند که ارتقاء و رشد دانشگاه در نظر آنان در اولویت باشد بدور از هرگونه تنگ نظری و جناح بازی. وبکار بگیری استاید و مربیانی که دغدغه آنان در درجه اول آموزش و پژوهش و درمان باشد و بها دادن به آنان و استفاده نمودن از مسئولین شهری و استانی و کشوری به شرط آنکه تابع خواسته های شخصی آنان نگردیم.


۳۴-   نظرتان در مورد طرح تحول نظام سلامت چیست ؟ این طرح تا چه اندازه توانست در خدمت رسانی به مردم عزیز کشور موفق باشد؟

 طرح خوبی بود اما بد اجرا شد بدون پشتوانه و بدون برنامه ریزی کارشناسانه با توجه به اینکه نظرات کارشناسی دلسوزانه ارائه شد اما عمل نشد.


۳۵-۳۶-  وجود دانشگاه علوم پزشکی بابل و مراکز درمانی تابعه تا چه اندازه توانسته نیازهای درمانی و آموزشی مردم عزیز استان و شمال را مرتفع کند؟
 
بخوبی توانسته نقش خود را در رفع نیازها آموزشی و درمان ایفاء نماید بخصوص با همکاری دانشگاه مجاور تقریبا قدمهای بزرگی برای رفع نیازها برداشتند که اگر از مرکز حمایت بیشتری شود خیلی از مشکلات دیگر هم حل خواهد شد.ناگفته نماند که نقش خیرین سلامت در این امر بسیار مهم است.اگر توام با برنامه ریزی های زیربنائی و هدفمند باشد.


۳۷-  و سخن پایانی؟

 کلام آخر اینکه دانشگاه را سعی کنیم محلی برای تربیت علمی و اخلاقی بدانیم که زمینه های رشد دو بال علم و اخلاق را فراهم آوریم و هرکسی که مسئولیتی دارد با تمام قوا در این راه بکوشد تا مدیون خون شهدائی که زمینه انجام این مسئولیت را برایمان فراهم کردند نگردیم انشالله.

اشتراک گذاری: