بازدید یک روزه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بهمراه دکتر عبادی فر رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری در سفر یکروزه به بابل در سه برنامه مجزا با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بابل و اعضای هیات علمی نشست داشتند و همچنین از آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه نیز بازدید بعمل آوردند.

دکتر ملک زاده در ابتدای سفر جلسه ای با اعضای هیات رئیسه این دانشگاه داشت و سپس در بیمارستان آیت الله روحانی افق های آینده پژوهش در ایران را برای مدیران و محققین دانشگاه علوم پزشکی بابل تشریح نمودند و در پایان ضمن بازدید از آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه (واقع در امیرکلا) از نزدیک امکانات و توانمندیهای این مرکز را مورد ارزیابی قرار دادند.
در این سفر گزارش هایی توسط ریاست و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ارائه شد و همچنین اساتید، محققین و مدیران دانشگاه نیز فعالیت ها و چالش های پژوهشی را با معاون تحقیقات وزارت بهداشت در میان گذاشتند.
در این جلسات، جایگاه دانشگاه علوم پزشکی بابل در میان دانشگاه های علوم پزشکی شمال کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
جایگاه ممتاز این دانشگاه از نظر قدمت، پوشش درمانی حدود ۴۰ درصد از بیماران استان، تربیت ۱۷۰۰۰ دانش آموخته علوم پزشکی در رشته ها و سطوح مختلف در طول این سالیان، روند انتشار مقالات در طی ۲۰ سال گذشته و رشد مناسب آن در چند سال اخیر، مناسب بودن میزان خوداستنادی در مقالات، قرار داشتن نشریات این دانشگاه در صدر مجلات علوم پزشکی ۶ دانشگاه کلان منطقه ۱ و کسب رتبه های اول تا سوم واحدهای توسعه تحقیقات بالینی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بابل در این کلان منطقه، توجه به رجیستری ها از جمله نقاط مثبت بوده است.
لزوم انتشار بیشتر مقالات در مجلات ۱۰% برتر CiteScore، مقالات منتج از همکاریهای بین المللی و افزایش این شاخص ها به استانداردهای مورد انتظار کشوری به عنوان چالش پیش روی این دانشگاه مطرح شد.
 در ضمن معاون تحقیقات وزارت بهداشت، یافتن راهکارهای مناسب جهت فعال سازی اعضای هیات علمی با برونداد ضعیف در حیطه پژوهشی را مورد تاکید قرار دادند.
دکتر ملک زاده همچنین روند تولیدات علمی کشور در طی چند دهه اخیر را بسیار مناسب ارزیابی نمودند و تاکید نمودند ارتقای کیفی پژوهش ها و میزان استناد به مقالات کشور نیازمند زمان است و رتبه هفتم ایران در رنکینگ تعداد مقالات داروسازی در جهان را از موارد برجسته تولیدات علمی کشور برشمردند.
توجه به تحقیقات سلامت محور در کشور جهت پیشگیری کنترل بیماریها از جمله بیماریهای قلبی عروقی، مداخلات در جهت بهبود سبک زندگی، برنامه ریزی جهت افرایش نرخ امید به زندگی در کشور به میزان بالای ۸۰ سال، پروژه هایی با رویکرد Digital Health از دیگر نکات مورد تاکید دکتر ملک زاده بوده است. وی در این راستا دانشگاه علوم پزشکی بابل را به تحقیقات جامع در این خصوص ترغیب نموده و اعلام داشتند این گونه پروژه ها را مورد حمایت قرار خواهند داد.
استاد ملک زاده در بازدید از آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه ضمن اظهار خرسندی از امکانات و فعالیت های این مرکز از جمله بیوبانک ها، توسعه بیشتر خدمات پژوهشی خارج دانشگاهی و درآمدزایی از این طریق را توصیه نمودند.

اشتراک گذاری: