لزوم اتخاذ رویکرد همه جانبه با مشارکت بین بخشی در از بین بردن بیماری های مشترک انسان و دام

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نزدیک به حدود ۷۰ درصد بیماریهای که در کشور رخ می دهد مربوط به بیماری های غیرواگیر است. پایه این دسته از بیماری ها که در سال های اخیر افزایش یافته فشار خون کنترل نشده، دیابت کنترل نشده و سرطان ها است که هزینه های زیادی به نظام سلامت کشور تحمیل می کند. اما همچنان گهگاهی بیماری های عفونی تهدیدات و نگرانی جدی ایجاد می کند که اگر به آنها توجه نشود در آینده ممکن است به عنوان چالش جدی مطرح شود.

به گزارش وبدا، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت صبح امروز در آیین افتتاح نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، عنوان کرد: از افتخارات بزرگ کشور ما در منطقه و دنیا حل و ریشه کنی بسیاری از بیمار های از جمله فلج اطفال، سرخک، مالاریا و .. و پیشگیری از بسیاری از آنها با واکسیناسیون بوده است که منجر به دستاوردهای بزرگ شده و ما را سرآمد کرده است.

وی افزود: سیر بیماری های عفونی بیشتر به سمت بیماری های مشترک انسان و دام است که در صورت وقوع اثرات و عواقب متفاوت و متعددی دارد. به عنوان مثال در حوزه دام مشکلاتی برای دامدار ایجاد می کند. ممکن است تعداد زیادی از دام ها تلف شوند و دامدار دچار فقر شود یا حتی از بعد جسمی درگیر بیمار های مرتبط گردد.

دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه بیماری های مشترک بین انسان و دام حدوداً ۶۵ بیماری را شامل می شود گفت: همواره تعداد قابل چشمگیری از بیماران مبتلا به این بیماری ها در مراکز درمانی بستری می شوند.

سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار گزش حیوان رخ می دهد و این موضوع هزینه های هنگفتی ایجاد می کند برای نمونه هزینه درمان هر یک بیمار مبتلا به هاری به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیون تومان است. به علاوه ممکن است ناتوانی و معلولیت نیز ایجاد نماید.

وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم رویه بنیادی برای حذف و ریشه کنی این بیماری ها اتخاذ کنیم باید نوع رویکردمان تغییر یابد. حل مشکلات این دسته از بیماری ها حضور عوامل بین بخشی و بین رشته ای را می طلبد چرا که عوامل مداخله گر آن متفاوت است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: امروز عوامل مداخله گر با گذشته فرق دارد. همچنین توانایی و سیستم ایمنی انسان ها و میزان تطابق عوامل میکروبی در طول زمان نیز متفاوت شده است. به عنوان مثال امسال آنفلوانزا چند هفته زودتر از سال گذشته اتفاق افتاده که نشان می دهد بروز و شیوع عوامل بیماری زا در طول سال بسته به شرایط و تغییرات جوی و آب و هوایی متغیر است.

دکتر جان بابایی افزود: در مورد بیماری های مشترک انسان و دام نوع مداخلات متفاوت خواهد بود و ما باید یک مداخله همه جانبه بین محیط زیست، حیوان و انسان ایجاد نماییم. این سه ضلع مثلثی است که در مقابله با این دسته از بیماری ها باید به صورت همزمان توجه کرد.

وی گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت اگر تنها دید درمانی داشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد. بنابراین باید مطالعات، ارتباطات و همکاری بین رشته مابین رشته های تخصصی در هر سه حوزه برقرار شود تا در مجموع یک رویکرد همه جانبه و درست برقرار کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین مشارکت تمامی سطوح جامعه از یک شورا در یک روستا در سطوح پایین تر تا سیاستگذاری کلان در قسمت های مختلف نقش آفرینی نمایند. مشارکت تیم های بین بخشی وزارت بهداشت، دامپزشکی و سازمان محیط زیست حتی در سطوح پایین بسیار تاثیر گذار هستند. امروز کمیته مشترک مطالعاتی بین سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت وجود دارد و با مطالعات دقیق و عمیق همکاری بین بخشی ایجاد نموده اند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم بیماری های دامی از بین رود باید مخازن آن را نیز به درستی مهار و محو کرد. نمونه آن بیماری کریمه کنگو است. بنابراین برای انجام اقدام اساسی بهتر است با کمک سازمان برنامه و بودجه منابعی در ردیف جداگانه ای دیده شود چرا که هزینه از بین بردن مخزن با محاسبات درست ، به مراتب کمتر از هزینه پیشگیری از بروز موردی و یا فصلی و یا درمان در صورت وقوع، خواهد بود.

دکتر جان بابایی در پایان گفت: امروز به دلیل ارتباط نزدیک وزارت بهداشت و محیط زیست فرصت مناسبی برای انجام کارهای اساسی وجود دارد که انشاالله با همدلی حوزه ها نتایج خوب و موثر برای کشور ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری: