ایجاد تحولی عظیم در کیفیت اجرای برنامه کنترل ایدز در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: فردی که به ایدز مبتلا است، چنانچه درمان شده و مراقبت خوبی داشته باشد، می تواند تا ۶۰ سال بعداز ابتلا به بیماری هم زندگی خوبی داشته و بدون هیچگونه مشکلی ادامه دهد.

به گزارش وبدا، دکتر محمدمهدی گویا در همایش روز جهانی ایدز که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اکنون در سال پایانی برنامه چهارم مقابله با HIV هستیم و برنامه پنجم HIV کشور با همکاری ۲۳ سازمان و وزارتخانه در حال تدوین بوده و استراتژی های کلی این برنامه نیز مشخص شده و امیدوارم به زودی در جلسه شورای عالی سلامت با حضور رییس جمهور، تصویب شود.

دکتر گویا عنوان کرد: برای اجرای این برنامه، هدف گذاری خاصی کرده و به دنیا تعهداتی داریم. هدف از اجرای این برنامه این نیست که کارهای قبلی ادامه پیدا کند و همان اقدامات تکرار شود، بلکه تصمیم گرفته ایم که یک انقلاب و تحول عظیم در کیفیت برنامه کنترل ایدز در کشور ایجاد کنیم که منجر به افزایش بیماریابی، بهبود کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران و آحاد مردم خواهد شد. ایدز دیگر یک بیماری مرگبار و وحشتناک نیست. فردی که به ایدز مبتلا است، چنانچه درمان شده و مراقبت خوبی داشته باشد، می تواند تا ۶۰ سال بعداز ابتلا به بیماری هم زندگی خوبی داشته و بدون هیچگونه مشکلی ادامه دهد. البته با اطمینان می گویم که در آینده کیفیت درمان ایدز ارتقای بیشتری پیدا کرده و بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: داروهای پیشرفته تر، واکسن ها و درمان های قطعی تر برای درمان ایدز در آینده پیش بینی شده است، اما یک واقعیت نیز وجود دارد، اینکه اچ ای وی هنوز با پایان خود فاصله زیادی دارد. قرار بود سال ۲۰۳۰ سال پایان همه گیری اچ آی وی خواهد  بود، اما تمامی صاحب نظران به این عقیده رسیده اند که این بیماری با پایان خود فاصله دارد و مشکلات زیادی برسر راهش وجود دارد و حل این مشکلات، نیازمند این انقلاب است، انقلابی که منجر به افزایش آگاهی مردم جامعه و مسئولان شود، برای این کار باید مشارکت سایر سازمان های دولتی و سازمان های غیردولتی و بخش خصوصی را جلب کنیم.

وی تصریح کرد: هنوز در دنیا حدود هشت میلیون نفر و در ایران ۳۵ هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز، ناشناخته باقی مانده اند و ایران جزو ۲۸ کشوری است که بیشترین رشد این بیماری را دارند و تعهد داده ایم که از این بیماری پیشگیری کنیم و برای اجرای این تعهد باید برنامه بیماریابی را به طور جدی اجرا کنیم.

دکتر گویا افزود: با اجرای برنامه پنجم مهار ایدز ضعف بیماریابی را جبران می کنیم و به این ترتیب کاهش مرگ و میر این بیماری را شاهد خواهیم بود. ۳۰ سال پیش علت اصلی ابتلا به این بیماری اعتیاد تزریقی بود، اما درحال حاضر، شرایط تغییر کرده و شیوه انتقال ویروس اچ ای وی به ارتباط جنسی پرخطر گرایش پیدا کرده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: طبق تعهد ایران باید ۲۶ درصد بودجه کنترل ایدز را صرف پیشگیری کند. اکنون سهم بودجه پیشگیری بیش از ۲۶ درصد است و در آینده به مراتب بیشتر می شود. حتما به سراغ افراد پرخطر و مکان های پرخطر می رویم و شیوه آموزش به افراد در معرض خطر به مراتب پیشرفته تر از آموزش به افراد عادی خواهد بود./
 

اشتراک گذاری: