۸۰ درصد بیماران کرونایی در بابل از طریق اعضای خانواده و یا شرکت در دورهمی‌ها مبتلا شدند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر حسینعلی نیک بخت عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی از گزارش ردیابی تماس بیماران مشکوک به کرونا در شهرستان بابل با همکاری واحد بیماریهای واگیر دانشگاه خبر داد و گفت: 80 درصد از بیماران مبتلا به کرونا در بابل از طریق تماس با یکی از اعضای خانواده و یا شرکت در مراسمات و مهمانی‌های خانوادگی مبتلا شدند.

دکتر حسینعلی نیک‌بخت با اشاره به اینکه گزارش منتشرشده تا انتهای آذر 1399 در شهرستان بابل هست، گفت: میانگین سنی در افراد بستری 55  و بیماران سرپایی 48 سال بود که به‌طورکلی میانگین سنی بیماران از اول بیماری تاکنون، کمی روند کاهشی داشته است.
عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه افراد مسن تر همچنان باید در اولویت برنامه های پیشگیری و مراقبت قرار گیرند، گفت: در بابل مدت‌زمان شروع علائم تا دریافت درمان 2.5 روز بوده است.
دکتر نیک‌بخت با اشاره به اینکه کلیه بیماران به‌طور متوسط در مدت 48 ساعت در بابل شناسایی می‌شوند، تصریح کرد: طی بررسی بعمل آمده بیش از یک‌سوم این افراد به‌طور قطعی با یک بیمار دچار علائم تنفسی، تماس نزدیک داشتند و و این تماس نزدیک در حدود 80 در خانواده و مراسمات،اجتماعات بود و محل کار در رده بعدی قرار داشت.
وی با اشاره به اینکه آموزش به خانواده‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل کار و عدم حضور کارکنان مبتلابه مدت حداقل دو هفته مورد تأکید هست ، بیان داشت:
دکتر حسینعلی نیک‌بخت اظهار داشت: مراسمات و مهمانی‌های خانوادگی با 36 درصد، بازارچه‌های محلی با 25 درصد، حضور در مراکز خدماتی بیش از 18 درصد و حضور در مراکز خرید بزرگ مثل هایپرمارکت ها بیش از 14 درصد، محل تردد و حضور افراد مبتلا به کرونا طی 14 روز قبل از شروع علائم بوده است که قابل‌توجه بوده و همچنان آموزش، فرهنگ‌سازی و نظارت بیشتر را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه عامل اصلی عدم کنترل بیماری در شهرستان، عدم پایبندی 55 % از افراد بیمار به قرنطینه خانگی دو هفته ای است که این مقدار در پایان آبان 70 % بود؛ افزود: شرایط رعایت قرنطینه خانگی در این ماه حدود 15%  بهتر شد که این شاخص بسیار امیدوار کننده است و به نظر میرسد محدودیت ها و اجرای بسیج محله محور درشهرستان مؤثر بود اما با شرایط مطلوب بسیار فاصله داریم.

اشتراک گذاری: