لازم است با توجه بیشتر به حوزه پژوهش و اصلاح شیوه نامه ها دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود

دکتر حق دوست در این جلسه ضمن بیان مشکلات اعضای هیئت علمی پژوهشی تاکید کرد باید سعی شود با تمهیدات مدیریتی یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود که در این راستا نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شده که اجرای آن برای سال جاری، اختیاری و برای سال آتی، اجباری خواهد بود و بر اساس آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر اساس تفاهم نامه‌ای که با مراکز تحقیقاتی شرکتهای دانش بنیان و موسسات دارند اختصاص خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی  جلسه مجازی هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر حق دوست معاون آموزشی، دکتر نجفی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی، دکتر خرم خورشید قائم مقام معاونت تحقیقات، دکتر عبادی فر و دکتر علیزاده از مشاورین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز یکشنبه مورخ ۳ اسفند ۹۹ برگزار شد.

در ابتدا دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از دکتر نجفی جهت تشکیل جلسه مذکور گفت: مشکلات اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم می شود مشکلات گروه ۱ که همه اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی را شامل می‌شوند عبارتند از: پاداش بازنشستگی، سن بازنشستگی و یا مسائل مربوط به حقوق و مزایا اما مشکلات اختصاصی اعضای هیئت علمی پژوهشی عبارتند از: عدم همکاری دپارتمان ها در ارائه واحد درسی به این بزرگواران، عدم صمیمیت با دانشجویان و یا تعداد کم دانشجو و پایان نامه.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل integrable است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح نماییم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها راه حل اساسی این مشکل است.

وی گفت: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکده‌ها و دپارتمان ها وجود دارد اما باید سعی کنیم با تمهیداتی که در مدیریت می‌اندیشیم یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود و در این راستا نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شده که اجرای آن برای سال جاری، اختیاری و برای سال آتی، اجباری خواهد بود و بر اساس آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر اساس تفاهم نامه‌ای که با مراکز تحقیقاتی شرکتهای دانش بنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصارها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه بشوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دستاورد بلند مدت این فرایند، حل شدن مشکلات آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعمل ها و تفاهم نامه های این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار فراهم شود.

وی با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی فرهنگی افزود یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با شیوع کرونا کاهش بیشتری یافته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کشور ژاپن به عنوان یک الگوی موفق در این راستا گفت: در ژاپن، نظم سرلوحه کارها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است اما متاسفانه این رقابت به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در بین اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی نیز مشاهده می‌شود در صورتی که می‌توان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با فعالیت هایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و... بهره برداری کرد.

دکتر حق دوست یادآور شد در مورد فرصت مطالعاتی، تفاوتی بین حوزه آموزش و پژوهش وجود ندارد. کاهش فرصت مطالعاتی در همه دانشگاه ها اعم از پزشکی و غیرپزشکی رخ داده است لذا با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم و به زودی و پس از امضای تفاهم نامه، فرصت مطالعاتی راه اندازی می شود و اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند در دانشگاه های متناظر، فرصت مطالعاتی داشته باشند و هر مصوبه‌ای که انجام شود شامل حال همه اعضای هیات علمی خواهد بود.

وی گفت انطباق واحدهای درسی به عهده بوردهای تخصصی است و همه رشته ها دارای بورد تخصصی هستند اما اگر اساتید محترم اعتقاد دارند که در انطباق واحدها مشکلی هست می توانند به شکل خیلی واضح اعلام نمایند تا به مرجع علمی مربوطه اعلام شود و چنانچه ضرورتش مورد تایید واقع شد در اصلاحات کوریکولوم ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد.

دکتر حق دوست اعلام کرد آیین نامه ارتقاء فعلی ظرفیت های خیلی زیادی دارد که اگر از این ظرفیت ها و انطباق ها اطلاعات کاملی نداشته باشیم منحرف می شویم لذا به همکاران عزیز توصیه می کنم این آیین نامه را به طور کامل مطالعه فرمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود اگرچه آموزش زبان انگلیسی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ممنوع است اما می‌توان تمهیداتی اندیشید که در برخی رشته‌ها و بر اساس نیاز، زبان انگلیسی تقویت شود.

وی با بیان اینکه مراکزی که دانشجو ندارند و برای ارتقا اعضای هیات علمی پژوهشی با مشکل مواجه هستند لازم است مجددا مورد بررسی واقع شوند افزود شاید این گونه مراکز از ابتدا صلاحیت لازم را در این حوزه نداشته‌اند.

دکتر حق دوست ضمن بررسی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت تصریح کرد این آیین‌نامه، کاستی محسوسی ندارد و تمام امتیازات آموزشی فقط آموزش نظری نیست و می توان از آموزش مداوم، طرح درس و پست های مجازی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه برسد و ...استفاده کرد و در ادامه خاطرنشان کرد اساتید حوزه بالینی نیز می توانند با شرکت در کنفرانس های آموزشی، گزارش صبحگاهی و... امتیاز لازم را کسب نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به موافقت خود درخصوص ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ اظهارداشت باتوجه به اینکه هیچ فردی بهتر از خود ذینفعان نمی‌توانند کار را به سرانجام برسانند لازم است آیین نامه انتقال و سایر مستندات موجود و شیوه نامه ها، توسط یک تیم منتخب از اعضای هیات علمی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و مواردی را که امکان دارد و قابل دفاع است به هیئت ممیزه مرکزی ببریم تا بررسی شود؛ لذا در تلاش هستیم مشکلات عزیزان هیئت علمی پژوهشی احصاء شده و در راستای مرتفع نمودن آن اقدام شود اما باید کار زیادی انجام شود زیرا نابرده رنج، گنج میسر نمی شود.

در ادامه دکتر حق دوست به بررسی موضوع مالیات پلکانی پرداخت و افزود این مسئله مصوبه مجلس است و فقط شامل اعضای هیات علمی نمی شود و کل کشور را شامل می‌شود و در پی درآمد بالا، مالیات افزایش می‌یابد و موضوعی است که منطبق با شعارهای عدالت محور است و اگرچه شاید از نظر فردی به ضرر برخی از افراد جامعه باشد اما به لحاظ اجتماعی، دستاوردهای خوبی دارد و قابل دفاع است.

وی گفت طبق مصوبه شورای عالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیات علمی، ۷ برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است و در تعامل هستیم و سقف را تا ۱۵ برابر افزایش دهیم و این عدد را فارغ از مالیات محاسبه نمایند لذا امیدواریم ریاست قوه قضاییه و رییس دیوان این مصوبه را با استناد به ماده ۹۱ از گردونه خارج نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد لیست دغدغه‌های اعضای هیئت علمی پژوهشی به من داده شده است و معاونت آموزشی موظف به پاسخگویی در قبال این عزیزان است البته پاسخگویی به معنای اجابت تمام درخواست ها نیست بلکه به معنای این است که ما باید صداها را بشنویم و سعی کنیم در چارچوب قوانین و مقررات، بیشترین همکاری و همیاری را داشته باشیم؛ بنابراین جلسات درون معاونتی برگزار خواهد شد و پاسخ ها ارائه خواهد شد.

دکتر حق دوست گفت: لازم است در سایت های معاونت آموزشی و پژوهشی قسمتی برای پاسخ به سوالهای افراد در نظر گرفته شود زیرا این مسئله به شفافیت و پاسخگویی دو معاونت می‌افزاید.

در ادامه دکتر حق دوست گفت :آیین‌نامه ارتقاء موجود، آیین‌نامه شورای انقلاب فرهنگی است و ما به عنوان مجری، فقط می توانیم در شیوه نامه ها تغییر ایجاد کنیم و در چارچوب آیین نامه تنظیم نماییم لذا اصل آیین نامه برای همه لازم الاجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد در معاونت آموزشی و مرکز نصر ۲ گروه، تشکیل شده است که با نظارت دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی نگاه کاملاً متفاوت و جدیدی را ارائه داده‌اند و آیین نامه ارتقاء در دست تهیه است.

وی گفت: آیین نامه موجود، اقتباسی از آیین نامه ارتقاء فرانسه در دهه ۱۳۵۰ است و از آن زمان تا کنون مطالب جدید به آن افزوده شده است اما لازم است مدل نگاهمان را عوض کنیم و امیدوارم در ۶ ماه آینده بتوانیم فرمولاسیون جدیدی را ارائه بدهیم که در صورت تصویب، برای عملیاتی شدن به یک دوره یک و نیم تا دو ساله نیاز دارد.

دکتر حق دوست گفت: به زودی از یکی از دانشگاه ها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیات علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهد و نظرات ابتدایی خود را اعلام کند و دیدگاه‌های بین‌المللی را بررسی بکنند و امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این مسیر صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است اولویت ها مشخص شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مسئله، ریشه ای عمل کنیم.

در پایان، دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از ابتکار معاونت تحقیقات و فناوری برای تشکیل این جلسه گفت: انبوه شرکت کنندگان و حضور فعال شما عزیزان در این جلسه، تشنگی سیستم را نشان می دهد و مبین آن است که ما باید به ابزارها و روش هایی متوسل شویم که فاصله بین دانشگاه ها و ستاد کاهش یابد.

اشتراک گذاری: