تبعات خطرناک مصرف خودسرانه داروهای بیماران جهت روزه‌داری

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر رضازاده از تبعات خطرناک مصرف خودسرانه داروهای بیماران جهت روزه‌داری خبر داد و گفت: تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است.

دکتر محسن رضازاده معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند،گفت: در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی عروقی و تنفسی، فرد ملزم می باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت نماید.

وی اظهار داشت: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف بنمایند. رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

این مسئول با بیان اینکه بیماران مبتلا به صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری می باشند، بیان داشت: پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند مشاوره دقیق داده و توصیه های لازم را ارائه بنمایند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد.  

دکتر رضازاده با اشاره به اینکه روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، عنوان کرد: تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است و بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم می باشد.

اشتراک گذاری: