فاصله زمانی قابل قبول بین تزریق دو دوز واکسن کووید-۱۹

از سوی کمیته ساماندهی تحقیقات کووید ۱۹ وزارت بهداشت، فاصله زمانی قابل قبول بین تزریق دو دوز واکسن کووید-۱۹ تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، در حال حاضر بسیاری از واکسن های ایرانی و خارجی برای واکسیناسیون و کنترل پاندمی کووید ۱۹ مجوز مصرف گرفته اند. اکثر واکسن های کووید ۱۹ در دو دوز تجویز می‌شوند. فاصله زمانی بین تزریق دو دوز در بیشتر واکسن ها بین ۴-۳ هفته می باشد، اما شواهد نشان داده است که در برخی از واکسن ها مانند آسترازنکا، تأخیر در دوز دوم تا ۱۲ هفته نیز موجب افزایش ایمنی بدن می شود. 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اهمیت چندانی ندارد که دوز دوم را چند روز دیرتر و یا زودتر دریافت کرد اما تزریق آن بسیار مهم است زیرا در دوز اول آنتی ژن جدید به سیستم ایمنی بدن وارد و پاسخ ایمنی بدن آغاز می‌شود و در نهایت دوز دوم باعث تقویت سیستم ایمنی می‌گردد، به طوری که پاسخ آنتی بادی و همچنین پاسخ سلول T بسیار قوی ایجاد می کند که طولانی مدت ادامه می یابد.

 با توجه به مواجهه با عرضه محدود واکسن ها و جمعیت مضطرب که منتظر نوبت دوم واکسیناسیون خود هستند سوال هایی در خصوص حداکثر فاصله بین دو دوز واکسن و نگرانی تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن در کشور وجود دارد که پاسخ آن برای رفع ابهام مردم ضروری است.

هدف از این گزاره برگ، گزارش دقیق فاصله زمانی تزریق دوزهای مختلف واکسن های کووید-۱۹ و هم چنین تاثیرات تأخیر در دوز دوم بر پایه شواهد علمی مبتنی بر مطالعات معتبر و توصیه های سازمان جهانی بهداشت در جهت آگاهی بیشتر مردم است.

اشتراک گذاری: