علائم اورژانس بانوان باردار را با علائم کرونا اشتباه نگیرید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر برات دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل از اهمیت انجام به موقع مراقبت های دوران بارداری در دوران همه گیری بیماری کرونا خبر داد.

دکتر شهناز برات دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بسیاری از علائم خطر مشکلات بارداری می تواند علائمی مشابه بیماری کووید۱۹ ایجاد کند. در سه ماهه اول بارداری(۱۴ هفته اول) خطر سقط و حاملگی خارج رحمی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درد شکم و خونریزی و لکه بینی از علائم مهم و هشداردهنده برای سقط و حاملگی خارج رحمی می باشد، افزود: در سه ماهه دوم و سوم بارداری خطر زایمان زودرس، افزایش قند در بارداری، بیماری فشار خون باردار، جفت سرراهی و جدا شدن زودرس جفت و عفونت ناشی از پارگی کیسه آب و عفونت ادراری وجود دارد.

این متخصص سردرد، تاری دید، گیجی و کاهش سطح هوشیاری ،تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم صورت و دست و پا را از علائم مهم هشدار دهنده برای فشار خون بارداری (مسمومیت حاملگی) دانست و عنوان کرد: در صورتی که در هر یک از هفته های بارداری احساس کاهش حرکات جنین ، خونریزی رحمی، آبریزش (پارگی کیسه آب) و یا علائم سردرد، درد قفسه سینه، تاری دید و ... را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید و یا به مراکز درمانی اورژانس مراجعه نمایید.

دکتر برات با اشاره به عارضه های مهم بعد از زایمان بیان داشت: عفونت، خونریزی، لخته شدن خون در داخل رگ ها، سه عارضه بسیار مهم بعد از زایمان می باشد که با علائمی مانند ضعف، خستگی شدید، تب و لرز ، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه و درد شکم می تواند با بیماری کووید۱۹ اشتباه شود. در صورت وجود هر یک از علائم لطفا به مراکز درمانی اورژانس مراجعه نمایید.

دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: مراقبت های دوران بارداری به ویژه در مادران پر خطر (افراد دارای بیماری طبی زمینه ای مانند دیابت، بیماری قلبی، خانم های بالای ۳۵ سال، افراد چاق، خانم های با سابقه سزارین های قبلی و نازایی و افرادی که از سیگار و داروهای مخدر و الکل استفاده می کنند) اهمیت زیادی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.

وی ادامه داد: در دوران همه گیری کرونا ویزیت های دوران بارداری با هماهنگی قبلی صورت گیرد تا مادر باردار در محیط مناسب و در شرایط رعایت فاصله گذاری اجتماعی تحت مراقبت قرار گیرد.

اشتراک گذاری: