بانوان باردار از تماس با افراد خارج از خانواده بپرهیزند

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بانوان باردار برای این‌که در معرض خطر بیماری کووید ۱۹ قرار نگیرند، باید به صورت جدی از تماس حضوری با افراد خارج از خانواده پرهیز کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، دکتر آزیتا قنبرپور افزود : خانم های باردار در هر شرایطی در گروه افراد آسیب پذیر جامعه طبقه بندی می شوند و مراقبت از آنها حیاتی است و در گام نخست خودشان باید مراقبت های لازم را در شرایط مختلف به عمل آورند.

وی خودمراقبتی بانوان باردار در شرایط خاص مانند همه گیری و شیوع بیماری های واگیر دار را بسیار مهم توصیف کرد و گفت : در اینگونه مواقع میزان آسیب پذیری بشدت افزایش می یابد و نیاز است تا مراقبت ها هم تشدید شود.

این متخصص زنان و زایمان با اظهار این که خودمراقبتی تنها به معنای انجام ندادن بعضی کارها نیست ، توضیح داد : بانوان باردار باید هرگونه علایم غیرمعمول را جدی بگیرند و مشورت لازم را دریافت کنند چون بی اعتنایی و پنهان کردن سبب تشدید مشکل می شود.

وی بر ضرورت ارائه شرح حال مناسب بانوان باردار به منظور شناسایی بیماری ها در دوران بارداری و زایمان تاکید کرد و افزود : صداقت در بازگو کردن علایم و مراجعه بموقع به مراکز درمانی ، قدم اول در کمک به کادر درمان و دریافت مراقبت های لازم است.

دکتر قنبرپور سلامت روانی و جسمانی مادران با توجه به نقششان در استحکام و مدیریت خانه و خانواده مهم توصیف کرد و گفت : برای رسیدن به این هدف و حفاظت از این گروه پرخطر و آسیب پذیر، مشارکت فردی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان این نکته هدف از مشارکت فردی این است که مادر و خانم باردار باید در درجه اول از خودش مراقبت کند و توصیه های بهداشتی و علایم هشدار را جدی بگیرد؛ ادامه داد: صداقت در بازگو کردن علایم و مراجعه بموقع به مراکز درمانی ، قدم اول در کمک به پرسنل بهداشتی درمانی و دریافت مراقبت های لازم می باشد.

استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه اظهار کرد : بانوان باردار اگر با فرد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در ارتباط بودند حتما باید در مراجعه به پرسنل بهداشتی این موضوع را مطرح کنند و نگرانی از قرنطینه و یا بستری در خانه یا بیمارستان نباید مانع از مطرح کردن حقیقت باشد.

وی افزود: با توجه به طولانی شدن همه گیری کرونا ، رعایت پروتکل های بهداشتی و یا قرنطینه در خانه کار ساده ای نیست و اگر به طور منطقی به این موضوع توجه شود، به طور قطع همه متوجه می شوند که پیشگیری همواره بهتر از درمان است و درگیری بقیه اعضا خانواده و یا فرزندان دلبند می تواند بسیار سخت تر و غیرقابل تحمل تر باشد.

این متخصص زنان و زایمان همچنین بر ضرورت مراقبت از کودکان در منزل و محیط خانواده تاکید کرد و گفت : باید حتی الامکان از ارتباط کودکان خارج از محیط خانه جلوگیری شود چون احتمال درگیری برای کودکان نیز مطرح می باشد و حتی اگر کودکان دچار علایم نباشند، به عنوان ناقل می توانند بیماری را به افراد بزرگسال و مادر باردار منتقل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ابراز امیدواری کرد با رعایت نکات بهداشتی و رعایت قرنطینه ، شرایط سخت کرونایی به پایان برسد.

 

اشتراک گذاری: