بیماران قلبی عروقی در معرض ابتلا به فرم‌های شدیدتر و منجر به بستری ناشی از کوید ۱۹ هستند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر ضیایی از اهمیت واکسیناسیون کووید در بیماران قلبی عروقی خبر داد و گفت: بیماران قلبی عروقی در معرض بیشتر ابتلا به فرم‌های شدیدتر کرونا قرار دارند.

دکتر نغمه ضیایی متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: طبق آخرین آمار رسمی داخلی و بررسی روی  ۴۲ هزار فرد دیده‌ شد که واکسیناسیون توانسته از ایجاد موارد کووید منجر به بستری به میزان ۸۸/۶ درصد جلوگیری کند که عدد قابل ‌تأملی هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پاسخ به این سوال که آیا همه بیماران قلبی عروقی نیاز به تزریق واکسن دارند یا نه، بیان داشت: منظور از بیماران قلبی عروقی بیمارانی هستند که دچار بیماری عروق قلب، نارسایی قلب، نامنظمی‌های ضربان قلب، فشارخون، لخته در سیستم شریانی یا وریدی است که لازم است حتما واکسن بزنند.

متخصص قلب و فلوشیب نارسایی قلب و پیوند دانشگاه با اشاره به اهمیت واکسیناسیون بیماران قلبی عروقی اظهار داشت: دیده‌شده بیماران قلبی عروقی در معرض ایجاد فرم‌های شدیدتر و بستری بیشتر هستند و میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها بالاتر است که واکسیناسیون می‌تواند به میزان زیادی از ابتلا، بستری شدن و میزان مرگ‌ومیر جلوگیری نماید.

دکتر ضیایی ادامه داد: بیماران قلبی عروقی که دچار تشدید علائم قلبی شامل درد یا تشدید تنگی نفس هستند بهتر است قبل از انجام واکسیناسیون با پزشک مربوطه مشورت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: بیماران قلبی می‌توانند مصرف معمول داروهای قلبی عروقی خود را قبل یا بعد از تزریق واکسن داشته باشد و به هیچ عنوان قطع نکنند.

وی در همین راستا افزود: در مورد داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین بهتر است قبل از انجام واکسیناسیون میزان رقیق کنندگی دارو چک شود و در محدوده درمانی خودش قرار گیرد.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: واکنش‌های آلرژیک شدید کلاً یک عارضه خیلی نادر است و بیماریهای قلبی عروقی  این حالت را ایجاد نمی کند ولی طبیعی است که ممکن است تحمل علائم الرژیک را سختر کند.

دکتر نغمه ضیایی در پاسخ به این سوال که آیا واکسیناسیون زمینه ایجاد لخته در سیستم شریانی یا وریدی را تشدید می‌کند یا نه، گفت: باید بدانیم احتمال و خطر ایجاد لخته در زمان ابتلا به خود کووید بسیار بیشتر از زمانی است که واکسینه می‌شویم و با در نظر گفتن این نسبت ‌همه ما باید متقاعد شویم منفعت تزریق واکسن از ضررش بیشتر است.

اشتراک گذاری: