پروستات شایعترین تومور خوش خیم در مردان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از پروستات بعنوان شایعترین تومور خوش خیم در مردان یاد کرد و گفت: داشتن وزن مناسب، رژیم غذایی مناسب و تحرک بیشتر احتمال بروز این عارضه را کمتر می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکترعمادالدین موعودی متخصص اورولوژی و فوق تخصص سرطان دستگاه ادراری گفت: پروستات شایعترین تومور خوش خیم در مردان می باشد که در مردان بالای ۴۰ الی ۵۰ بیشتر دیده می شود و هر چه سن فرد افزایش می یابد احتمال اینکه به آن مبتلا شود، بیشتر است.

وی بیان داشت: در بیماری پروستات فرد بتدریج دچارعلائم ادراری مانند باریک شدن ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، سوزش، وجود خون در ادرار، عفونت ادراری و تکرر ادرار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: بزرگی خوش خیم پروستات وضعیتی است که در آن غده پروستات بزرگ شده ولی این بزرگی پروستات در اثر سرطان پروستات نیست.

دکتر موعودی اذعان داشت: علت دقیق پیدایش این بیماری مشخص نمی باشد ولی بعنوان یک پروسه پیری محسوب می شود که بطور کلی در تمامی ارگان‌ها بدن، سلول‌ها دچار مرگ می شوند و بجای آن یکسری سلول های دیگر تکثیر پیدا می کنند و یک حالت تعادل بین این دو وجود دارد ولی در مورد بزرگی خوش خیم پروستات تکثیر سلول ها نسبت به مرگ سلول ها افزایش پیدا می کند که منجر به ایجاد این عارضه می شود.

فوق تخصص سرطان دستگاه ادراری افزود: بزرگی خوش خیم پروستات مانند بدخیمی پروستات در جوامع غربی در مقایسه با جوامع شرقی شایعتر است که بنظر می رسد بعلت رژیم غذایی و سبک زندگی بوده است و بطور کلی داشتن وزن مناسب، رژیم غذایی سبزیجات و تحرک بیشتر احتمال بروز این عارضه را کمتر می کند.

وی گفت: تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال و معاینه  و در مواردی استفاده از روش‌های آزمایشگاهی و تصویر برداری امکان پذیر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: درمان این بیماری در مواردی که علائم خفیف باشد درمان خاصی نیاز ندارد ولی در مواردیکه علائم شدید ایجاد کند از درمان دارویی استفاده می‌شود و زمانیکه درمان دارویی در این بیماری پاسخ ندهد یا عوارضی همچون نارسایی کلیه ، عفونت های مکرر، ادرار خونی مکرر و بندآمدن ادرار اتفاق افتد، به ناچار باید جراحی شود.

دکتر عمادی عنوان کرد: جراحی بیماری پروستات با جراحی بدخیمی پروستات تفاوت دارد در جراحی بزرگی خوش خیم پروستات فقط قسمت مرکزی پروستات بصورت عمل باز یا عمل اندوسکوپیک برداشته می شود که مناسب ترین تکنیک روش اندوسکوپیک می باشد.

اشتراک گذاری: