سابقه خانوادگی فاکتور خطر جدی برای ابتلا به آب سیاه (گلوکوم) محسوب می شود

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، تشخیص زودرس آب سیاه و شروع درمان به موقع؛ کلید اصلی در پیشگیری از پیشرفت بیماری و كاهش دید بیمار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مهرنوش قاسمی جراح و متخصص چشم و فلوشیپ گلوكوم گفت: بیماری آب سیاه به معنای افزایش فشار داخل چشم می باشد كه می تواند سبب آسیب غیرقابل بازگشت عصب بینایی و در نتیجه نابینایی شود.

دکتر مهرنوش قاسمی با اشاره به اینکه هر ساله ۶-۱۲ مارس (۱۵ الی ۲۱ اسفند ماه) هفته جهانی گلوکوم نامگذاری شده، بیان داشت:  بیماری آب سیاه تا مراحل انتهایی هیچ علامتی ندارند و بیمار زمانی متوجه بیماری خود می گردد که بسیاری از رشته های عصب بینایی وی از بین رفته و دید بشدت و بطور غیر قابل برگشتی کاهش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه گلوکوم یک بیماری خاموش محسوب می شود، بیان داشت: غیر از معاینه پزشکی متاسفانه هیچ روشی برای تشخیص بالا بودن فشار چشم توسط خود فرد وجود ندارد و گلوکوم بیماری است که بیمار تا مراحل انتهایی هیچ علامتی نداشته و هرگز از تاری دید تا مراحل پیشرفت هیچ شکایتی ندارند.

جراح و متخصص چشم با توجه به اینکه گلوکوم در اختلال میدان بینایی ایجاد می شود، گفت: مرحله اول محیط میدانی بینایی دچار آسیب شده و رفته رفته  قسمت مرکزی میدان بینایی درگیر می نماید، بنابراین مراحل انتهایی دید مرکزی بیمار کیفیت مناسب دارد و با توجه به اینکه بیمار کار شخصی، پیاده‌روی، مطالعه و حتی رانندگی می تواند انجام دهد متوجه تاری دید نمی شود و باعث تشخیص دیر هنگام این بیماری می شود.

وی با ذکر این نکته که بیماری گلوکوم در هر سنی حتی در نوزادی و کودکی رخ می دهد، گفت: این بیماری در افراد مسن با احتمال بسیار بیشتری اتفاق می‌افتد که توصیه می شود همه افراد بالای ۴۰ سال تحت معاینه سالیانه چشم پزشکی از نظر کنترل فشار چشم و بررسی عصب بینایی قرار بگیرند،
این متخصص با اشاره به اینکه سابقه خانوادگی فاکتور خطر جدی برای ابتلا به گلوکوم محسوب می شود، اذعان داشت: برای افراد با سابقه خانوادگی مثبت نیز توصیه به معاینات منظم دوره ای می باشد.

فلوشیپ گلوکوم دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: درمان این بیماری اگرچه باعث بازگشت بینایی ازدست رفته نمی شود ولی بطور موثری در حفظ بینایی باقیمانده و پیشگیری از آسیب بیشتر کمک کننده که این نکته بسیار مهم و ارزشمندی خواهد بود.

دکتر مهرنوش قاسمی اذعان داشت: امیدوارم با آگاهی بیشتر ، شناسایی زودتر و درمان زود هنگام بیشتر بتوانیم از آسیب های که باعث بار روانی، عملکردی و اقتصادی به فرد، جامعه و اجتماع دارد جلوگیری نماییم.

 

اشتراک گذاری: