عدم کنترل استرس کودکان در دوران کرونا موجب آسیب جدی می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در ایام کرونا اخبار بد را به کودکان انتقال ندهید و با کنترل استرس از آسیب جدی به سلامت روان کودکان جلوگیری کنید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سوسن موعودی روانپزشک دانشگاه گفت: با توجه به شیوع همه-گیری کرونا و تجربه کردن این شرایط سخت، لزوم اتخاذ سیاست¬های خاص، برای افزایش نشاط اجتماعی و کاهش استرس‌های وارد بر جامعه امر ضروری هست.

دکتر سوسن موعودی روانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: افزایش آگاهی جامعه با استفاده از کارشناسان باتجربه در مورد راه‌های انتشار بیماری و چگونگی پیشگیری از آن، کسب اطلاعات مرتبط با بیماری صرفاً از طریق منابع معتبر وزارت بهداشت و عدم توجه به مطالب غیرعلمی، تقویت همدلی اجتماعی، استفاده از آداب دینی و مذهبی جهت آرامش روح و روان ازجمله راه‌های کاهش استرس در بحران کرونا می‌باشد.

وی اذعان داشت: از راه‌های دیگر مدیریت استرس و افزایش نشاط اجتماعی، آموزش مدیریت استرس و کنترل هیجانات، آموزش آرام‌سازی عضلات، وحدت در اطلاع‌رسانی مسئولین و پرهیز از ارائه‌ی اطلاعات متناقض و جلوگیری از انتقال اخبار بد به کودکانی که هنوز توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را ندارند، هست.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به‌سلامت روانی و عاطفی کودکان در دوران همه‌گیری کرونا بسیار مهم است، گفت: همه‌گیری بیماری کرونا با اضطراب و استرس در جامعه همراه بوده است که می‌تواند موجب آسیب‌های جدی بر سلامت روان کودکان شود و برای کاهش این آسیب‌ها توجه به مدیریت استرس در کودکان ضروری به نظر می‌رسد.

این روانپزشک ادامه داد: بسیاری از کودکان در مواجهه با استرس، ممکن است واکنش‌هایی را نشان دهند که ممکن است بدون این که دچار اختلال جدی شوند، به‌تدریج با آن کنار بیایند.

دکتر موعودی افزود: میزان سازگاری کودکان با شرایط استرس‌زا بستگی به سن کودک، شدت استرس، توانایی مقابله‌ی وی و میزان حمایت‌های خانوادگی دارد و هرچه سن کودک کمتر باشد، ممکن است مهارت‌های سازگارانه‌ی ضعیف‌تری داشته و نیاز به حمایت بیشتر مراقبین برای سازگاری با آن داشته باشد.

فلوشیپ سایکوسوماتیک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: کودکانی که از لحاظ هیجانی و سرشتی، حساس‌تر و مضطرب‌تر می‌باشند، ممکن است واکنش‌های بیشتری به استرس نشان دهند.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که مهم‌ترین واکنش‌های کودکان به شرایط استرس‌زا ممکن است به‌صورت نشانه‌های جسمانی و رفتاری مانند تپش قلب، تعریق، احساس غم و اندوه یا نگرانی، لجبازی، پرخاشگری، دیدن کابوس‌های شبانه یا اختلال خواب به صورت بیدار شدن‌های مکرر شبانه، افت تحصیلی، بی‌قراری، شب‌ادراری، تغییرات اشتها و برگشت به رفتارهای دوران کودکی باشد.

دکتر موعودی با اشاره به اینکه اطلاع والدین و مراقبین کودکان از این علائم و گفتگو با آنان در این شرایط، می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: به کودکان باید با زبانی ساده، قابل‌فهم و در سطح متناسب با نیازشان، اطلاعات صحیح داده شود و امکانات مراقبتی و حمایتی را به کودک معرفی نمایند و امید را در وی تقویت کنند.

این متخصص بیان داشت: کودک باید تشویق شود تا در این دوران، فعالیت‌هایی مثل بازی کردن یا دیدن کارتون را انجام دهد که باعث آرامش‌بخشی وی می‌گردد.

وی همچنین اذعان داشت: بطور کلی برای مقابله با استرس در کل جامعه، باید از اقداماتی مثل روی برگرداندن از کمال‌گرایی، گنجاندن وقت‌هایی برای رفتن به تعطیلات و یا زنگ تفریح، غنا بخشیدن به زندگی معنوی، داشتن رسم و قاعده برای زندگی، تشویق کردن خود، آماده بودن برای تغییر، شناختن محدودیت‌های خود و محول کردن کارها در صورت لزوم به دیگران استفاده کرد.


 

اشتراک گذاری: