نخستین عمل کاشت حلزون بر روی فرد بزرگسال درمازندران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از انجام هجدهمین عمل جراحی کاشت حلزون و نخستین مورد عمل کاشت حلزون بر روی فرد بزرگسال در مرکز کاشت حلزون بیمارستان آیت الله روحانی بابل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر کیوان کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی گفت: هجدهمین عمل کاشت حلزون و نخستین مورد عمل کاشت حلزون بر روی فرد 38 ساله در بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شد، درحالی که دیگر سمعک برای این بیمار پس از 12 سال استفاده، کاربردی نداشته و قابلیت تقویت شنوایی هم وجود نداشت و سلول های حلزون از بین رفته بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت:  با اشاره به اینکه جراحی کاشت حلزون برای دو گروه انجام می شود، افزود: گروه اول بیمارانی هستند که زیر سن تکلم هستند یعنی کودکان از سن 1 الی 3 سالگی که بهترین زمان کاشت حلزون بوده و گروه دیگر افراد دارای تکلم که در هر سنی قابل جراحی می باشد.
دکتر کیاکجوری اذعان داشت: بیماران سن بالا حتما باید تکلم داشته و کم شنوایی در بزرگسالان در اثر بیماری ، تروما یا تصادف ایجاد می گردد.


شرط مهم کاشت حلزون شنوایی در بزرگسالان داشتن گفتار است
 محسن منادی مدیر کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: کم شنوایی در بزرگسالان در اثر بیماری ، تروما یا تصادف ایجاد می گردد و گاهی اوقات ممکن است فرد از بدو تولد دچار درجاتی از کم شنوایی مادرزادی بوده که با افزایش سن میزان کم شنوایی بیشتر می گردد.
آقای منادی مدیر کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در هر یک از موارد فوق در صورتی که  تجویز  سمعک کارایی لازم را برای فرد کم شنوا نداشته باشد و یا استفاده از سمعک شنوایی مفید حاصل نگردد فرد بزرگسال برای عمل جراحی کاشت حلزون کاندیدا می گردد. 
وی ادامه داد و گفت: یکی دیگر از شرایط مهم برای انجام عمل کاشت حلزون در بزرگسالان داشتن گفتار مناسب وقابل فهم در فرد کم شنوا می باشد.

 

 

همچنین دکتر حمیدی متخصص بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در حاشیه این جراحی گفت: بیان داشت: عمل های کاشت حلزون در  ایران به ندرت انجام شده و اولین عمل در سطح استان و استان های مجاور در سن بزرگسال بوده است.
وی گفت: بیمار قدرت تکلم دارد اما وسایلی که برای کمک شنوایی استفاده می کند کارآیی لازم را ندارد و امید است که پس از انجام این جراحی، بیمار بصورت نرمال به فعالیت های روزمره زندگی خور را انجام دهد.

 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

اشتراک گذاری: