مهمترین  اقدام در درمان دیابت اصلاح سبک زندگی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل به مناسبت هفته سلامت گفت: نخستین قدم در درمان دیابت، اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش، قطع سیگار و کاهش استرس می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محمدعلی بیانی فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه به مجموعه بیماری‌هایی که با افزایش قند خون بروز دهد دیابت گفته می‌شود، گفت: نوشیدن زیاد مایعات و تشنگی بیش‌ازحد، پرخوری، تکرر ادرار، خستگی بیش از حد، مشکلات بینایی، کاهش وزن، عدم بهبود زخم و عفونت عودکننده می‌تواند از علائم و نشانه‌های دیابت باشد. وی بیان داشت: افراد کم‌تحرک، سابقه دیابت در بستگان درجه‌یک، سابقه دیابت بارداری یا تولد نوزادان با وزن بالا، فشارخون بالا، زنان با تخمدان پلی کیستیک، سابقه بیماری قلبی و عروقی، چربی خون بالا، اختلال تحمل قند، اختلال قند ناشتا جز افراد پرخطر مبتلا به دیابت خواهند بود.

دکتر محمد علی بیانی با اشاره به اینکه دیابت نوع اول غالبا قبل از ۳۰ سالگی بروز پیدا می‌کند که از ابتدا نیاز به انسولین دارند، اذعان داشت: دیابت نوع دو که به آن دیابت غیر وابسته به انسولین می‌گویند، بیشتر در بزرگسالان دیده  می‌شود و ابتدا با دارو کنترل می‌شود اما ممکن است به تزریق انسولین نیاز پیدا کنند که در این نوع سابقه خانوادگی نقش مهمی دارد.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل  با ذکر این نکته که دیابت حاملگی اولین بار در بارداری تشخیص داده می‌شود،  بیان داشت: علائم و نشانه‌های دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود، اما این بانوان در آینده مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه قبل از ایجاد دیابت، بسیاری از افراد مبتلا به‌پیش دیابت می‌شوند، گفت: میزان قند خون این افراد بالاتر از حد طبیعی است ولی نه به ‌اندازه‌ای که در تعریف دیابت بگنجد و برای کنترل آن توصیه به کاهش وزن، ورزش مداوم ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه و تغذیه مناسب، سالم و کنترل استرس می باشد.

دکتر بیانی با اشاره به اینکه افرادی که قند خون آنها کمتر از ۱۰۰ باشد و یا قند خون دو ساعت بعد از مصرف کمتر از ۱۴۰ باشد در محدوده نرمال قرار می‌گیرند، افزود: افرادی که قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد و یا قند ۲ ساعت بعد از مصرف  بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد و یا قند ۳ ماهه (Hb A1C )بین ۷/۵ تا ۴/۶ باشد، بیمار پیش دیابت محسوب می‌شوند.

وی گفت: قند خون ناشتای مساوی یا بالاتر از ۱۲۶ و یا قند خون بعد از مصرف مساوی یا بالاتر از ۲۰۰ و همراه با علائم پرنوشی و پر ادراری و کاهش وزن باشد و یا قند خون ۳ماهه مساوی یا بالاتر از ۵/۶ باشد، دیابت گفته می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه افراد بالای ۴۵ سالی که هیچ‌گونه ریسک فاکتور خطری ندارند، حداقل هر ۳ سال یکبار قند خود را چک نمایند، گفت: افرادی که فاکتورهای خطری مثل چاقی، سابقه فامیلی دیابت، سابقه دیابت بارداری، بیماری پلی کیستیک تخمدان و  چربی خون بالا دارند، زودتر اقدام به انجام آزمایش قند خون نمایند. 

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: نخستین قدم در درمان دیابت، اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش، قطع سیگار و کاهش استرس می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: برای پیشگیری از دیابت تغییر در سبک زندگی شامل رژیم غذایی و ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در روز و ۵ بار در هفته و افرادی که پیش دیابت هستند و سابقه‌ی خانوادگی قوی دیابت دارند، باید وزن خود را کاهش دهند و فعالیت ورزشی خود را افزایش دهند. 

دکتر بیانی افزود: دیابت نوع اول با انسولین به‌صورت تزریقی درمان می‌شود و در دیابت نوع دو، علاوه بر انسولین، دسته‌های مختلفی از داروهای خوراکی یا تزریقی ضد دیابت نوع دو نیز وجود دارد که هرکدام با مکانیسم‌های متفاوتی باعث کاهش قند خون می‌شود.

 

اشتراک گذاری: