مصرف بی رویه آنتی بیوتیک موجب افزایش مقاومت میکروبی میگردد

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محسن رضازاده به مناسبت هفته جهانی آنتی بیوتیک گفت: آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند و مانع تکثیر آنها می شوند.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه مقاومت دارویی موضوعی است که از گذشته وجود داشته است، بیان داشت: میکروب ها مرتب تغییر می کنند تا آنتی بیوتیک ها را از بین ببرند . معمولا مقاومت به شکل موتاسیون رخ می دهد و جهش کروموزومی در میکروب ها خیلی بیشتر از موجودات دیگر می باشد.
دکتر محسن رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل به استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: همه افراد باید بدانند آنتی بیوتیک ها در موارد سرماخوردگی، آنفلوآنزا ، بیشتر برونشیت ها و سرفه ها وگلودرد( به جز مواردی که به وسیله استرپتوکوک ایجاد شده باشند تاثیر ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه در عفونت های ویروسی، آنتی بیوتیک ها به بدن ضرر می رسانند، یادآورشد:  با مصرف آنتی بیوتیک بی مورد امکان مقاوم شدن میکروبها بالاست و متعاقبا احتمال گسترش عفونت های مقاوم به افراد دیگر نیز افزایش می یابد.
دکتر محسن رضازاده عنوان کرد: توصیه می شود در صورت دریافت آنتی بیوتیک و احساس بهبود زودرس آنتی بیوتیک را قطع نکنید .
این مسئول ادامه داد: درصورت بهبودی  مصرف آنتی بیوتیک را به پایان برسانید و هرگز آنتی بیوتیک باقی مانده را برای نوبت بعد ذخیره نکنید و آن را برای افراد دیگری نیز تجویز نکنید . 
دکتر رضازاده در پایان عنوان داشت: استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می گردد.
 

اشتراک گذاری: