برای نخستین بار در بابل جراحی بازسازی پستان در مبتلایان به سرطان انجام شد

فوق تخصص جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی بابل از انجام جراحی بازسازی پستان دربیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان شهید بهشتی برای نخسیتن باردر بابل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مستعان حق‌پناه گفت: برای نخستین باردر بابل عمل جراحی بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان در بیمارستان شهید بهشتی این شهر بر روی بانوی 42 ساله آملی انجام شد.
دکتر مستعان حق پناه فوق تخصص جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در درمان سرطان پستان گاهی پزشک مجبور به تخلیه پستان می باشد که از دست دادن سینه ها موجب می‌شود تا فرد از نظر ظاهری تفاوت هایی را با دیگران داشته باشد و این امر موجب بروز برخی اختلالات به ویژه افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه در این موارد استفاده از جراحی ترمیمی سینه بهترین روش درمان است، اذعان داشت: هدف از بازسازی پستان باز گرداندن سلامتی و اصلاح تغییرات ظاهری بدن است که امید را در زنان برای ترمیم این عارضه زنده کرده است.
این جراح عنوان کرد: با اشاره به اینکه در نوع پیشرفته ترسرطان پستان مجبور به خارج کردن کامل آن می شود، اذعان داشت: در بازسازی پستان روشهایی وجود دارد که ممکن است همزمان با جراحی برداشت پستان و یا چند ماه بعد در عمل جراحی جداگانه ای انجام شود.
وی اظهار داشت: استفاده از پستان مصنوعی ( پروتز )، استفاده از پستان مصنوعی همراه با بافت هایی از بدن خود فرد، استفاده از بافت های بدن فرد به تنهایی و تزریق چربی چهار روش برای ترمیم پستان می باشد.
فوق تخصص جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: روش مورد استفاده در جراحی این بانوی آملی، استفاده از بافت های بدن فرد به تنهایی بود که در این روش پستان ترمیم یافته، طبیعی تر به نظر می رسد.
وی بیان داشت: دو نوع ترمیم با استفاده از بافت های طبیعی بدن شامل ترمیم با استفاده ازعضله صاف شکم و ترمیم با استفاده از عضله پشت قفسه سینه وجود دارد.

 

 

دکتر حق پناه افزود: در روش استفاده از عضله صاف شکمی، پوست، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به سینه منتقل می شود تا پستانی جدید ایجاد شود.
فوق تخصص جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: دراین روش در بيماراني كه داراي بافت شكمي كافي هستند مي توان از بافت شكم براي بازسازي پستان استفاده نمود که مزیت اين روش اين است كه نياز به استفاده از پروتز و مواد خارج از بدن نيست و با بافت خود فرد اين بازسازي انجام مي‌شود و عوارض مربوط به جسم خارجي ديده نمي شود.

این جراح گفت: جنس و قوام بافت انتقال يافته از ناحيه شكم بسيار شبيه به بافت پستان طبيعي است و همچنین علاوه بر بازسازي پستان ، بافت اضافي از ناحيه شكم برداشته شده و شكم خوشحالت و كوچك‌تر براي بيمار همانند عمل جراحي زیبایی ايجاد مي گردد  که از مزیت های دیگر این روش می باشد.
دکتر حق پناه همچنین با اشاره به اینکه روش استفاده پستان مصنوعی ( پروتز ) در بیمارانی کاربرد دارد که نمی توانند از بافت های طبیعی بدن خود استفاده نمایند، گفت: کسانی که نمی خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است از آنجا بافت برداری صورت گیرد، انجام می شود.
وی افزود: این جراحی از نظر تکنیکی ساده تر از سایر روشها می‌باشد و اگر فردی بخواهد از این روش استفاده کند لازم است با پزشک خود هماهنگ کند تا همزمان با جراحی برداشت سینه وسیله ای به نام متسع کننده بافتی در محل جراحی قرار دهد تا بوسیله آن طی چند جلسه فضای لازم برای قرار دادن پروتز ایجاد شود.

 


 

 

 

اشتراک گذاری: