گزارش عملکرد 6 ماهه شورای ساماندهی فضای سبز دانشگاه/نظرات کارشناسان در رابطه با هرس درختان/ علل هرس گلپیچ گلیسین در محوطه دانشگاه

دکتر حسین آقاجان نژاد مسئول دبیرخانه ساماندهی فضای سبز دانشگاه در خصوص عملکرد شش ماهه این شورا اعلام داشت :

در دانشگاه تا چشم کار می کند سرسبزی، گل، گیاه و درختان سر به فلک کشیده است.
مجموعه چند ده هکتاری که سالها فقط به کاشت گلهای فصلی محدود شده بود و روزگاری درخت تامسون جایگزین پیر درختان مرکباتش شده بود و دیگر هیچ.
موسم بادهای پاییزی هرازگاهی نارونهای زیبای مجموعه را زمین می زد و روز به روز از کهن درختان این باغ می کاست، لذا باید طرحی نو اندیشه می شد جمعی دغدغه مند و دوستدار طبیعت با نگاهی تخصصی و تشکیل اولین دبیرخانه ساماندهی فضای سبز و با تاکید ریاست محترم دانشگاه دکتر سیدعلی مظفرپور شروع به فعالیت نمود و با دعوت از کارشناسان و خبرگان فضای سبز  و جنگلداری بنا برآن نهادند تا این منظره بی نظیر دانشگاه  را دریابند و آن را احیاء نمایند.
در امتداد آن  مقاومت ها  برای شروع تحول آغاز گردید و دسترسی به اهداف سخت و سخت تر می گردد.ولی وقتی هدف صرف فعل خواستن و توانستن باشد می شود کاری کرد کارستان.

11 هزار اصله نهال جنگلی و بومی جنگلهای شمال از قریب به 20 گونه طی این سالها در این مجموعه ارزشمند و زیستگاه اجدادی همین گونه ها غرس شد.
کاشت، داشت و برداشت ادبیات ابتدایی ورود به هر پروژه و طرح کشاورزی و جنگلداری است حفظ این گنجینه عظیم هم نیاز به احیاء دارد، که  لازمه اش اصلاح و هرس است و در ادامه نگهداری و آبیاری را می طلبد.
از این رو با پیگیری تخصصی و منسجم این امر مهم و ساماندهی فضای سبز در پاییز 1401با حضور اعضای حقوقی و حقیقی و بهره گیری از متخصصان خبره در حوزه مربوطه تشکیل گردید و مقرر گردید تا با برنامه ریزی دقیق و مدون ، شاهد محیطی زیبا و چشم نواز در پهنه رنگارنگ دانشگاه علوم پزشکی بابل باشیم.
ضمنا این دبیرخانه خود را بی نیاز از ارشادات و پیشنهادات کارشناسان و خبرگان حوزه مرتبط نمی بیند.لذا جهت هرگونه سوال یا پیشنهاد با شماره تلفن 01132194719 تماس حاصل فرمایید.

 

اعضای دبیرخانه شورای ساماندهی فضای سبز دانشگاه در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ با ابلاغ آقای دکتر سیدعلی مظفرپور ریاست محترم دانشگاه ضمن تشکیل دبیرخانه شورا، شروع به فعالیت نمود.

             

             

 

 

عملکرد 6 ماهه شورای فضای سبز
1-تهیه طرح توجیهی ساماندهی کابل‌های هوایی، تابلوهای تلفن و برق، و سیستم روشنایی
۳-تهیه طرح‌های محوطه‌سازی علی‌الخصوص میدان‌های موجود در دانشگاه
۴-ایجاد طرح تونل گیاه گلیسین در ورودی غذا خوری سلف دانشگاه 

 

۵-هرس درختان هیرکانی و سوزنی برگ موجود دانشگاه با بهره گیری از نظرات کارشناسان خبره شهرداری و اساتید دانشگاه منابع طبیعی نور

 

۶-هرس درختان لاتانیا، پالم و فونیکس برای نخستین بار در دانشگاه

 
 

۷-تهیه 3 هزار نهال هیرکانی بصورت رایگان با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان
۸-کاشت 3 هزار نهال در مکان‌های (دفتر فنی، جنب مسجد، جنب کتابخانه، دانشکده دندانپزشکی) و همچنین در محیط اطراف پارکینگ های جنب معاونت دارو و غذا، دانشکده پزشکی، روبروی دانشکده پیراپزشکی

 

۹-انجام اقدامات لازم جهت آب رسانی به قسمت های مختلف دانشگاه جهت آبیاری درختان و فضای سبز شامل (پمپ، اتصالات، شیرآلات و ...)
۱۰-طراحی در راستای بهسازی حصار زمین والیبال روبروی دانشکده پزشکی برای رشد گیاه گلیسین
۱۱-رنگ آمیزی جدول های مسیرهای اصلی دانشگاه

 

۱۲-تهیه گل های فصلی جهت آماده سازی فضای دانشگاه برای عید نوروز
۱۳-انجام اقدامات لازم جهت ایجاد ردیف بودجه‌ای در راستای طرح‌های پیشنهادی
۱۴-اقدامت اولیه جهت لایروبی حوضچه و کانال چاه آرتیزین و حوضچه های محوطه دانشگاه

 بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از اقدامات شورای فضای سبز

 

جلسات شورای فضای سبز دانشگاه علوم پزشکی بابل

 

 
 
 

نظرات کارشناسان خبره در رابطه با هرس درختان

۱-دکتر امید اسماعیل زاده دانشیار دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور، دکتری جامعه شناسی گیاهی و اکولوژی بذر گونه های جنگلی و عضو کمیته تخصصی گروه جنگلداری و مرتعداری: 

 

در این دانشگاه شاهد درختان کهنسالی هستیم که دارای تاج های سنگین و سرشاخه های خشک می باشند که باید حتما هرس گردند.
برای اینکه از خسارت های جانی و مالی که ممکن است توسط شاخه های خشک و بعضا شاخه های غیر خشک ولی سنگین درختان ایجاد گردد جلوگیری شود.
گسترش فضای سبز دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از کاشت گونه های بومی و هیرکانی یک اصل و قابل قبول بوده و دغد دغه این دانشگاه در این زمینه ستودنی بوده است.


۲-دکتر فرزان فلاحکارشناس دادگستری در رشته کشاورزی و منابع طبیعی و کارشناس نظارت شهرداری در بخش فضای سبز و پارکها، هرس و کاشت درختان:

در طی بازدید هایی که از دانشگاه علوم پزشکی بابل داشتیم محیط بسیار مفرح، شاد و فضای سبز بسیار خوبی ایجاد شده و با مدیریت خوب این دانشگاه بسیاری از گونه های هیرکانی کاشته شده با هرس های به موقع و تحت نظر کارشناسان فضای سبز انجام شده است که فوائد بسیار زیادی را برای محیط و باغ های داخل دانشگاه ایجاد می کند.
درختی که شاخ و برگ هایش بزرگ می شود نیاز به هرس دارد و هرس کردن به موقع موجب می شود عمر درخت بالا برود و همچین از خطرات جانی و مالی ناشی از شکستن شاخه ها جلوگیری می کند.


۳-مهندس مهران هاشمی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و مسئول نظارت هرس درختان تاج بلند و کاشت نهال های هیرکانی شهرداری بابل:


درختانی که شاخه های با زاویه باز نسبت به تنه درخت دارند باید قبل از جداشدن و سقوط هرس گردند تا خطرات جانی و مالی بوجود نیاورند 
خوشبختانه هرس هایی که انجام شده بسیار خوب و با نظر کارشناسان بوده و شرایط پویایی ادامه رشد نهال هایی که چند سال گذشته کاشته شده را فراهم آورده و برای درختان استمرار و رشد بهینه را مهیا کرده است.

 

 

۴-مهندس کوروش رسول پور کارشناس مرتع و آبخیزداری:


هرس درخت باعث پایداری و سلامت درخت می شود و اصلاح مناسب باعث می شود تاج درخت جوانه سازی شود و در نتیجه عمردرخت افزایش یابد و همچنین محیط بسیار زیباتری ایجاد خواهد شد.
در دانشگاه علوم پزشکی بابل بدلیل عدم انجام هرس در سالهای گذشته شاخه های بزرگ بعضی از درختان شکست و سقوط کرد.
هرس مناسب باعث می شود درخت با یک تنه قوی که تحمل شاخه های خود را داشته باشد رشد کند و طول عمر زیادی را تجربه نماید.
عدم هرس موجب رشد شاخه های متعدد در اطراف تنه اصلی می شود که هم باعث جدا شدن در آینده ، سقوط آن و درنهایت آسیب به درخت خواهد شد.

 

علل هرس گلپیچ گلیسین در محوطه دانشگاه

حتماً شما هم گل زیبای خوشه‌انگوری و خوش‌رنگ آبی و بنفش گلیسین را در دانشگاه دیده‌اید.
زیبایی چشم‌نوازی که هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. زیبارویی که هیچ آفتی به او نزدیک نمی‌شود و هیچ جانور و پرنده‌ای جرأت خوردنش را ندارد.

 گل پیچ گلیسین بسیار زیبا و چشم نواز ولی در عین حال بسیار مهاجم و خطرناک برای گونه های درختی که از آن بالا می رود.
این گیاه زیبا به‌شدت سمی است و چون از گیاهان رونده محسوب می‌گردد درصورتی‌که سوار درخت و گیاهی شود قابلیت آن را دارد که تا ارتفاع 20 متری بالا برود و به دلیل گستردگی پوشش و شاخه های زیاد و درشت، آن‌را اصطلاحا خفه کند و در اثر از بین بردن تاج درخت مقصد آن را خشک نماید و موجب سقوط درخت شود.
نمونه‌هایی از این اتفاق در جای‌جای دانشگاه رخ‌داده است این گیاه زیبا که استفاده‌های گلهای خانگی را هم دارد اگر هدایت شود و در قالب‌های از پیش تعیین‌شده قرار گیرد، تصاویر و منظر چشم‌نوازی را رقم خواهد زد که دیدنی و جذاب است. کاری که در ورودی سالن غذاخوری در حال پیاده سازی است نمونه‌ای از این برنامه زیباسازی  فضای سبز دانشگاه می باشد، که انشالله پس از عملیاتی شدن و خلق یکی از زیباترین تونل‌های گلیسین دانشگاه، قابلیت عملیاتی شدن در دیگر مکانهای دانشگاه را نیز خواهد داشت.
سقوط درخت کاج روبروی سلف دانشگاه که در زمستان 1401 رخ داد نمونه‌ای از این خفگی توسط گیاه گلیسین بر روی درخت مقاوم و بزرگی مانند کاج بوده است و سقوط نخل های پشت کتابخانه مرکزی نمونه های دیگر از این اتفاق.

 

 

 

 


 

 

 

 
   
 

اشتراک گذاری: