اصلاح سبک زندگی منجر به بهبود قدرت باروری زوجین می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از تاثیر اصلاح سبک زندگی در افزایش قدرت باروری زوجین خبر داد و گفت: خواب منظم و رژیم غذایی مناسب از مهمترین مولفه های کیفیت زندگی می باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی، دکتر گرجی یکی از عوامل موثر در قدرت باروری زوجین را کیفیت سطح زندگی خواند و گفت: امروزه در مطالعات متعدد بر تاثیر سبک زندگی افراد در ارتقاء قدرت باروری و سلامت مادر و جنین  طی دوران بارداری تاکید بسیار می شود. 
دکتر گرجی متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این‌که، در منابع معتبر و مکتوب طب ایرانی نیز بر اهمیت کیفیت سبک زندگی افراد بر میزان باروری و سلامت فیزیکی بسیار تاکید می شود، افزود: بهداشت خواب، داشتن خواب مناسب شبانه، پرهیز از دیر خوابیدن و داشتن نشاط صبحگاهی علاوه بر اینکه باعث سلامتی و نشاط روزمره افراد خواهد شد در تنظیم ترشح هورمون‏‏ ها، سیستم ایمنی و  قدرت بدن هم تاثیرات بسیاری دارد. 

 

وی توصیه کرد که تا حد امکان از بی خوابی شبانه و خواب طولانی طی روز پرهیز شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب،  مصرف فست فودها و رژیم های غذایی پرچرب همراه با قند و کربوهیدرات بسیار بالا، به ویژه در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن، می تواند قدرت باروری را در زوجین کاهش داده و منجر به افزایش پیامدهای نامطلوب بارداری در مادر و جنین گردد.  
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فیبر و سبزیجات در رژیم غذایی، میوه های مناسب فصل برای دوران بارداری (سیب، گلابی، به، انار) و خشکبار مناسب (مویز، توت خشک و انجیر) می‏ توانند به عنوان جایگزین تنقلات صنعتی استفاده شوند. 
وی با اشاره به اینکه داشتن فعالیت فیزیکی و جسمانی پیش و حین دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت:  متاسفانه امروزه بدلیل زندگی صنعتی که اکثر افراد مبتلا هستند میزان فعالیت فیزیکی بسیار محدود شده است. 

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل  بیان داشت: افراد در طی روز حداقل 30 الی 60 دقیقه فعالیت ورزشی بویژه ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، یوگا و حرکت های کششی داشته باشند که علاوه بر تقویت و بهبود جریان سیستم قلبی-عروقی بدن، باعث تقویت و افزایش قدرت عضلات کف لگن در مادر شده تا بارداری و زایمان راحت تری را تجربه کنند.
 

 

اشتراک گذاری: