مصرف بی رویه آنتی بیوتیک موجب افزایش مقاومت میکروبی می گردد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید و هرگز آنتی بیوتیک های خود را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید یا آنها را با خانواده یا دوستان به اشتراک نگذارید

 

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل ، دکتر رضازاده به مناسبت هفته جهانی آگاه سازی داروهای ضد میکروبی بیان داشتند: هدف از برگزاری هفته آگاه رسانی در زمینه آنتی بیوتیکها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال می باشد.
دکتر محسن رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در این هفته تلاش می شود تا آگاهی و حساسیت سیاست‌گذاران، شاغلین حرف پزشکی و همچنین عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به داروهای آنتی میکروبیال افزایش یابد.

 

وی در همین راستا گفت: مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنا نیست که بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود؛ بلکه به این معنی است که باکتری ها در حال افزایش توانایی جهت غلبه بر آنتی بیوتیک هایی هستند که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند. 


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: هنگامی که باکتری ها مقاوم می شوند، آنتی بیوتیک ها نمی تواند با آنها مبارزه کند و باکتری ها تکثیر می شوند و درمان باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، دشوارتر است و می تواند به افراد دیگر سرایت کند.


دکتر محسن رضازاده تصریح کرد:  مصرف درست آنتی بیوتیک نه تنها به حفظ سلامتی ما و مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند بلکه تضمین می کند که این داروهای نجات دهنده، برای نسل های آینده نیز در دسترس خواهند بود. 


وی ادامه داد و گفت: در صورت عدم نیاز به آنتی بیوتیک، چنانچه خودسرانه مصرف شود، نه تنها سودی حاصل بیمار نمی شود بلکه عوارض جانبی ناشی از مصرف، می تواند باعث آسیب شود زیرا آنتی بیوتیک ها هم مانند همه داروها، اثرات جانبی دارند که برخی از این موارد می توانند جدی باشند.


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: با شستن مرتب دست ها ، تهیه غذا به صورت بهداشتی ، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و واکسیناسیون از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید اگر به آنتی بیوتیک نیاز دارید، آنها را دقیقا همانطور که تجویز شده است مصرف کنید.    

                
وی اظهار داشت: هرگز آنتی بیوتیک های خود را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید یا آنها را با خانواده یا دوستان به اشتراک نگذارید به یاد داشته باشید، قطع مصرف آنتی بیوتیک یا تغییر دستور مصرف آن، تنها می بایست با مشورت پزشک صورت پذیرد.


دکتر رضازاده در پایان افزود: اگر هر گونه سوالی در مورد آنتی بیوتیک های خود دارید با پزشک یا داروساز در مورد عوارض جانبی یا وجود تداخلات دارویی احتمالی با سایر داروهای مصرفی خود، مشورت کنید.
 

اشتراک گذاری: