بیماری های ویروسی نیاز به آنتی بیوتیک ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک با علائم مشابه سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه و آبریزش به جد پرهیز شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، خانم دکتر عارفه بابازاده گفت: مصرف داروهای آنتی بیوتیک که با نام رایج چرک خشک کن» بین مردم شناخته می‌شود از داروهایی هستند که فقط باید با تجویز پزشک و ترجیحا متخصصین عفونی بزرگسال و اطفال مصرف شوند.
دکتر عارفه بابازاده متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: این دسته از داروها  به مانند تمام داروهای دیگر از دسته ترکیبات صناعی هستند که مصرف آنها بالقوه عوارضی را به همراه دارد، لذا فقط در موارد اثبات شده بیماریهای عفونی به دلیل اینکه مزیت استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بر مضرات آن برتری دارد مجاز به مصرف آنها هستیم .
وی در همین راستا اذعان داشت: تشخیص عفونت و نوع مناسب درمانی آنتی بیوتیکی نیاز به مهارت و تخصص در این زمینه دارد که متخصصین عفونی که علاوه بر دوره طب عمومی چهار سال را در این زمینه به طور تخصصی تحصیل کرده اند بیشترین آشنایی را با این موارد دارند لذا توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این داروها به جد پرهیز شود.


این پزشک تصریح کرد: این داروها علاوه بر خطر عوارض جانبی که در مورد همه داروها مطرح است احتمال ایجاد مقاومت در میکروارگانیسم‌ها را نیز دارند که مصرف بی‌رویه آنها می‌تواند باعث ایجاد میکروبهای مقاومی شود که عملا به هیچ دارویی پاسخ نخواهند داد. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: موکدا از همشهریان محترم خواهشمندیم با شروع فصل سرما که  بیماری‌های ویروسی در سطح جامعه شایع می‌شود به هیچ عنوان به طور خودسرانه با علائم مشابه سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه و آبریزش اقدام به شروع مصرف آنتی بیوتیک ها ننمایند.


دکتر بابازاده متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اغلب این بیماری‌ها، بیماری‌های ویروسی هستند که هیچ نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و این دسته داروها هیچ تاثیری رو آنها ندارند و فقط مصرف کننده را با عوارض دارو و میکروب های مقاوم دچار مشکل می‌کنند.
 

اشتراک گذاری: