کنترل فشار خون ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: کنترل فشار خون از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند و اصلاح سبک زندگی مهمترین راه پیشگیری از فشار خون می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر نغمه ضیایی گفت: شایعترین علت مرگ و میر در جهان بیماریهای قلب و عروقی می باشد و شایعترین و تاثیر گذارترین عامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از آن، بالا بودن فشار خون بوده که اغلب بدون علامت بوده و به همین دلیل به آن قاتل خاموش می گویند.

دکتر نغمه ضیایی متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: مطالعات نشان داده از هر ۵ نفر مبتلا به پرفشاری خون که نیازمند دریافت دارو هستند، یک نفر می داند که فشارخون بالا دارد و یا درمان درست می گیرد. 

وی ادامه داد: پیشگیری و درمان پرفشاری‌ خون در بیمارانی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکل کلیوی دارند می تواند عوارض جدی آنها مانند نارسایی کلیه، سکته های قلبی و مغزی و مشکلات چشمی را بطور قابل توجهی کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه چه زمانی غربالگری لازم می باشد، اظهار داشت: فشارخون در افراد بالای ۱۸ سالِ بدون بیماری زمینه‌ای باید حداقل سالی یکبار اندازگیری شود ولی در افرادی که بیماری هایی مانند دیابت دارند باید در هر ویزیت فشار بیمار اندازه‌گیری شود و فشارخون های کمتر یا مساوی ۱۲۰ میلی متر جیوه بر روی ۸۰ میلی متر جیوه، طبیعی درنظر گرفته می‌شود. 

دکتر ضیایی افزود: در صورتی که میانگین فشارخون های فرد در چند نوبت اندازه گیری آن در مطب پزشک و منزل، بین ۱۳۹ تا ۱۳۰ بر ۸۹ تا ۸۰ باشد، بیمار در مرحله‌ی یک و اگر بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ بر ۹۰ تا ۹۹ باشد، در مرحله‌ی دو پرفشاری خون قرار می‌گيرد که در صورت عدم درمان مناسب به سمت فشار خون های بالاتر خواهد رفت که منجر به بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی، مغزی، چشمی، کلیوی و... می شود.

عضو هیات علمی تصریح کرد: در همه افرادی که در مرحله یک و بالاتر پرفشاری خون قرار دارند، توصیه به اصلاح سبک زندگی می‌شود که شامل انجام ورزش، کاهش وزن و نمک دریافتی و قطع سیگار می‌شود. همچنین در همه افرادی که در مرحله‌ی دو و بالاتر قرار دارند باید داروهای کاهنده فشار خون شروع شود اما برای شروع دارو در مرحله‌ی یک بر اساس بیماری های زمینه‌ای فرد تصمیم‌گیری می‌شود.

فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: فشار خون های خفیف ممکن است با رژیم غذایی، ورزش مناسب و اصلاح استرس ها کنترل شود ولی در صورت عدم موفقیت باید دارو مصرف شود.


 

اشتراک گذاری: