بررسی ارتباط سلامت معنوی و رضایت از زندگی سالمندان بستری در بیمارستان های شهرکرد

مولفین :معصومه علیجانپور آقاملکی عضو هیات علمی گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل راضیه السادات حسینی دانشجوی دکتری سالمند شناسی یوسف اصلانی عضو هیات علمی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد راهله جوانبختیان قهفرخی دانشجوی دکتری پرستاری

چکیده

- زمینه: انسان موجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرکز این ابعاد قرار داشته و در کسب سلامتی تاثیر بسزایی دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و رضایت از زندگی سالمندان بستری در بیمارستانهای شهر کرد انجام گرفت.

- روش ها: در این مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی، 308 نفر از سالمندان بستری در یکی از بخش های داخلی و جراحی، از طریق نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. از دو پرسش نامه سلامت معنوی SWBS SWBSSWBS و رضایت از زندگی SWLS SWLS استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS SPSS – 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

- یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش ) 3/51 %( نفر زن بود. سلامت معنوی در 3/51 % از نمونه ها پایین توصیف شده بود و میانگین نمره دهی به این پرسشنامه 61/16 ± 18/86 بود. همچنین در رابطه با مولفه رضایت از زندگی، 6/63 % از نمونه ها رضایت از زندگی زیاد و میانگین امتیاز دهی به این پرسشنامه نیز در حدود 8/5 ± 08/20 بوده است. همچنین آزمون پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری بین سلامت معنوی و رضایت از زندگی وجود داشت P≤0.05 0.05 .

- نتیجه گیری: حمایت ناشی از منابع معنوی و داشتن ارتباط با قدرتی بالاتر سودمند بوده و می تواند برای بهبود کیفیت زندگی و رضایت از زندگی و ارتقا سلامت مفید باشد. با توجه به در نظر گرفتن سالمندان به عنوان قشر آسیب پذیر، نیاز به برنامه ریزی آموزشی و خدماتی مشاوره ای، در این زمینه احساس می گردد.

برای مشاهده و دانلود اسلاید "بررسی ارتباط سلامت معنوی و رضایت از زندگی سالمندان بستری در بیمارستان های شهرکرد" کلیک کنید.

اشتراک گذاری: