انجام بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سیدمصطفی قاسم زاده معاون درمان دانشگاه از انجام بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه در دانشگاه خبر داد.

دکتر سید مصطفی قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل

دکتر قاسم زاده در همایش یکروزه مرگ مغزی که به همت واحد شناسایی مرگ مغزی معاونت درمان دانشگاه باحضور اساتید و فعالین حوزه اهدای عضو در استانهای مازندران و گلستان برگزار شد، گفت: روز اهدای عضو در ایران روز اهدای زنداگی نام نهاده اند به درستی پس از آنکه آقای دکتر فاضل در سال ۶۸ از حضرت امام خمینی (ره) استفتا نمودند و با کسب نظر ایشان بود که فعالیت اهدای عضو صورت گرفت. 
وی با اشاره به اینکه در سالهای ۸۳ الی ۸۴ مراکز شناسایی و فراهم آوری اعضا در وزارت بهداشت آغاز به فعالیت نمودند، افزود: از سال ۸۴ واحد شناسایی در بسیاری دانشگاه ها شروع بکار کردند از جمله در دانشگاه علوم پزشکی بابل و تا به حال  ۶۴ مورد اهدای عضو  پس از شناسایی در این دانشگاه به تهران اعزام شدند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: اهدای عضو حقیقتاً دارای ابعاد معنوی است و بیش از همه برای اهدا کنندگان، گیرندگان عضو و مجریان امر این پدیده مقدس و معنوی، چنان ابعاد مختلف اجتماعی، مذهبی و اقتصادی دارد که کمتر خدمتی در حوزه پزشکی و بهداشت و درمان با آن قابل مقایسه می باشد.
دکتر قاسم زاده با ذکر این نکته که به لحاط فنی و پزشکی، انجام درست فرایند اهدای عضو و پیوند اعضاء نشان از تواناییهای علمی و پیشرفت های تکنولوژی یک کشور و یک مجموعه دارد ، بیان داشت: اهدای عضو از سوی افرادی که در وضعیت مرگ مغزی هستند مستلزم میل و اراده خانواده است و انجام فرایند اهدا بدون رضایت خانواده فاقد وجاهت قانونی و اخلاقی است و همین مساله اهمیت ارتقای فرهنگ و آگاهی جامعه و مجریان را از جزییات امر، پررنگ تر می سازد. 
وی بیان داشت: بخش پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی بابل تاکنون موفق به انجام بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه با همت اساتید گرانقدر گردیده است که یکی از افتخارات دانشگاه علوم پزشکی بابل محسوب می شود.
دکتر قاسم زاده اذعان داشت: اهدای عضو در سالهای اولیه این فعالیت یعنی سال ۱۳۸۴  که جمعیت ایران نزدیک به ۷۰ میلیون نفر بود، بطور متوسط سالیانه ۱۲۰ نفر یعنی کمتر از ۵/۰ درصد بوده است.
وی افزود: در حال حاضر با جمعیت ۸۰ میلیون نفری تعداد اهدای عضو در کشور ۹۵۰ نفر می باشد  که این نتیجه ی تلاش های فعالین این حوزه اعم از فعالیت های فرهنگی و زحمات شبانه روزی مجریان، کوردیناتورها و عزیزان تیم های پیوند بوده است. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در کشور سالیانه ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات فوت می کنند که از این تعداد حدود ۵ تا ۸ هزار نفر مرگ مغزی می شوند که تعداد قابل اهدا بطور متوسط ۳ هزار نفر است. 
این مسئول با اشاره به این که در سال ۹۶  بیش از نهصد اهدای عضو در کشور داشتیم، اظهار داشت: این امکان وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر به آمار اهدا کنندگان عضو افزوده شود. 
دکتر قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر یا بعبارتی هر ۲ الی ۳ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی فوت می کنند، افزود: حدوداً ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو وجود دارد .
وی با اشاره به اینکه در ۱۸ سال گذشته، بطور چشم گیری ارتقا و رشد وجود داشته ولی همچنان با شاخص های جهانی فاصله داریم، گفت: برای رسیدن به استانداردهای جهانی مستلزم ایجاد سیستم های مدرن، آموزش های مکرر و فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه هستیم که عناصر مهم این نقش آفرینی جامعه، نهادهای مدنی و مردم نهاد، نهادهای مرجع مذهبی و فرهنگی و ... هستند.

اشتراک گذاری: