هموطنان در صورت مسمومیت با شماره ۱۹۰ یا اورژانس تماس بگیرند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها از ضرورت ارتقاء دانش جامعه در خصوص مسمومیت با داروها، مواد شيميايي و سموم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محسن رضازاده  به مناسبت هفته پیشکیری از مسمومیت‌ها گفت: ارتقاء فرهنگ و دانش عمومي جامعه در خصوص پيشگيري از مسموميت ها و نحوه اجرای آن در محیط منزل و کار، آموزش نحوه انجام اقدامات اوليه و ضروري درماني در هنگام بروزمسمومیت، ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومي جامعه از اهداف این هفته می باشد.
دکتر محسن رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت:كاهش مرگ و مير ناشي از مسموميت ها، کاهش مراجعه به اورژانس ها، ارتقاء دانش جامعه در خصوص داروها، مواد شيميايي و سموم، آموزش در جهت پيشگيري از مسموميت هاي اتفاقي و شغلی، كاهش هزينه هاي مربوط به درمان مسموميت هاي دارويي و شيميايي در جامعه، آموزش نحوه برخورد با موارد مسموميت در منزل، آموزش عمومي نحوه برخورد با حوادث شيميايي از دیگر اهداف هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام برد.
وی در ادامه افزود: مسمومیت با داروها، سموم دفع آفات و ترکیبات شیمیایی و شوینده خانگی، یکی از مواردی است که به راحتی با رعایت برخی از نکات،  قابل پیشگیری می باشد.
این مسئول اذعان داشت: سهولت دسترسی به این مواد بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را به میزان زیادی افزایش داده است. 
دکتر رضازاده گفت: همشهریان می توانند در اغلب مسمومیت های اتفاقی و یا تعمدی با داروها ، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه ، هر چه سریع تر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره 190 داخلی 3 کد 2 و یا اورژانس 115 تماس بگیرید. 

گفتنی است روز شمار هفته پیشگیری از مسمومیت ها به شرح ذیل می باشد: 
روز یکشنبه اول آبان با عنوان روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها،
دوم آبان پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان، 
سوم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن،
 چهارم آبان روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی‌،
 پنجم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‌اسید، قلیا و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ،
 ششم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی 
هفتم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک و الکل ‌نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری: