کودکان دیابتی دو تا سه برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از وجود 15 میلیون کودک مبتلا به دیابت در دنیا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علیجانپور گفت: دیابت قندی نوع یک، شایعترین اختلال غددی در سنین کودکان و نوجوانان می باشد که علت بروز آن تخریب سلولهای بتای غده لوزالمعده در بدن می باشد که وظیفه آن ترشح انسولین است.

دکتر مرتضی علیجانپور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: عوارض طولانی مدت این بیماری شامل درگیری عروق خونی بدن از جمله چشم، کلیه، قلب و نیز درگیری سیستم عصبی بدن می گردد، ولی با تشخیص و درمان به موقع بیماری، یک کودک دیابتی می تواند زندگی طبیعی داشته باشد.

 

 

وی با اشاره به اینکه شایع ترین نوع دیابیت در کودکان دیابت نوع یک می باشد، افزود: 15  میلیون کودک مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد و سالانه 15 هزار بیمار جدید اضافه می‌شود.

فوق تخصص غدد و متابلیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزودند این بیماری بدلیل مزمن و طولانی بودن درمان آن ممکن است کودک را در معرض درجاتی از اختلالات روحی، از جمله افسردگی قرار دهد که خود این مسئله، کنترل دیابت را دشوارتر می نماید.

دکتر علیجانپور با ذکر این نکته که افراد دیابتی دو یا سه برابر در معرض افسردگی هستند، ادامه داد: در پژوهشی با عنوان «رابطه بین بروز افسردگی با سطح HbA1C در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت تیپ 1» که بر روی 100 کودک دیابتی بین سنین 7-18 سال در بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا انجام شد، مشخص گردید کودکانی که کنترل نامطلوبی از دیابت داشتند (یعنی کودکان با آزمایش کنترلی قند سه ماهه ی بالاتر) ریسک افسردگی در آنها  1/75برابر بالاتر از گروه کنترل مطلوب بود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی شفیع‌زاده امیرکلا گفت: ریسک ابتلا به افسردگی در کودکان با سابقه گذشت  بیش از 6 سال از ابتلا به دیابت، به میزان 3/75 مرتبه بالاتر از کودکان با سابقه دیابت زیر 6 سال بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: این طرح بر اهمیت کنترل و نظارت دقیق بر وضعیت قند کودکان دیابتی، خصوصا در سنین بالاتر از زمان ابتلا به دیابت، تاکید میکند.

  


 

اشتراک گذاری: