تأثیر مثبت کوچینگ بهداشتی در کاهش علائم یائسگی بانوان بابلی 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نتیجه تحقیقی با عنوان «بررسی تأثیر کوچینگ بهداشتی بر کاهش علائم یائسگی در زنان یائسه و پیش یائسه شهر بابل » مثبت ارزیابی شد و باعث بهبود علائم یائسگی، کاهش علائم افسردگی و کنترل وزن همراه با افزایش کیفیت زندگی زنان یائسه و پیش یائسه شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر آقاجانی دلاور گفت:  یائسگی عبارت است از توقف همیشگی سیکل های قاعدگی‌ به علت کاهش فعالیت هورمونی تخمدان‌ها که با افزایش سن و رکود فعالیت‌ تخمدان ها همراه می باشد و پیش یائسگی عبارت است از دورانی که تغییرات هورمونی شروع می شود و فرد مراحل ورود به یائسگی را طی می کند.

دکتر مولود آقاجانی دلاور متخصص بهداشت باروری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه علائم یائسگی بر کیفیت زندگی زنان یائسه تأثیر منفی دارد، بیان داشت: هشتاد درصد زنانی که در دوران پیش از یائسگی یا اوایل دوران یائسگی به سر می‌ برند، از علائم یائسگی شاکی هستند.

وی با ذکر این نکته که یکی از پیامدهای شایع دوران یائسگی گرگرفتگی می‌باشد، اذعان داشت: زنان در طی دوره یائسگی با مشکلات متعددی از قبیل اختلالات خواب، اختلالات جنسی و مشکلات روانی و شناختی از قبیل افسردگی، تحریک‌ پذیری، کاهش حافظه و اختلال در تمرکز مواجه می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: روش هاي درماني معمول براي مقابله با علائم يائسگي زنان بيشتر بر روش هاي دارويي و هورموني متمركز است. زنان به دليل عـوارض احتمالي تمايل زيادي به استفاده از آن ها ندارند.

دکتر آقاجانی دلاور با اشاره به اینکه مطالعاتي كه روش هاي غيردارويي از جمله درمان هاي آموزشي و روانشناختي را در ايران مورد آزمون قرار داده باشند، نيز زياد نبوده است، ادامه داد: با توجه به نقش آگاهي زنان از شدت و ماهيت ناتوان كنندگي علائم يائسگي و مشاركت فعال آنان در مديريت اين علائم، ضرورت بکارگیری مشاور بهداشتی یا کوچینگ سلامت یا Health Coaching با تكيه بر استفاده از اصول درمان هاي روانشناختي به منظور كاهش شدت علائم يائسگي در زنان احساس مي شود. 

 

وی با ذکر این نکته که کوچینگ بهداشتی یک نوآوری مدرن در سازمان های بهداشتی می باشد، افزود: امروزه پزشکان در کالیفرنیا و ماماها و پرستاران در انگلیس از این روش برای بهبود وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی افراد بکار می گیرند که در این فرایند، مدیریت بهداشتی به فردی که به بهبود وضعیت سلامتی خود علاقه‌مند است در انتخاب و اجرای برنامه‌های سلامتی شخصی برای رسیدن به هدف‌های خود یاری می‌کند.

متخصص بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این برنامه‌ها شامل تغییرات در رفتارهای زندگی مرتبط با سلامتی، مانند فعالیت بدنی، تغذیه، مدیریت خواب و استرس و سایر رفتارهای سلامتی هستند و به او کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در زندگی سلامتی خود بگیرد.

این متخصص با ذکر این نکته که این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که با هدف تعیین تأثیر کوچینگ بهداشتی در زنان 45 تا 55 ساله یائسه و پیش یائسه بر روی علائم یائسگی بود، گفت: در گروه مداخله، کوچینگ بهداشتی در 5 جلسه‌ی 30 دقیقه‌ای به صورت حضوری و تلفنی برگزار شد و با استفاده از پرسشنامه شیوه زندگی، کیفیت زندگی، افسردگی زونگ و ارزیابی عمومی کوچینگ بهداشتی قبل و پس از مداخله ارزیابی شد.

وی بیان داشت: نتایج حاصل از مطالعه حاضر در رابطه با بررسی اثر کوچینگ بهداشتی در طی مدت سه ماه بر نمره یائسگی براساس پرسشنامه کاپرمن به طور معنی‌داری در گروه کوچینگ نسبت به گروه کنترل کاهش نشان داد و لذا کوچینگ بهداشتی باعث بهبود علائم یائسگی، کاهش علائم افسردگی و کنترل وزن همراه با افزایش کیفیت زندگی زنان یائسه و پیش یائسه شد. 

 استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یافته‌های این مطالعه نشان داد که مداخله کوچینگ بهداشتی تلفنی یک درمان معتبر برای زنان یائسه و پیش یائسه است و پیامدهای مهمی برای تدوین برنامه‌های ارتقای سلامت در زمینه کاهش علائم یائسگی دارد.

دکتر آقاجانی اذعان داشت: از آنجایی که براساس دستورالعمل ها، فردی که مراقبت از زنان یائسه و پیش یائسه را بر عهده می‌گیرد باید در زمینه این مشکل، روند درمان و احساسات خانم‌ها آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند به او در طی کردن هر چه بهتر این دوران کمک نماید و از طرف دیگر نقش کوچینگ بهداشت، ارائه مراقبت‌های امن و رضایت بخش می باشد، بنابراین ماما می تواند نقش کوچینگ بهداشتی را با طی یک دوره آموزشی کوچینگ حرفه ای انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه توصیه نمود: مسئولین و برنامه ریزان مرکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی و معاونت بهداشتی با فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم به منظور توانمندسازی مراقبان سلامت و ماماها در جهت آموزش آنان اقدام نمایند تا اینکه آنها با داشتن این مهارت بتوانند در بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه با برطرف نمودن علائم یائسگی زنان نقش بسزایی داشته باشد.

اشتراک گذاری: